Salt som konservering

Startat av Kari, 2007-07-04 15:19

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Lek med tanken,

Om man tar tex ett fläsklägg, bakbenet på en gris och helt sonika stoppar den i en tunna med grovt salt, vad skulle hända?

Andreas

Du får ett saltat fläsklägg? Hehe nu får du förklara var du vill komma med detta. :)
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Det som händer är att saltet drar ur vätska ur läggen och blir lika salt som fläsket "förr i tiden".
Sen så kan ingenting levande förstöra fläsket.. En sån fläskbit kan man spara i månader innan det blir dåligt..

Fast jag skulle nog inte rekommendera att salta fläsklägg om man vill torrsalta fläsk..
Då är det bättre att torrsalta en riktigt fet bit sidfläsk alternativt bogfläsk..
Torrsaltat bogfläsk kallas här i Norrland för "jägarfläsk". Det är populärt bland jägare att ta med sig en bit av jägarfläsk ute på passet eftersom det inte blir dåligt även om det skulle råka vara varmt en dag.
Jägarfläsket kan man äta som det är eller steka det.. Det är gott!.. Men fruktansvärt salt!.

Kari

Citat från: Andreas skrivet 2007-07-04 17:39
Du får ett saltat fläsklägg? Hehe nu får du förklara var du vill komma med detta. :)


Bara en lek med tanken, har en källare med 12-15grader som varmast så experiment lusten vakna när jag köpte prociutto här om dagen.

Andreas

Är 12-15 grader ett krav för att kunna grovsalta?
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ingen aning tyvärr. Men förr hade man kött och fisk i jordkällare, så tänkte jag.

Andreas, Du kankse har ett recept på procsiutto eller hur det stavas? Kanske gott till potatisbrödet?  ;D

Urban

Prosciutto är lufttorkad skinka (inte fläsklägg), och det får du inte bara genom att lägga i grovsalt.
Först ska skinkan saltas och sen hängas upp i ett utrymme med god luftgenomströmmning, och torkas tills den är färdig.

Andreas

Nej Elka det har jag tyvärr inte men det verkar jättespännade.

Engelska wikipedia har en bra artikel om prosciutto crudo http://en.wikipedia.org/wiki/Prosciutto
I korthet: Tvätta skinkan. Lägg den i salt i två månader. Under denna tid pressar du den även för att få ut allt blod. Sen tvättar du den flera gånger för att få bort saltet. och hänger den på tork tills den är torr. För att till sist lagra den i 18 månader. Om sisådär 2 år har du en fin skinka!

Här är annars en 2-3 veckorsvariant
http://home.swipnet.se/~w-57250/kottofaa/torskink.html
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

Ett trevligt långtidsprojekt.. Inte nu ikväll iaf.. Tack för länken!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal