Chicken Kiev

Startat av agnetasch, 2017-05-02 07:07

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Citat från: Skogis skrivet 2017-04-30 09:32Ikväll blir det Chicken Kiev inspirerad av trippel-D  :)
Trippel-D?? Kan man få receptet på din Chicken Kiev (Har alltid velat laga den rätten men aldrig fått tummarna loss)

Skogis

Diners Drive-ins and Dives med en kille som heter Guy Fieri på någon av TV-kanalerna.
Jo, jag erkänner att jag tittar på det.
Men om man bortser för alla varianter på pulled pork burgare så kommer det ett och annat guldkorn då och då.
Chicken Kiev, veganburgare, hur man får till Buffalo wings, friterad fläsksvål är väl några saker som väckt mitt intresse.

Sökte på nätet och hittade Guys egna recept på Chicken Kiev.
Justerade kryddningen som vanligt efter vad som fanns hemma.
smör, timjan, persilja, vitlök, dill, rökt paprika, riven ost, dragon, hackad chili i lagom dos blandas till kryddsmör, rullas i plastfolie och fryses. Kycklingfärs fördelas till 100gr burgare, skär en bit kryddsmör och göm smöret (15-20gr) i färsen. trippelpanera med mjöl, ägg, ströbröd kryddat med basilika, vitlökspulver, salt, peppar, lökpulver (Italien breadcrumbs), ägg och till sist panko.
Fritera tills den fått en bra färg, efterbaka i ugn 185° tills färdiga 10-15minuter.

Vi åt det med pressad potatis.
Det blev gott men jag ska nog krydda upp köttet för sig nästa gång, det blev mest en panerad gummiboll med smör i. Kycklingfärs är ett klistrigt gegg att hantera.

Hasse

Liksom Agnetasch har inte jag heller fått tummarna loss att laga Chicken Kiev. Men jag har aldrig sett ett recept med kycklingfärs. I de recept jag har sett gör man en ficka i ett kycklingbröst och stoppar in smöret där.

Skogis

Låter mer som på riktigt men detta funkade bra.

Är originalreceptet med kryddsmör?

Hasse

I de recept jag har sett är det någon form av krydd- eller örtsmör man använder. Jag tror att persilja och vitlök är vanliga smaksättare. Frågan är om det finns något originalrecept till en så gammal rätt? Jag vet inte.

Engelskspråkiga Wikipedia har en artikel om Chicken Kiev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Chicken_Kiev

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal