Hej på er! Har vart medlem på forumet ett tag men dock inte hängt med här så mkt. Jag har ett stort intresse för matlagning speciellt när det kommer till biten som handlar om rökta produkter. Exprimenterar och krånglar fram och tillbaka med alla möjliga lösningar

. En del bättre och en del sämre.....dock brukar det oftast bli bra i slutändan. Varmrökning är det jag pysslat mest med och där anser jag att jag har bra koll i ämnet så nu är det dags för nya utmaningar....kallröknin
g
Har funderat fram och tillbaka på detta för att hitta en enkel lösning på det hela.....vill ju inte hålla på att passa det hela tiden då det finns annat som ska göras. Kollade då på och var mkt nära att införskaffa en Bradley smoker som skulle fylla alla mina behov i en och samma apparat och det är ju en toppengrej denna maskin...men....tycker inte priset är försvarbart riktigt. ´Kollade även på enbart generatorn men man kommer ändå upp i en ganska rejäl kostnad tycker jag speciellt om man ska kallröka. Fann då ritning på nätet på en mkt smidig generator som man bygger enkelt och matar med spån,denna tingest drivs av en akvariepump. Började samla ihop delar och skulle iväg och införskaffa en pump. Av en slump gick jag in på Jula för att köpa lite annat och vad finner jag där om inte en komplett kallrökningsenhet där man använder sig av puckar av valfritt trädslag i storlek 10-12 cm i diameter och 2-2,5 cm tjocka. Alpuckar till denna finns att köpa på Jula (10st för 29:-). Den kan man driva av en medföljande transformator på 220v men även direkt via ett bilbatteri om man så vill. Köpte denna på stört och ska nu såga till egna puckar av olika trädslag. När detta är gjort ska jag ställa den i mitt rökskåp och köra på. Vill man kan man ju tillföra värme också om man vill varmröka. Den passar för skåp mellan 50-200 liter så ett kylskåp är ju perfekt om man har....vilket jag ju har turen att ha

. Kommer att skriva om testerna av denna tingest här i forumetså får vi se om det är något att ha....men den verkar ju onekligen väldigt enkel och framföallt billig att använda så detta ska bli spännande.