Balkonggrillning

Startat av Mickan, 2009-03-28 15:33

Föregående ämne - Nästa ämne

Mickan

Jag är sugen på att grilla trots det faktum att jag bor i lägenhet. Bor i taklägenhet och har inga balkonger nära min. Vill inte skaffa en klassisk elgrill då jag i så fall hellre grillar i ugnen. Ska jag skaffa gasol? Kol vågar jag mig inte på... Tips mottages tacksamt. Jag är så avundsjuk på er som grillar.  :P
Video meliora proboque deteriora sequor

Helge

Mickan - det är nog bäst att du kollar med hyresvärden/bostadsrätttsföreningen. Där jag bor (brf) är det absolutförbud för kolgrillar, än så länge tveksamt med gasol (har delvis att göra med hur stor gasolflaska man har) och tillåtet med elgrill. Gillar man att grilla är det tråkigt att bo i lägenhet. Det finna andra fördelar (ogräs mm).

agnetasch

Om du får lov att ha gasol, varför inte investera i en grill som går att sätta på balkongräcket? Jag hittade gasolgrillen MAGMA som tydligen ska användas på båtar. Den har snabbfäste för engångs camping gasflaskor,dom kan ju inte vara stora. Rätt kul produkt, speciellt när man tappar kotletter på grannen under ;D
http://www.seasea.no/SectionList.aspx?CatID=5011

Mickan

Gasol funkar i min förening! Agneta, du är en pärla! Maken är uppvuxen på båt och har sett dessa och hört mycket gott. Hade nog bara glömt bort att de finns!

Fördelarna med lägenhet är många! Älskar att odla men har taklägenhet där vi äger ytan runt hela lägenheten vilket ger massor med plats. Bor mitt i stan vilket passar mig, men visst saknar jag grillandet. Inte länge till! 
Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Citat från: Mickan skrivet 2009-03-28 15:33
Kol vågar jag mig inte på...


Varför vågar du dig inte på kol? Om du tänder grillen med en elektrisk grilltändare istället för tändvätska ryker det inte alls så farligt.
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

Tack för tipset. Har bott i lägenhet länge och enda kolgrillen är svärfars, antingen på landet eller i skärgården, och där verkar öken vara symboliskt viktig  ;D
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

Vi har blivit med grill!!! Maken ska bjuda på premiärkäk ikväll när jag ramlar in efter en lååång vecka med mycket jobb! Undrar vad det blir...  ;D

http://www.webergrill.se/Weber®-Q™-220-230.aspx
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

GRATTIS! Hoppas ni får det trevligt med er nya grill :D

PS Vi får väl veta vad det blev för något gott på premiären?

Mickan

Jag har önskat karré med ben för det är så gott. Vet också att maken älskar rosmarin och citron. Jag återkommer och då kan jag själv se hur bra jag känner min äkta hälft.

Min mamma undrade om jag verkligen ska grilla själv då det verkar sååå otäckt med gasol. Tröstade henne med att jag har igång 10 brännare i labbsalen varje vecka. Jag blandar dem dessutom med 18 tonåringar. Har hittills gått alldeles strålande!
Video meliora proboque deteriora sequor

Kurtson

Citat från: Mickan skrivet 2009-05-08 09:03
Vi har blivit med grill!!! Maken ska bjuda på premiärkäk ikväll när jag ramlar in efter en lååång vecka med mycket jobb! Undrar vad det blir...  ;D

http://www.webergrill.se/Weber®-Q™-220-230.aspx

Grattis till en mycket bra grill!
Har faktiskt en själv som vi använder ofta. går nog varvat med större genesis gold b vilken som går mest.
Idag hade skolan lånat den för grillning då de har aktivitet.

crlhrv

jag behöver (observera behovet) en lagom grill till balkongen. är alltså den här weber q200-q320 något att satsa på? är du nöjd Mickan?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Mickan

Ja, den funkade bra. Nu har vi grillat en gång så kanske är testet inte slutfört... Mer kommer!
Video meliora proboque deteriora sequor

bman

Citat från: crlhrv skrivet 2009-05-09 19:19
jag behöver (observera behovet) en lagom grill till balkongen. är alltså den här weber q200-q320 något att satsa på? är du nöjd Mickan?


Q100 funkar också bra, även den har nästan samma grillyta som en Weber kolgrill på 47 cm. Sök på prisjakt.nu.
Klockrent för balkongboende!

Mickan

Jag är supernöjd! Bra yta och perfekt värmereglering. Jag är därtill överraskad över hur lite gas det går åt!

Video meliora proboque deteriora sequor

crlhrv

enda skillnaden mellan Q100 och Q200 är el kontra gasol? finns det någon fördel med gasol framför el? är det skillnad i smak?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

bman

Citat från: crlhrv skrivet 2009-06-18 13:40
enda skillnaden mellan Q100 och Q200 är el kontra gasol? finns det någon fördel med gasol framför el? är det skillnad i smak?


Ja det är det. Jag har accepterat gasol, men jag är brikettfanatiker sedan födsel...
Webers hemsida sade ett tag att i blindtest vann gasol över kol. Det vill jag inte tro på.. Jag har en klotgrill Weber samt en Q100 (jag har grannar/bor i hyreshus)

1. Man kan aldrig få samma värme som en upptrissad kolgrill, men exvis Q100 duger gott för mat till 4 pers. Det blir perfekt resultat..
2. Det ÄR skillnad i smak, speciellt när man värmer upp mat dagen efter så går det utan tvekan att tom. lukta sig till det som är kolgrillat. Det är abslolut inget fel på det gasolgrillade, men elgrillat haha hade fått ligga på annat fat :)
3. Elgrill är inte en option. Det som räddar gasolen (Q100 i mitt fall) är ett fett gjurtärn till grillgaller och så alla safter/fett som rinner av köttet och brinner i gasolens låga och bildar rök där köttet ligger. Det ryker ibland som s-tan, men det är bara matos som inte stör grannar som när man tänder kolgrillen (vilket stör även me eltändare).
4. Var medveten om att indirekt grillning inte funkar på en gasol i litet format (här är kolgrillen kung vad gäller smak och resultat tycker jag, även om man jfr med en stor gasolgrill med 3-5 brännare)

Webers Q-grillar (gasol) är onödigt dyra men funkar skitbra och är lätta att underhålla. Jag gav ohyggliga 2 papp för Q100 och är skitnöjd med vad den presterar, och så kan jag köpa gas 0.5 kg åt gången.

Vad du än gör, köp aldrig en elgrill, du kan du lika gärna köra i ugnen då.

Fröken Dill

Hur är de där vertikalgrillarna som ska vara så osfria?
Undrar fröken Dill

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal