En matbild

Guider

Matbloggat

Författare Ämne: God fisk att grilla.  (läst 1380 gånger)

Christer47

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 14
  • Bloggar om svensk husmanskost
    • Visa profil
    • nu kokar jag
God fisk att grilla.
« skrivet: 2014-06-04 19:21 »
Grillad seabream med rostad färskpotatis, timjan och citron

2 stycken hela seabream på ungefär 400 gram styck
2 st citroner
färsk timjan
olivolja
flingsalt och svartpeppar
persilja
800 gram färskpotatis

Värm ugnen till 200 grader. Skrubba eller skala potatisen. Lägg potatisen i en ugnsfast form och vänd den i olivolja, salt, svartpeppar och några kvistar timjan. Rosta mjuk.
Tag ur och fjälla fisken. Klipp bort fenorna men låt huvudet sitta kvar. Skär några snitt i skinnet där fisken är som tjockast. Gnid in fisken med olivolja, salt, svartpeppar och finhackad timjan.
Grilla fisken en bit från glöden cirka en kvart beroende på storlek. Finhacka persilja och strö över fisken.
Dela citronerna. Grilla citroner tills de får en karamelliserad yta. Pressa saften över den nygrillade fisken.Enkelt och gott: http://nukokarjag.se/2014/05/29/grillad-seabream-med-timjan-citron-och-rostad-farskpotatis/
« Senast ändrad: 2014-06-04 19:26 av Christer47 »
Hej. Jag som driver nu kokar jag heter Christer och gillar att laga svensk husmanskost.

Matgalning

• Kökspraktikant
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
SV: God fisk att grilla.
« Svar #1 skrivet: 2014-11-27 06:44 »
Helgrillad seabream är bland det godaste som finns

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator. Om du blir medlem hos Matforum visas det du skriver direkt.

Använd ditt riktiga namn eller smeknamn. Inlägg där namn är företags-, produkt-, hemside-, eller bloggnamn kommer inte att godkännas. Reklam är ej tillåtet. Formulera dig vänligt.

Namn: E-post:
Verifiering:
Write pancake in Swedish!:
Hur många laxar finns i en laxask? Skriv antalet med bokstäver!:

- Annonser -