LCHF är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet.

Startat av roffekock, 2008-01-17 22:23

Föregående ämne - Nästa ämne

roffekock

Docktor dahlqvists  säger ät rätt och har gjort det länge men blivit bespottad av olika kännare och vetare. Nu har hon fått rätt. 8) Du kan läsa på hennes blogg vad som sker. Förstår ni vad det betyder för oss diabetiker som är överviktiga?

http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika

/rolf


Matforum är bäst

justrom


roffekock

Matforum är bäst

agnetasch

Du milde vilket rabalder det blev efter socialstyrelsens beslut! Ett beslut som säger att LCHF (lowcarbhighfat) är i överensstämmelse med vetenskap och beprövad erfarenhet (som behandlingsform vid typ2 diabetes o övervikt) trots bristen på långtidsstudier.
Det är roligt att se hur trendmakarna plötsligt kryper fram under stenarna o säger sig alltid ha förordat mer fett i maten, fr.a mer "naturligt" fett som smör o grädde, inga lightversioner här inte ;D
Expressens bantarklubb GI-koll hakar också på o skriker att: "Nu är det bevisat - du går ner i vikt av GI och det är inte farligt" (LCHF o GI är inte samma sak, men det är det ingen som fattar så detta kan vi tjäna pengar på)
Men i och med socialstyrelsens uttalande så är inte LCHF en hokuspokus-diet längre utan faktiskt ett erkänt nyttigt sätt att äta på för diabetiker o överviktiga, då kan den ju inte vara onyttig för alla oss andra ;)


roffekock

Ja det är många som skriker nu, men även en del som låter brödsaxen vara stängd. Vad ska man göra med alla light produkter nu när folk börjar haja att dom blivit blåsta av industrin och det sk. hälsoetablissimanget dom som rep. 6-7 skivor omdan.

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Betyder detta rent konkret att man nu kan njuta av fet mat i obegränsade mängder utan att behöva vara rädd för några som helst hälsorisker?
Den som inte frågar får inga svar.

justrom

Haha, nej så enkelt är det inte. Man kan ju inte äta något i obegränsad mängd. Fortfarande så måste man ju äta lika mycket eller mindre energi än man gör av med.

En detalj från bloggen:
"Friska och slanka behöver inte minimera kolhydratmängden i kosten utan det kan för dem räcka med att de inte längre äter fettsnålt."

Börjar man gå upp i vikt skall man hellre minska på kolhydraterna alltså tycks den nya riktlinjen vara.

Andreas

OK inte i obegränsade mängder, men om det är helt ofarligt med fett och man hårddrar det så måste det väl innebära att man i princip kan välja att få sin dagliga energidos från fläskkarré med gräddig ostsås istället för från pasta och bröd och att detta bara kommer att göra en gott på alla sätt och vis både på kort och lång sikt?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch


justrom

Andreas: Jag kan inte svara på din fråga. Men min åsikt är att varierad kost är det bästa och eliminera pasta och bröd verkar dumt. Det första man bör minska på verkar vara "snabba kolhydrater" typ läsk, sötsaker.

Kolla in följande kommentar från Livsmedelsverket om ni vill snurra till det ytterligare:
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=17191&epslanguage=SV

johannao

Men det här med LCHF. Jag läste lite i blodsockerblues igår och paulun tar ju upp några frågor som jag funderar över när det gäller LCHF-kost. Finns inte risk för bildandet av ketoner om man har för lågt blodsocker till följd av en kost utan kolhydrater? Paulun skriver inget om det men är inte det särskilt lätt hänt om man är diabetiker eller cyklar jag då?

Han skriver också att en kost fattig på kolhydrater kan sänka insulinkänsligheten för att behålla blodsockret i blodet så länge som möjligt. Är detta förhållande reversibelt eller kan en LCHF-kost få till konsekvens att man sänker sin insulinkänslighet så mycket att man kan få en ökad fettinlagring p.g.a att man behöver mer insulin för att man har sänkt sin känslighet för det (i synnerhet om man inte äter denna kost hela tiden eller hela livet)?


roffekock

Om du letar runt lite på LCHF så finner du utmärkta svar på dessa frågor om ketoner. Att jag inte kan visa dej dit med länk är tråkigt och har inget att göra med ohövlighet utan ska ses som respekt för forumets grundregler.

Men jag kan säga dej att denna kost har gett mej personligen 13 kg mindre att släpa på och minskat mitt insulinintag med 50% på ca 1 år vilket jag är glad för. :)

/rolf
Matforum är bäst

Andreas

Sitter du inne med kunskaper kan du alltid återberätta dem med egna ord Rolf, det skulle alla uppskatta och det skulle även bredda diskussionen!

Agneta: Är du 100% bombsäker på att det inte finns det minsta lilla förbehåll?

Justrom: Vilka nackdelar tror du man skulle få om man eliminerade pasta och bröd från sin kost?

Din länk till livsmedelsverkets sida var verkligen något att bita i...

Först en studie "23 000 vuxna greker (20-86 år)"
¤ Lite kolhydrater och mycket protein->ökad risk för död
¤ Ökat intag av mättat fett -> ökad risk för död
¤ Ökat intag av omättat fett -> minskad risk för död

Sen en studie "42 000 svenska kvinnor i åldern 30-49 år"
¤ Minskat kolhydratintag -> ökad risk för dödlighet
¤ Högre låg-kolhydrat-hög-protein-index-> ökad risk för dödlighet

Sen en studie "82 000 amerikanska sjuksköterskor som följts i 20 år"
¤ stor andel enkelomättade och fleromättade fettsyror i form av vegetabiliskt fett och en kolhydratandel på omkring 45 E% -> minskad risk
¤ stor andel "snabba kolhydrater" ->  större risk att insjukna i hjärt- och kärlsjukdom
¤ ökat intag av "snabba kolhydrater" (GL) -> risk för stroke hos överviktiga kvinnor

Sen en studie "300 amerikanska, överviktiga och feta (BMI 27-40), kvinnor i fyrtioårsåldern slumpvis följa ett av fyra olika dietprogram (Atkins, Ornish, Zone eller LEARN)"
¤ Efter ett år var viktreduktionen 2-5 procent utan någon statistiskt säkerställd skillnad mellan grupperna förutom viss tendens till Atkins födel.

Sen en studie "160 kraftigt överviktiga personer .. som fick följa en av följande dietprogram: Atkins, Ornish, Weight watchers (viktväktarna) och Zone diet."
¤ Inga tydliga skillnader i viktnedgång
¤ 1/3 avbröt studien i förtid, flest Atkins och Ornish
¤ små skillnader mellan grupperna
¤ Sänkt LDL-värde (dåligt kolesterol) hos alla utom Atikins. Höjt HDL-värde (bra kolesterol) hos alla utom Ornish.

Sen en studie "300 amerikanska, överviktiga och feta ... [som fick följa] "Atkins' new diet revolution", "Slim-Fast plan", "Weight Watchers","Rosemary Conley's eat yourself slim diet and fitness plan", eller en kontrollgrupp."
¤ Inga statistiska skillnader sågs mellan dietgrupperna, dock större för Atikins under första 4 veckorna.

Vad säger det här om LCHF? ???
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

johannao:Äter man LCHF vill man komma i ketos, det betyder att fettförbränningen kommit igång. En annan sak är: "Ketoacidos är ett sjukdomstillstånd som främst kan uppkomma hos personer med typ 1-diabetes och alkoholproblem men ska inte förväxlas med ketos. Ketoacidos inträffar knappast hos friska individer"
Paulun skriver också en massa saker som varken han eller någon annan vet något om, men det gäller ju att svartmåla en konkurrerande diet i kampen om pengarna ;D
Andreas: En sak är jag 100%-igt säker på o det är att alla dör så småningom sen är det upp till var o en att välja den mat han/hon mår bäst av fram till dess, det finns inga garantier, valet är ditt.
Livsmedelsverket för ett bittert krig mot lågkolhydratdieterna o när socialstyrelsen svek dem o godkände LCHF som behandlingsform vid diabetes o övervikt fick man ju slaget på den myndigheten. Det är ju Livsmedelsverket som "bestämmer" vad som är nyttigt i det här landet o de vill inte bli motsagda.De har gjort ett effektivt jobb; de flesta svenskar gör som dom säger o äter lydigt sina kolhydrater o omättade fetter utan att ifrågasätta varför(o utan att ha blivit vare sig friskare eller smalare. Eller?)
Det finns en uppsjö studier som visar motsatsen till vad de studier Livsmedelsverket hänvisar till, vad säger det om den kost Livsmedelsverket rekommenderar ???



justrom

Citat från: Andreas skrivet 2008-01-22 10:23
Justrom: Vilka nackdelar tror du man skulle få om man eliminerade pasta och bröd från sin kost?


Min tanke är ju att både pasta och bröd innehåller andra saker än bara kolhydrater som är nyttiga.




roffekock

Det finns tusentals diabetiker som kan omtala att dom gått ner i vikt när dom börjat äta rätt, och  typ 2 diabetes är ett kostrelaterad sjukdomstillstånd. Jag är själv ett levande bevis för detta.

Sen vill jag nog påstå att livsmedelsverket sitter i knät på både Läkemedels o Livsmedelsimperiet :)
Matforum är bäst

johannao

Rätt Agneta, jag sammanblandade ketos och ketoacidos. Paulun hävdar dock att ketos inte är lika bra hjärnmat som glukos. Jag får ju lov att säga det för saken skull. Själv har jag faktiskt verkligen ingen aning alls. A. dahlqvist hävdar att det funkar lika bra.
jag önskade att jag hade utbildning nog att själv dra slutsatser, tycker inte om att vara utelämnad till andras åsikter.

Hursomhelst, jag tycker att det här är jätteintressant. Jag tvivlar inte på att många diabetiker och andra går ner i vikt på kosten. Det behöver ju dock inte betyda att det är den bästa kosten för alla människor. Som Roffe säger så är diabets 2 en kostrelaterad sjukdom. Du nämnde dieten som en diet för diabetiker redan i tråedns början. Men jag tror att de flesta tänker på huruvida dieten kan funka för att bli av med egna fettdepåer utan att vara diabetiker. Känns som att den (allmänna) diskussionen har sin utgångspunkt där.

Jag bedriver ju ett eget litet experiment just nu för att se hur det funkar för mig (på min blogg). Jag äter relativt mycket kolhydrater (fr. baljväxter,nötter, bär och grönsaker) och lite fett för att vara helt renlärig. Jag skippar dock underjordsgrönsaker, spannmål, ris, majs, socker osv. Jag har rätt svårt att äta mycket fett också, blir väldigt illamående faktiskt.
Jag vet inte riktigt vad jag förväntar mig genom att käka såhär. Jag har väldigt svårt att tro på att jag kommer gå ner i vikt, så har jag inget viktproblem heller (inte rent objektivt i alla fall  ;)) men jag kan ju säga att mitt blodsocker aldrig har varit så stabilt. Jag kan tänka mig vilken skillnad det kan göra för en diabetiker för jag tycker att det är en enorm skillnad för mig! Jag insåg inte alls innan hur instabilt det var!

agnetasch

Grattis till ditt stabila blodsocker johannao, tufft av dig att prova på lite nyheter utan förutfattade meningar. Alltid lär man sig nåt när man kliver av de invanda stigarna ;)
Att gå ner i vikt med LCHF är väldigt individuellt. En del går ner oerhört mycket medan andra inte förlorar ett gram men är nöjda i alla fall eftersom de mår så bra på LCHF. Det är väldigt individuellt vad det är som "förstör" för en av de livsmedel man äter; grädde, nötter o ost kan sätta käppar i hjulet för en viktnedgång. Då blir det till att äta "fakir"; enbart kött o fett.Det låter ju smarrigt med stekt fläskkarré med stekskyn till, men i några månader? Njae :-\
Det finns flera böcker om LCHF men jag tycker Annika Dahlqvists kostprogram är bra; enkelt, gratis o inte riktigt så extremt vad det gäller fett o kolhydrater:
http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=mitt_kostprogram

Andreas

Även dietisternas riksförbunds ordförande Elisabet Rothenberg har uttalat sig i frågan och jag kan då inte tolka det som en hylling till LCHF..?

"­Hos typ 2 diabetiker är energibalans, d v s att man äter rätt mängd mat i förhållande till sitt energibehov, viktigast för att få en bra blodsockerreglering. ... Dessutom är fettkvaliteten i kosten central för att patienterna ska må bra på lång sikt." (min fetstil) http://www.drf.nu/press-annika-dahlqvist.html
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Elisabet Rothenberg försvarar naturligtvis de för tillfället rådande kost-rekommendationerna. MEN man kan ju välja kolhydratlåga livsmedel även om man äter ett visst antal kalorier o vad är en bra fettkvalité, inte nödvändigtvis samma idag som imorgon.
Annars har jag upplevt E.R. som relativt öppen för de nya idéerna o hon verkar mest att efterlysa fler o längre studier på LCHF.
Diabeteskosten har alltid stötts o blötts. På 70-talet var den nästan som lowcarb; mycket protein, rätt mycket fett(vilket som) men absolut inget socker. I början av 2000 kom GI-idéer in i diabeteskosten o nu är vi väl snart vid slutstationen; LCHF ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal