Linfrö - utanför brödet

Startat av Kari, 2009-03-10 13:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Linfrö är nyttigt har jag fått lära mig. I brödbaket är det nästan en självklar del.

Farmor blandade linfrö och vatten på kvällen för att dricka det på morgonen..*urk*
Själv använder jag dom i gröt som smaksättare, krossade i mortel. God nötig smak ger dom.

Vad mer kan man ha dessa frön till? Hur nyttiga är dom?

Miss Fish

2009-03-10 14:14 #1 Last Edit: 2009-03-10 14:31 by Miss Fish
Linfrö är nyttigt, fröna har en bra fettsammansättning av "bra fetter" (Omega 3 och Omega 6) och brukar rekomenderas till de som inte äter fisk. Är man vegitarian/vegan finns ju till och med linfrökapslar, och vill man öka på sitt intag av dessa bra fetter så är ju linfröolja något man kan använda i t.ex. sallad.
Som din farmor gjorde, att blanda linfrö med vatten och bilda "linfröslem" är en traditionell "huskur" mot magåkommer t.ex. magkatarr. Slemmet är också bra för tarmarna. Så visst, det kan tyckas äckligt, men det är nyttigt :) Däremot har man förstoppning så kan man äta torra linfrön..

Vanligtvis används ju bara linfrön i bak, gröt och musli, jag har faktiskt inte sett något annat användningsområde. Jag har dock sett linfrö i pajdeg.

Att krossa (alternativt tugga) linfrö är viktigt, annars går hela fröt igenom kroppen utan att näringsämnena tas upp.. Och ät inte för mycket av linfrö, det innehåller ett ämne som jag tror heter linamarin och som i kroppen omvandlas till vätecyanid (blåsyra). 1-2 msk dagligt intag rekomenderas.

Ja just det.. Förvara linfrö svalt, gärna i kylen.. Då håller den sig längre.

agnetasch

Tugga linfrö! Nej usch, aldrig i livet!
Behöver jag få fart på magen brukar jag ta c:a tre teskedar hela linfrön ordentligt nedsköljda med ett STORT glas vatten. Aktar mig noga för att känna någon smak o sköljer munnen noggrant efteråt; dom förbaskade fröna sätter sig ju som fästingar på tandköttet om dom får chansen ;D
Linfröslem går bara inte ner, uuurk.

Nu till påsk kan man odla en liten grön matta av dom på ett fat, mycket dekorativt.

Andreas

Citat från: Miss Fish skrivet 2009-03-10 14:14
Linfrö är nyttigt, fröna har en bra fettsammansättning av "bra fetter" (Omega 3 och Omega 6) och brukar rekomenderas till de som inte äter fisk.


Jo fast sen finns det ju dom som hävdar att linfröomegan inte alls är lika bra som fiskomegan, se Omega-3 säljs med falska löften
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal