Syltade valnötter i apelsinlag.

Startat av roffekock, 2008-01-03 20:07

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

2008-01-03 20:07 Last Edit: 2008-01-03 20:55 by roffekock
Här kommer ett recept som är gott som synden på valnötter som blivit över sedan julen.

1 Kg Valnötskärnor
1 Kg strösocker
3 vaniljstänger
3 stora apelsiner
Vatten

Kärnor,socker lägges i en passande kastrull. Vatten påfylles så det når upp till kanten av kärnorna ca 1,5 liter tror jag.
Vaniljstängern klyves på mitten skrapa ut kärnorna blandas med vatten tillsammans med skalet. Skär nu apelsinerna i skivor så det blir ungf. 5-6 skivor av varje, lägg även dessa i grytan tillsammans med det andra. Glöm inte att tvätta dina skal noga använd helst ekologiska (läs obesrutade)
Sätt nu kastrullen på värmen och låt koka i ca halv timme. Du får ha lite koll för de ska vara lite kärna kvar i nötterna.

Ta nu upp kärnorna i en pipsil låt rinna av.

Reducera nu lagen tillsammans med vanilj och apelsin ca halv timme.Smaka på lagen den ska vara god smak på den. Låt svalna och häll tillbaka dina kokta kärnor i lagen. Förvaras kallt och är klara dagen efter. Håller minst 1 mån i kyl på burk med lock i kyl.

Vad använder man nu dessa kärnor till?
Jaaaaaaaaaaa du kan börja med en god ost varför inte getost som jag diggar. ;D ;D ;D

/rolf

Om du tycker att receptet är stort dela med dej med dina vänner glöm inte att dela med dej av receptet.
Matforum är bäst

annamaria

Vad gott det låter!!! Har du provat att göra dessa med syltsocker? Hållbarheten blir ännu längre då antar jag.  Jag är förtjust i detta syltsocker... :)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal