Svensk eller japansk pepparrot (wasabi)

Startat av smarrens, 2007-09-29 02:53

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Det är helt riktigt att i stort sett all wasabi är "fusk" - blandad på senapspulver. (Japan är för övrigt största importören av Colmans senapspulver.) Riktig wasabi serveras färsk, och inte på tub (den tappar smak fort) och ska precis som nämnts tidigare rivas på ett hajskinnsrivjärn. :) Sushikocken hälsar.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Tydligen kan man beställa äkta wasabipulver hos http://www.realwasabi.com/ , 14 gram kostar $5,99 och blandas med lika mycket vatten för "True Wasabi™ Paste".

Dessutom kan man odla äkta Wasabi själv!

Ur Floridanias reklamblad: "Nu kan dina kunder odla wasabi i trädgården tack vare det danska trädgårdsmästeriet Stendemose. Växten tål temperaturer ner till nollan och ska hållas konstant fuktig. www.stendemose.dk"

Och också Tyska Rühlemann´s Kräuter & Duftpflanzen Webshop säljer Wasabia japonica 'Matsum' för egenodling, 4,80 € https://www.ruehlemanns-shop.de/emax_shop/customer/product.php?productid=1454&cat=&page=1
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Jag fick hm två tuber Wsabi från en kompis i Japan, smaken är ganska annorlunda, men ändå liknande det fejkade.
Det går ju att få tag på riktiga prylar även här, men oftast är det bara 10% Wasabi.

Jag får skaffa en tub fejk och jämföra.

Är egentligen inte så förtjust i det ena eller andra (använder det t.ex. inte alls när jag äter Sushi), men det är alltid intressant att testa.

Andreas

Wasabi är ju halva upplevelsen när det gäller sushi!

Hur kan du vara helt säker på att det är äkta wasabi i tuberna du fick?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2011-01-21 12:48
Wasabi är ju halva upplevelsen när det gäller sushi!

Hur kan du vara helt säker på att det är äkta wasabi i tuberna du fick?

De är ju inhandlade av en Japan.

Mats orm

Citat från: crlhrv skrivet 2007-09-30 11:13
Urban: hur då menar du "inte äkta"? Det står ju "japanese horseradish" (lunaria japonica/wasabia japonica) på förpackningen- det är inte det samma som den "svenska" pepparroten (armoracia rusticana). Eller har jag missuppfattat dig?



Inte äkta wasabi!!
37% vanlig pepparot 2.3% japansk pepparot

Så visst är det vilseledande.
Inte så konstigt då japansk är svindyr och svårodlad här.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal