En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: Varför blir vissa ägg svårskalade?  (läst 55710 gånger)

Krista

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
SV: Varför blir vissa ägg svårskalade?
« Svar #20 skrivet: 2009-07-23 11:04 »
Ägget släpper ifrån sig vatten ju äldre det blir, kanske därför äggvitan blir mer kompakt och skiktad? Har också noterat detta fenomen.

Har läst (på ett hönsforum - relativt tillförlitlig källa alltså ;D) att ägg är mest lättskalade när de är 7-10 dar gamla. Jag har förstått att färska ägg är svårskalade och tydligen verkar det gälla även gamla ägg. Själv har jag noterat att små ägg brukar vara mer svårskalade än mediumägg, men att det viktigaste är att låta äggen ligga i kallvatten efter kokning och absolut inte skala dem när de är varma fortfarande.

Äter ägg dagligen och har sällan problem med svårskalade ägg, såhär gör jag (ålder och storlek på äggen varierar):
-förvarar äggen i kylen
-lägger ner i kokande vatten
-efter kokning häller jag på kallvatten och låter äggen ligga i 5-10 minuter

crlhrv

• Mästerkock
  • Antal inlägg: 1301
    • Visa profil
    • Mina foton och allt annat
« Svar #21 skrivet: 2009-07-23 13:52 »
Krista,

har du inte problem med att äggen spricker om du lägger dem kylskåpskalla direkt ner i kokande vatten?
hur länge kokar du äggen?
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Krista

• Kallskänka
  • Antal inlägg: 376
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 2009-07-23 14:56 »
Märkte förut att äggen kan spricka om man lägger ner dem oförsiktigt i stormkokande vatten. Här är en mer detaljerad beskrivning :):
-drar bort kastrullen från plattan medan jag lägger i äggen försiktigt med en sked
-tillbaka med katrullen på plattan och koka 7 minuter för små ägg och 8-9 minuter för medelstora (för en fast gula med lite krämig mitt)

Andreas

• Forumvärd
  • Antal inlägg: 6532
    • Visa profil
    • Matforum
« Svar #23 skrivet: 2011-06-28 19:02 »
Har läst (på ett hönsforum - relativt tillförlitlig källa alltså ;D) att ägg är mest lättskalade när de är 7-10 dar gamla. Jag har förstått att färska ägg är svårskalade och tydligen verkar det gälla även gamla ägg.

Branschorganisation Svenska ägg har en sida med Frågor & Svar om ägg http://www.svenskaagg.se/?p=19901&m=3498 där det står så här "Ett riktigt färskt ägg är svårskalat, eftersom de olika hinnorna klistrar fast vid varandra. Bäst är att koka ägg, som är minst 7-8 dagar gamla. Äggets ålder får du fram genom att räkna bakåt 28 dagar från ... bäst-före-datum... Skalningen underlättas om ägget kyls direkt efter kokningen."

Alltså "minst 7-8 dagar", men inget om att de skulle bli mer svårskalade med tiden. Borde inte en branschorganisation känna till det?. Hur som helst, nån som provat koka ägg som är dryga veckan gamla och kan bekräfta att de alltid är lättskalade?
Den som inte frågar får inga svar.

janbeck

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 2011-11-10 10:23 »
Känns som ett gammalt problem som man borde ha löst vid det här laget. Det borde gå att mata hönsen med något för att få dom att värpa bättre ägg. Borde inte vara jättekomplicerat...

Rookie-T

• Köksbiträde
  • Antal inlägg: 235
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 2011-11-10 14:16 »
Känns som ett gammalt problem som man borde ha löst vid det här laget. Det borde gå att mata hönsen med något för att få dom att värpa bättre ägg. Borde inte vara jättekomplicerat...

Skämtar du? Låter ju verkligen som en ultimat lösning.

Anpassa tillagnigssätt efter råvaran känns ju 100 ggr mer vettigt.

Färska ägg pocheras eller steks. Äldre ägg kokar man.
53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Slowhead

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 2017-04-14 16:20 »
Lägg ägga i kallvattne ,ställ timern på 5 å 30, låt kok upp, slåpå timern när de börj å kok. häll ur hetvattne i me kallvattne. ju snabbare de gå desto bättre..

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Skriv ordet klöjm baklänges!:
Write pancake in Swedish!:

- Annonser -