"Diskbalja" till grillgaller?

Startat av RobbanR, 2010-07-15 22:17

Föregående ämne - Nästa ämne

RobbanR

Hej igen,

Ytterligare en liten fråga från mig...

På vägen hem från Legoland strax innan midsommar stannade vi till och handlade på Bilka (dansk stormarknad, typ Coop Forum el liknande).
Gick förbi grillgrejorna och då hängde det "diskbaljor" till grillgaller på en vägg. Någon typ av halvmjuk plast, rund, ca 65 cm i diameter och kanske 5 cm hög eller så. Kostade runt 120 DKK om jag inte minns helt fel.

Har för mig att jag sett något liknande i någon affär hemma, men kan inte komma på var! (Eller så inbillar jag mig bara...) Irriterande är det i alla fall!   

Någon som vet vad jag menar och kan tipsa om inköpsställe?    :)

Tidigare har jag använt mig av metoden mycket kol/briketter, bra skvätt tändvätska och sen på med gallret och låt snusket brinna...

Nu har jag införskaffat en Looftlighter som jag tänkte skulle ersätta tändvätskan (mitt bidrag till miljövård denna sommar) och har dessutom funderingar på att testa BBQ low-and-slow och då blir förutsättningarna lite andra.

Hade tänkt börja semestern med en ordentlig rengöring av grillar och galler och sedan börja med att diska dom efter varje användning som omväxling och då hade det varit praktisk med något annat än badkaret att diska i...    ::)

Tacksam för tips!

Ha de!

MiGa

Har för mej att jag såg en sådan balja på Biltema för inte så länge sedan.


RobbanR

Råkade titta inom på Biltema idag, men hittade ingen där...    :(

Någon annan som har några bra tips?    :)

Ha en skön helg!

agnetasch


RobbanR

Precis något sådant jag menade!   :)

Nu ska jag bara försöka hitta det någonstans i närheten...

Tackar för info!

RobbanR

Ha, nu hittade jag vart jag hade sett det här hemma!   :)

http://www.jula.se/grillbricka-for-rengoring-137596

Jula finns ju lite överallt, så där får det bli ett inköp i veckan.

Andreas

Ah smart idé med grillgallersbalja. Instruktionen är alltså (Från Kila möblers hemsida) "Lägg grillgallret över natten i denna låda med lite vatten och lite maskindiskmedel så är det bara att skölja av på morgen efter." ("morgen efter" låter danskt, dansk produkt?)

Men hur använder man den rent praktiskt, var håller man till med baljan? 67 cm stor får inte plats på en 60 cm standarddiskbänk, ska man ha den utomhus och blaska med en vattenslang? Men grillfett och maskindiskmedel är väl ingen höjdare i naturen.
Den som inte frågar får inga svar.

RobbanR

För min egen del så hade jag tänkt ha den på bänken i grovköket, nära till rinnande (varmt) vatten och vask.
Min minsting har lagt blöjan väldigt nyligen, så det är dax att börja återerövra plats igen, i detta fallet från skötbordet...   ;)
Kan väl hålla med om att det inte känns alldeles rätt att hälla ut maskindiskmedel ute i det fria.

agnetasch

Jag läste någonstans att man ska kleta in gallret med brunsåpa (visste jag inte att det fanns) det är fastare i konsistensen än grön eller gul såpa. Sedan lägger man det såpiga gallret i en sopsäck, låter ligga över natten o simsalabim; så spolar man bara av gallret på morgonen. Brunsåpa säljs på Ekologiska Byggvaruhuset så den måste ju vara rätt mljövänlig. Säcken kan man kanske använda flera gånger.

RobbanR

Balja och gul såpa inköpt (hittade bara grön o gul) och ska testas efter nästa grillning.   :)
(Misstänker det blir en del fysiskt gnuggande med svinto el dyl  första gången för att få bort gammalt fastgrott, men sen borde det gå lättare...)

Hasse

Själv äger jag ingen högtryckstvätt men tycker att det vore effektivt på grillgaller. Är det någon som provat detta?

Andreas

Högtryckstvätt kan nog fungera, men det känns lite besvärligt att rulla ut slangar och sladdar och tvätt för att rengöra ett enda galler.

Citat från: RobbanR skrivet 2010-07-21 08:36
(Misstänker det blir en del fysiskt gnuggande med svinto el dyl  första gången för att få bort gammalt fastgrott, men sen borde det gå lättare...)


Tror du inte det mesta löses upp och lossnar av sig självt med tiden, kan du inte bara prova att ha gallret liggandes i blöt nåt dygn i grillgallersdiskbaljan?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Jag intervjuade mannen o grannen, båda entusiastiska högtryckstvättare (jag tar in katterna när dom är igång) Men ingen tyckte det var nåt höjdarsätt att rengöra grillgaller. Något utförligare svar än: "Det är inte bra" fick jag inte. Dock talade dom sig varma för borste på borrmaskin, det är det bästa på ett grisigt grillgaller tyckte dom som vet allt ;)

Andreas

Borrborstning låter effektivt. Men är det kanske t o m för effektivt i längden, tar inte beläggningen på gallret skada så att det börjar rosta?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Du ska inte tro att mannen kör borsten såå ofta ;D Nej han använder sig hellre av vår stora diskbalja; sjön Aspen. Där hänger grillgallret i ett snöre över natten o är så blankt o fint dagen efter när Aspenodjuret har slickat rent det ;)


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal