Vitaminspäckade smoothies

Startat av Tracey, 2007-11-06 18:27

Föregående ämne - Nästa ämne

Tracey


Trött o hängig i höstmörket? Gör som jag: skaffa en blender/mixer och förse dig med en massa härliga, smarriga, vitaminfyllda smoothies!

Mina favvisar:

- Mixa lite Proviva Mangojuice med en banan o ett päron - görgott!

- Blanda lite varm mjölk och tjoffa i lite flytande honung och en gnutta kanel resp. kardemumma - mumma!

- Ta lite mjölk och häll i några matskedar Ekströms blåbärspulver samt nån tesked Canderel - mumselimumsa!


Dela gärna med dig av dina egna favoriter! :)


Urban

Jag brukar göra en jättegod smothie som består av vaniljyoghurt, frysta blåbär samt vaniljsocker (gärna med äkta vanilj i).
Resultatet blir som en blandning mellan en milkshake och en smothie.

Häll i ca 2 dl frysta blåbär i en blender, slå på 5-6 dl vaniljyoghurt samt 1-2 tsk vaniljsocker eller efter smak.
Mixa i ca 40 sek.

Klar att avnjutas!

Andreas

Kan en smoothie innehålla precis vad som helst, nu var det visserligen länge sen jag läste nåt om smoothies men har för mig att vissa grundingredienser krävs?
Den som inte frågar får inga svar.

Tracey

På den svenska Wikipedia-sajten står att läsa: "Smoothie är en dryck som oftast bara består av passerad eller mixad frukt. Det finns även smoothies som består av yoghurt som man vispar ihop med frukt, is och ibland även glass. Smoothies serveras väl kyld."

På den engelska Wikipedia-sajten står det dock att till skillnad från milk shakes, så innehåller smoothies sällan mjölk eller glass. Här nämner man även juice som en huvudingrediens.

johannao

Din lät ju fantastisk Urban! Mumma!

Jag gör mycket smoothie. Till frukost blandar jag dem med physsilliumfrön eller linfrön. Jag använder oftast bara frukt och bär men ibland slänger jag i sojamjölk. Jag tar de frukter som finns för säsongen och blandar med frysta bär och juice. Det blir alltså alltid olika, men banan och blåbär är standard.

grodan: lättmjölk, avokado, en gnutta socker, vanilj och citronsaft. våga
Tropisk: Mango, nektarin, banan och passionsfrukt- eller ananasjuice. (Nektarinerna är det som gör susen)

Tips på levande föda glass (fryst smoothie): 1 fryst banan, 1 avokado, 2-3 dl frysta bär (hallon, jordgubb, björnbär eller vad du har)

Och här finns recept på mina favvosmoothies om man inte kan köpa dem: http://www.innocentdrinks.co.uk/sweden/

Andreas

Trace: ja glass låter som ett mycket rimligt no-no. För visst har smoothie lite av en hälsostämpel?

Johannao: Smoothie till frukost har jag aldrig provat men det ska jag göra, äter du någonting särskillt till eller är det bara en sån till frukost?

Och vad är physsilliumfrön, hur smakar de och var köper man dem?
Den som inte frågar får inga svar.

johannao

För det mesta äter jag bara en smoothie, om jag är på sånt humör. Jag gör mycket...typ en halvliter minst, så det mättar. Men det är klart, är man riktigt hungrig kan man ju trycka ner en macka också.

physsilliumfrön (inte ens säker på att de stavas så) kallas också loppfrö och brukar finnas i hälsokost och dagvaruhandel (t.ex risentas sortiment). De finns i en indisk och fransk variant. Jag föredrar den senare som är lite mindre, dock dyrare. De är endast intressanta som bulkmedel, fiber alltså, i bröd, gröt m.m
De bilder ett tjockt slem vid kontakt med vätska som sedan kan silas av och användas som äggersättning om man är lagd åt det hållet. "fiberhusk" i allergihyllan är tillverkat av såna frön (hoppas att jag inte ljuger nu, tror att det är så). Flax seeds på engelska.

Urban

Johannao: Den är riktigt god :P, prova den gärna.

larsgustaf

Denna smoothie prövade jag igår, och jag som precis kommit igång med träningen tycker det passar utmärkt med en proteinsmoothie.

Ingredienser

En halv ananas
500g fryst mango
1 Banan
2dl Kvarg (gärna vaniljsmak)
3dl mjölk
Tillagning

Skala och skär ananasen i små bitar, gör samma med bananen. Lägg den frysta mangon, kvargen och mjölken tillsammans med frukterna du precis skalat. Ta en stavmixer och börja bearbeta alltsammans tills du fått en jämn och fin smoothie. Serveras välkyld.


källa: www.smoothiesrecept.se

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal