Restaurangrea i kristider - känner du till någon fler rea?

Startat av Andreas, 2009-01-22 15:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

TT rapporterar idag att folk går mindre och mindre på restaurang. Jennie Börjesson, marknadschef på Sjömagasinet i Göteborg: "- Det började innan julborden. Det är inte någon väldig sänkning, men det är märkbart. Det är färre besökare och givetvis går snittnotan ned lite grann." Också Lux i Stockholm känner av lågkonjunkturen, presskontakt Lotta Norström: "- Vi känner av den. Det är färre kvällstid som äter. Helger funkar bra, som förut nästan. Och luncher är mer eller mindre som vanligt."

För att locka folk har Melker Andersson börjat med 50% rea tre kvällar i veckan på restaurangerna Le Rouge, Kungsholmen, Smak och F12. Melker Anderssons pr-konsult Lili Assefa: "- Även om restaurangerna går bra, så märker vi av lågkonjunkturen och finanskrisen. Vi vill ha fullsatt alla kvällar, annars är det inte kul för gästerna." Melker Andersson: "- En sak som skiljer vår bransch från många andra branscher är att vi inte bara kan titta på och klia oss i huvudet. Vare sig min kollega Danyel Couet eller jag är typen som kliar sig i huvudet. Vi agerar."

Foodnet berättar att i USA använder krogarna rabattkuponger. "Kupongerna dyker upp överallt, på nätet, i mobilen och i brevlådan. ...nu testar även de lite finare krogarna verktyget. I Dallas noterade man till exempel en 30-procentig ökning av antalet kupongkampanjer 2008, där restauranger i mellanprisskiktet svarade för den största ökningen."

¤ http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2361693.svd
¤ http://www.resume.se/nyheter/2009/01/22/stjarnkrogaren-rear-ut-mat/index.xml
¤ http://www.realtid.se/ArticlePages/200901/22/20090122092207_Realtid032/20090122092207_Realtid032.dbp.asp
¤ http://www.foodnet.se/iuware.aspx?pageid=2128&ssoid=94693

Halva priset är inte dumt... någon som känner till fler restauranger som nu rear ut sin mat?
Den som inte frågar får inga svar.

Mickan

I Jönköping har jag inte sett detta men stadens s k fine dining restaurang har konkat. Kanske en hel rörelse till bra pris? Om någon ska köpa vill jag bara tipsa er om att fine diningstandard inte är uppnådd än...

[url]http://www.jnytt.se/Read__21055.aspx[url]

Video meliora proboque deteriora sequor

Andreas

Melkers krogrea ser ut att bli en succé. "- Det har varit strykande åtgång på bord. I kväll är det helt kört att få något bord. ... Hittills är 3.700 platser bokade."

http://www.realtid.se/ArticlePages/200901/26/20090126144227_Realtid927/20090126144227_Realtid927.dbp.asp
Den som inte frågar får inga svar.

Gordon

I umeå har Rex sin årliga januari-rea. 2 Våningar kör hlva priset på mat. Droskan rear både mat och dryck kvällstid och luncherna prissänks. Angelini kör ett prisvärt 2-rätters erbjudande. Känner dock inte till några fler....Hoppas ingen går under alla behövs.

Anne

Vi har i alla fall bokat bord på (Smak på) Restaurangen nu, ska bli roligt att pröva på. Vi har tänkt gå dit rätt länge, men till halva priset kände vi att det var dags.. :)
Anne's Food - min matblogg

Filippa

Jag har också bokat bord på SMAK, det fanns inte direkt mycket att välja på i tider....

crlhrv

L'assassino på Andralånggatan i Göteborg har halva priset på varmrätter under måndagar. Igår åt jag baconinlindad marulk med vitlökspotatispuré för 70 spänn. Helt klart överkomligt.




Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Andreas

Gordon: Som jag förstått det har alla Umeårestauranger bara rea under janari, och det är ju som du skriver, åtminstone i Rex fall, en årlig rea och inget som beror på kristiderna. Men få se hur det blir i februari när rean är slut och folk precis ätit sig mätta på restaurangrea...

Även i Helsinborg känner restaurangerna av lågkonjunkturen: Per Dahlberg som äger Gastro "- Om man går en vardagskväll på stan så ser man hur tomt det är på restaurangerna." Johan Ingelsberg restaurangansvarig  Elite-hotellen "- Många privata lunchgäster har försvunnit. Sen är bokningsläget för konferenser i februari lägre än vanligt. Många företag är osäkra på vad som ska hända och vissa har kanske varslat. Då är det kanske ostrategiskt att gå ut och representera"  http://helsingborg.lokaltidningen.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20090127/ARTIKLER/122130017
Den som inte frågar får inga svar.

Gordon

Andreas
Tror inte att det kommer bli någon direkt rea på krogen i februari. Samtidigt som jag naturligtvis gillar att äta ute till en billig peng så lider jag med krogarna. Jag är för en levande stad och i umeås fall är krogarna de som bidrar mest till att staden känns så levande trots att det egentligen är en ganska liten stad. De som kör halva priset på mat eller liknande "rabatter" får jag känslan att de har problem? Jag kan naturligtvis ha fel men utan krogen, varför skulle man då gå ner på stan? Att äta ute tycker jag trots allt är ganska billigt om man ser till helheten av vad man får. Det är klart att en 3-rätters med dryck "springer" iväg i pris men jag åt senast ikväll en hamburgare "Ground to order" med amerikanskt nötkött på en av stadens krogar som kostade 155 ex dryck men som var helt i klart den bästa hamburgaren jag ätit i sverige (endast i new york har jag ätit bättre) Då känns det som att man har råd att äta ute vilken dag som helst. ( Naturligtvis har jag inte det, men ändå :)

Andreas

Om en restaurang nu har kniven på strupen är det väl bättre att den gör något för att locka folk än att bara lägga sig ner och dö? I vissa fall kan kanske rabatter vara en indikation på problem men rent generellt tror jag oftare det handlar om att öka sina marknadsandelar och få uppmärksamhet, se bara hur mycket gratis marknadsföring Melker Andersson fick på sina rabatter.

Dessutom behövs något som får igång folk i dåliga tider. Och sen kan det nog vara en god affär att fylla sin restaurang istället för att den står tom, lite beroende på hur marginalerna ser ut förstås. Tror du att Rex går back på sin årliga 50%-januarirea? Undrar förresten hur beläggningen ser ut på Viktor? Som jag förstått det är det de "finaste" restaurangerna som har det svårast.

Här är en annan variant: restaurang Little Bay i centrala London låter gästen betala vad den tycker maten är värd "- ALLT MELLAN EN PENNY och 50 pund gör mig glad, det är helt upp till kunden att avgöra, säger ägaren Peter Ilic till Sky News.Drycken har fortfarande ett fast pris, annars är det fullt möjligt att äta såväl krabba som ankbröst till en rejält billig peng om man så vill..." http://www.mentoronline.se/iuware.aspx?pageid=3172&ssoid=96026
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2009-02-12 10:05
Undrar förresten hur beläggningen ser ut på Viktor? Som jag förstått det är det de "finaste" restaurangerna som har det svårast.


Få stjärnkrogar gör bra vinst, de är alldeles för dyrt att driva restaurang i den klassen och det går inte att ta ut de priser man skulle behöva för att tjäna pengar på det. Detta gör att de påverkas betydligt mer än "andra" i dåliga tider.

Gordon

Andreas
Självklart är det bättre att restaurangerna gör något än bara lägger sig ner och dör! Jag menar bara att det är otroligt dyrt och väldigt svårt att göra pengar i en väldigt tuff branch, därav tycker jag det är synd om de seriösa krögare som betalar och gör rätt för sig ( med skatter och dylikt ) att de ska behöva "rea" när de knappt tjänar något innan. Många som inte jobbar i branchen skulle bli väldigt överraskade över hur lite av umeås krogar som tjänar pengar vid dagens slut. Rex gör det, men det är mest tack vare nattklubben inte tack vare att den mesta tiden som läggs ner, är i restaurangen. Vad jag vill komma fram till är att många tycker att det är dyrt att äta ute men när det kommer till sprit och att betala för att få komma in, betalar man gärna för sig?!. Det tycker jag är underligt. Min egen farsa gnäller alltid på priset på dagens lunch och att det är så dyrt att gå ut och äta men att bränna pengarna på en öl för 70 spänn vid travet, där finns det inga problem. Förstår du vad jag menar? Melker gjorde med facit i hand helt rätt, sen så är ju han kanske också sveriges just nu mest lyckosamme krögare.

Krista

Synd att det bara är rea till 1 mars 2009 på Melkers krogar. Nån som känner till andra restauranger som kör med nåt liknande längre?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal