Guldgula ägg

Startat av bryggens, 2008-03-20 17:35

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Skulle köpa ägg, såg då Guldgula ägg från Kronägg, skulle vara extra bra eftersom hönsen fått algmjöl som då i sin tur skulle ge oss som äter dessa ägg  någon sorts antioxidant som heter astaxanthin. Dessutom skulle äggen bli just extra gula.Någon som har koll på om det är mer än det gula som gäller (har kollat på Kronäggs hemsida, men den är väl lite partisk)
Är det inte bra nog med vanligt foder?

Andreas

Jag har nog köpt i princip likadana ägg som du såg, "Gularegula" heter de men är inte från Kronägg utan från Stjärnägg http://www.stjarnagg.se/.  (Köpte dem inte för gulans skull utan för att de var de enda frigående ägg som fanns i butiken då.) På min förpackning står "Algmjölet innehåller antioxidanter som hjälper till att skydda dina celler. Ett sorts rostskydd för din kropp!". Hittade inget mer om algmjölet på Stjärnäggs sida men tydligen har de även "Omega-3" ägg, mycket konstigt det finns.

Jag undrar just om antioxidanterna som finns i algmjölet verkligen går vidare till ägget i sådan mängd att det blir märkbart nyttigare ägg. Och ja samma fråga kan man ju ställa sig om Omega-3-äggen.
Den som inte frågar får inga svar.

Cohen

Tror personligen att den eventuella effekten av extra antioxidanter i äggen för vår hälsa måste anses vara högst marginell. Även om äggen är rikare på vissa ämnen skulle man behöva trycka i sig en väldig massa ägg för att effekten skulle bli signifikant. Och som vi alla vet är gulor i stor mängd knappast eftersträvansvärt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal