Egen matfettstillverkning - hur göra exempelvis margarin och ghee själv?

Startat av kurt, 2007-10-27 07:14

Föregående ämne - Nästa ämne

PerG

Ni har väl sett Bregott Mellan förresten? Färdigblandad smör&olja och bredbart direkt från kylen.. ;)

Sweber

Citat från: PerG skrivet 2009-03-04 12:49
Ni har väl sett Bregott Mellan förresten? Färdigblandad smör&olja och bredbart direkt från kylen.. ;)


I tråden om Unilever och koklandslaget deklarerar jag att jag ska byta från becel till bregott. Jag tänkte mej den vanliga bregoten men på den står det att den innehåller vegitabiliska fetter! Utan att speca vilka. Bregott mellan stoltserar med att det är rapsolja i den så det fick bli den. Att det ska vara så svårt att skriva ut var en vara innehåller.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

agnetasch

Vad var det för konstigt paket du läste på?
Jag har två paket i kylen (extrasaltat Bregott) o på dem står det:
Fetthalten är 75% varav 70% är mjölkfett och 30% är vegetabilisk olja.
Ingredienser: Grädde, rapsolja, salt 1,8%, mjölksyrakultur, vitamin A och D.
På Arlas hemsida står det också mycket ordentligt att det är rapsolja i alla sorters Bregott.
Det är inte alla matfettstillverkare som vill mörka ingredienserna i sina varor ;)

Sweber

Jag har inte läst själv, det var hustrun. Och det var inte på ett paket extrasaltat. Ska kolla själv när jag handlar nästa gång.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

roffekock

Jag tror att de flesta av oss har gjort och andvänt ghee utan att tänka på det. När du slår din bea tex så använder du inte bottensatsen eller. Där har du en form för ghee. Alltså bottensatsen inehåller vassle och lite salt och det är detta som är känsligt för värme bör inte förvaras i rumstemp.
I köket använder vi smör olja som vi talat om förut. !00% rent fett. och det kan förvaras i rumstemp.

/rolf
Matforum är bäst

Kari

Citat från: Elka skrivet 2009-03-04 12:30
Sprattlar till i tråden..!
Nu ska jag blanda köpt smör och någon köpt olja för att se hur det blir och vad familjen tycker. 


Mitt lilla experiment blev gott, fast det var svårt att bli av med alla små smörklumpar..
Vad skulle hända tror ni om man bearbetar smör och olja med mixerstav eller annan maskin? Smör kan väl inte bli mer än smör?

agnetasch

När jag gjorde "lättsmör" (lika delar smör, rapsolja o vatten) blev det också små gryn av smör i blandningen. Jag körde med elvisp men nästa gång ska jag prova med mixerstav. Kanske elvisp först för o få ihop geggan o sedan mixerstav för att få den slät.

Sweber; jag var nyss på ICA, det står likadant på alla Bregottpaket, du kan lugnt köpa vilken sort som helst.

Fredrik Goldhahn

Känner att jag måste tillföra ett tips här även fast jag inte orkar läsa hela tråden utan helt enkelt går på rubriken...

Köp en gris! När du sedan står och grovstyckar/ finstyckar kommer du oundvikligen i kontakt med en hel del rent fett. Det här är inget du ska slänga!!! Sätt en stor kastrull på spisen på ettan-tvåan och i med det där. Detta härliga ister kommer sedan sakta smälta och när det är klart kan du portionera detta i lämpliga behållare. Ha en rejäl dos i kylskåpet, resten skickar du in i frysen. Ister håller sig "i evighet" i kylskåpet och är helt fantastiskt att steka i...
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

PerG

Såg precis på TV8 där Floyd är i Indien och lagar mat och använde just ghee i maten...

agnetasch

Nu har jag gjort "lättbregott" 58%
En liten bytta vanligt Bregott (300 g) 3 dl varmpressad rapsolja, 3 dl vatten o fint havssalt. Allt rumstempererat.
Jättelätt att göra med elvispen, det blir inga små korn som med smöret. Går bra att bre på mackan direkt från kylen. Enligt mannen godare än lättsmöret.
Än vet jag inte om det går att steka i, men gör det det kommer det här nog att bli mitt standardfett :D

Kari

Tack för det tipset, kornen vill man inte ha.

Havssalt, malde du den själv? Berätta sen om stekpannan!! Borde hoppa å fräsa med tanke på vattnet..

ivanl

Citat från: Tomas skrivet 2007-12-16 22:06
För övrigt finns det redan en svensk benämning på "ghee" (vilket är ett helt värdelöst namn på svenska, antar att det är taget från engelska?) och det är smörolja: http://storkok.arla.se/Sites/Storkok/Templates/Product____943.aspx


Ghee (??) är hindi. Används mycket i framför allt nordindisk matlagning.
Intressant att Arla har denna produkt -- vet någon var man köpa detta som privatperson?

agnetasch

Martin Olsson har det i sitt ordinarie sortiment. Osäkert om det finns på cashen, men man kan kanske beställa den dit.

Mimmi

Jag har sedan tidigare skrivit och tagit bilder på hur man gör ghee/ghi. Om ni vill så titta in på;

http://mimmismat.wordpress.com/2008/03/10/ghi/

Förr när jag gjorde eget bredbart smör gjorde jag så här. Om jag nu inte missminner mig blandade jag smör och rapsolja i matberedaren och fick en  slät, fin konsistens. Ev lite vatten därtill.



agnetasch

Igår provade jag att steka köttfärs i "lättbregott" Det gick inte bra; det brände vid. Det är inte riktigt stabilt heller i rumstemperatur, det rinner nästan av smörgåsarna + att Bregott är dyrare än smör. Alltså är det lättsmör som gäller. Men några förbättringar måste göras; de små smörkornen måste vispas ut o lite havssalt bör tillsättas.
Citat från: Kari (fd Elka) skrivet 2009-03-08 12:33
Havssalt, malde du den själv? Berätta sen om stekpannan!! Borde hoppa å fräsa med tanke på vattnet..
Jag använder Falksalts finkorniga havssalt (10:-/kg)
Lättsmöret sprätter lite men inte p.g.a vattnet, det är oljan som är boven där.

Nästa projekt är att göra lättsmör på Lindals´smör o se hur det blir. Lidl har ett smör också, billigt, kostar bara 30:-/kg.

Fredrik Goldhahn

Hmmm...nu måste jag ge mig in i ämnet.....

Varför skulle man vilja blanda ut Bregott med olja? Och försöka steka i det  ??? Agneta...hur tänkte du då? =) Vad skulle fördelarna vara? Ekonomiska? Hälsosamma?

Tycker det här verkar lika logiskt som matlagningsgrädde/ lättgrädde dvs inte alls. Upplys mig!
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

PerG

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2009-03-13 11:37
Varför skulle man vilja blanda ut Bregott med olja? Och försöka steka i det  ??? Agneta...hur tänkte du då? =) Vad skulle fördelarna vara? Ekonomiska? Hälsosamma?

Tycker det här verkar lika logiskt som matlagningsgrädde/ lättgrädde dvs inte alls. Upplys mig!+


Förutom att fetthalten blir lägre (om man äve använder vatten och då utan en massa emulgeringsmedel eller kemiska processer) och man kan använda en valfri bra olja, så blir det lätt bredbart direkt ur kylen! (Jag väljer dock Bregott Mellan som är "fabriksblandat" med olja och vatten). Att steka i det håller jag med om att det blir knasigt... ;)

Skillnaden mot lättgrädde/matlagningsgrädde är att man där vill sänka fetthalten men ändå bibehålla konsistensen (med hjälp av tillsatser).

Fredrik Goldhahn

Ok, så om de huvudsakliga fördelarna är lägre fetthalt och att det är lätt bredbart direkt från kylen blir det ändå obegripligt för mig. Om fettintaget på morgonmackan är "ett problem" skulle jag välja att ta mindre...eller inte alls. Och smörgåsmargarin har väl aldrig varit direkt "stenhårt", eller?

Att använda Ghee/ eget margarin vid stekning för att minska fettintaget håller inte heller rent logiskt. Du skulle kunna steka tex en köttbit i ett kilo smör utan att få i dig mer fett än om du istället skulle använda 20 gram...

Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Mickan

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2009-03-13 12:19
Ok, så om de huvudsakliga fördelarna är lägre fetthalt och att det är lätt bredbart direkt från kylen blir det ändå obegripligt för mig. Om fettintaget på morgonmackan är "ett problem" skulle jag välja att ta mindre...eller inte alls. Och smörgåsmargarin har väl aldrig varit direkt "stenhårt", eller?

Att använda Ghee/ eget margarin vid stekning för att minska fettintaget håller inte heller rent logiskt. Du skulle kunna steka tex en köttbit i ett kilo smör utan att få i dig mer fett än om du istället skulle använda 20 gram...




Vi snackar inte om behovet av att göra margarin mjukare utan smör! Många av oss vill helt slippa margarin av alla de sorter.
Video meliora proboque deteriora sequor

PerG

Beror ju på...om man brer så tunt man kan med ett 80% smör så är det svårare att ta mindre.... men om man brer lika tunt med ett 50% smör så blir det mindre fett.. ;)

Vad gäller stekning beror det väl på vad du steker. Ex. en panerad köttbit borde agera annorlunda än en "ren" köttbit (som inte "suger upp")

Citat från: Fredrik Goldhahn skrivet 2009-03-13 12:19
Ok, så om de huvudsakliga fördelarna är lägre fetthalt och att det är lätt bredbart direkt från kylen blir det ändå obegripligt för mig. Om fettintaget på morgonmackan är "ett problem" skulle jag välja att ta mindre...eller inte alls. Och smörgåsmargarin har väl aldrig varit direkt "stenhårt", eller?

Att använda Ghee/ eget margarin vid stekning för att minska fettintaget håller inte heller rent logiskt. Du skulle kunna steka tex en köttbit i ett kilo smör utan att få i dig mer fett än om du istället skulle använda 20 gram...



Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal