Köttfärssås

Startat av Hasse, 2007-08-23 22:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Hasse

2007-08-23 22:36 Last Edit: 2007-08-23 23:52 by Hasse
Hur gör ni er köttfärssås? Jag har två varianter:

Den första kallar jag "Kommunal köttfärssås" för den smakar ungefär som köttfärssåsen i skolbespisningen. Men jag gillar den. Till den bryner jag köttfärs och späder med buljong så att det täcker väl. Kryddar med svartpeppar, lagerblad, tomatpuré, salt och eventuellt vitlök, allt efter smak. Detta får koka en bra stund och mot slutet toppreder jag med vetemjöl.

Variant två är baserad på konserverade, krossade tomater som får koka en bra stund tillsammans med lagerblad, chili, svartpeppar, vitlök, tomatpuré och örter som t.ex. basilika. Lite koncentrerad fond eller buljongtärning och eventuellt salt efter smak. Denna sås mixar jag sedan och häller över brynt köttfärs och det hela får koka en stund.

Edit: Hackad och fräst gul lök ingår också, naturligtvis. I båda varianterna.

crlhrv

Min köttfärssås liknar Hasses icke-kommunala sås. Gul lök, köttfärs bryns och sedan tillsätts de grönsaker man har hemma, t ex skivade morötter, röd/grön paprika, selleri, svamp osv. Det viktiga är sedan vätskan som består av krossade tomater, stora mängder rödvin, tomatpuré, soja, vatten, worchestersauce och buljong. Helst ska den puttra i minst två timmar där man under tiden konsekvent tillsätter önskade mängder vin/soja/vatten. Ungefär halvvägs pressar jag ner ett par tre vitlöksklyftor, lite timjan, lagerblad och svartpeppar.

När slutet närmar sig låter jag majoriteten av vätskan puttra bort (utan att bränna allting i botten) så att den inte blir rinnig. Resultatet är en oerhört mustig (beroende på vin/soja m.m.) köttfärssås som smakar underbart.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Min k-sås ser ut ungefär som Calles,men det skiljer vid kryddningen;ni har lagerblad i alla varianterna.Är det vanligt?Jag har aldrig haft det,är det en miss?En stor dos oregano på slutet vill jag gärna ha (o vitlök naturligtvis!)

crlhrv

Jag tycker att lagerblad ger ytterligare en "dimension" i såsen, men det är verkligen ingen höjdare när man har i för mycket och det bara smakar lagerblad. Färska blad ger en lite rundare och trevligare smak.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

agnetasch

Vadå färska lagerblad?Var köper man såna?

crlhrv

Man kan köpa lagerbladsträd av torghandlare lite här och där, de växer riktigt bra och ger fina blad.
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

kryddburken

Här kommer min variant :
http://kryddburken.wordpress.com/2007/08/06/riktigt-god-langkokt-kottfarsas/
Långkokt är bäst!!

Det här behöver du :
1 kilo nötfärs 10%
1 stor gul lök
1 vitlök, finhackad
1 msk socker
8 dl vatten
2 dl ketchup
1 msk kycklingfond
½ tsk spiskummin
½ tsk vitpeppar
Salt
Maizenamjöl till redning

GÖR SÅHÄR :
Skär löken i breda strimlor, fräs i en stor gryta tills löken blivit mjuk men inte brun. Strö över sockret & häll på allt vatten, ketchup & fond + kryddorna! Låt allt få koka upp, häll i köttfärsen och dra sedan ner värmen på plattan & låt stå småputtra ca 2 timmar.... Red av köttfärsåsen för servering & smaka av med salt & peppar!


roffekock

Om det blir klumpar av det malda köttet när det brynes så gör det inget, kör bara lite med stavmixer vid slutet av kokningen
Matforum är bäst

Hasse

Kryddburken, kul att du har spiskummin i köttfärssåsen! Jag har provat någon gång att ha med både spiskummin och koriander. Det är gott, men blir lätt alltför dominant om man tar för mycket.

smakakarin

Jag brukar ha en skvätt rött vin i min köttfärsås. Mycket uppskattat. Dessutom håller jag med Kryddburken - långkok blir bäst!

Urban

Jag ställde en fråga till kryddburken tidigare om köttfärssås och långkok men fick inget svar då, så jag ställer den igen.

Vad är det som händer med köttfärssåsen när man långkokar den gämfört med vanlig "snabb" köttfärssås?.
Blir det smakskillnad, konsistensillnad eller kanske bägge?.

Nån?

Hasse

Jag har aldrig gjort "snabb" köttfärssås, så egentligen kan jag inte svara på Urbans fråga. Men rent allmänt tycker jag att såser och grytor ofta vinner på att koka länge. Smaken av torkade kryddor och örter får tid att dras ut ordentligt, och mjölsmak efter avredning försvinner.

Om man kokar tomatsås länge, så tycker jag att den skarpa, metalliska smak som kan finnas hos konserverade tomater och tomatpuré försvinner. Vitlök smakar också helt annorlunda om man låter några klyftor koka länge i grytan, jämfört med pressad vitlök och ett hastigt uppkok.

kryddburken

Urban! Har helt missat din fråga tidigare!
Men jag instämmer i allt Hasse har skrivit! Köttfärssåsen blir mer "redig & riktig" på ngt vis!

Chris

Jag gjorde nyligen en något annorlunda variant som var väldigt god. Köttfärs och lök och sedan  3 msk soja (kinesisk eller japansk)
1 pressad vitlöksklyfta
2 krm kanel
1 krm kardemumma
1 krm svartpeppar
1 tsk socker
Helt klart värt att prova.

Andreas

Tack för tipset Chris, det verkar orginellt! Hur mycket köttfärs ungefär till den mängden kryddor? Äter man lämpligtvis "bara" den såsen till spaghetti eller blir det ännu godare med något fler speciellt tillbehör?
Den som inte frågar får inga svar.

Chris

Jag tog ungefär 400 g köttfärs och "vanlig" pasta. En neutral sallad till för det är ju så mycket smak i såsen i sig.

Urban

Tack för receptet Chris!. Det lät som en riktigt annorlunda och smakrik köttfärssås.

Chris

Och mycket god kan jag ju lägga till.

smarrens

Citat från: Hasse skrivet 2007-10-03 19:42
Snygg bild, Smarrens! Kan du inte posta receptet på din köttfärssås i vår köttfärssåstråd http://matforum.nu/index.php?topic=625.0

Tackar och bugar, men det är vanlig köttfärssås utan krossade tomater, men med ett par rejäla matskedar ajvar.
Ät, drick och var glad!

Hasse

Hmm... Vad är vanlig köttfärssås? Variationerna verkar vara många.   ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal