Leverstuvning

Startat av bryggens, 2008-09-26 18:04

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Ett sök efter recept.
Leverstuvning med ris som man fick i skolan, det var morötter i också.
Har någon ett sådant recept?
Sambon ska vara hemifrån på måndag så jag tänkte passa på.

ena

fick du leverstuvning i skolan?? vi fick bara torra leverbiffar...

hemmavid görs det dock leverstuvning...bryn lever skuren i bitar i smör tillsammans med lök i bitar, salta o peppra (lite bacon till är inte fel det heller...) pudra över mjöl och rör runt...på med mjölk och låt det puttra tills lever känns lagom, 5-minuter kanske...säkrast är att smaka av levern så den inte känns okej. Smaka av såsen. Ibland har jag förvällda morötter o ärtor i...
serveras med ris... lite rödbetor o kapris till om det är fest ;)

Hoppas det var nåt i den här stilen du letade efter.
man kan prova allt -minst en gång!!;)

Hasse

Åh, lever som är så gott!

Om du vill ha ett exakt recept kan du sluta läsa nu, men jag kan ge en skiss på hur jag brukar göra. Jag har dock inga morötter i min stuvning/sås, men det ska väl inte vara några problem att tillsätta dem.

Börja med att finhacka och bryna en lök.

Därefter tager man sisådär drygt ett halvt kg lever från kalv eller ungnöt. Levern befrias från hinnan, vilket kan tyckas vara ett omöjligt företag men går smidigt om man gör att litet snitt i hinnan och stoppar in ett finger omedelbart under hinnan. Sedan kan man genom att jobba med fingret under hinnan få loss den utan alltför många svordomar.

Levern strimlas och de grövsta blodkärlen skärs bort. Strimlorna placeras i en plastpåse med lite vetemjöl. Stäng till plastpåsen men så att det finns mycket luft kvar i påsen. Nu sjunger du Guantanamera och skakar påsen som maracas i takt med sången. Detta är utan tvekan det minst tråkiga sättet att panera strimlad lever.

Bryn levern. Men bara hastigt, för överstekt lever blir torr och tråkig. Späd sedan med buljong och ett par deciliter vispgrädde så att det täcker väl.

Då kommer vi till de där morötterna. Om jag vore i dina kläder skulle jag i detta läge plocka upp levern och tillsätta morötter samt den brynta löken, och låta detta puttra i såsen tills morötterna är lagom mjuka. Såsen behöver förmodligen redas en aning med vetemjöl utrört i kallt vatten.

När du är nöjd med morötternas och såsens konsistens, blandar du i de brynta leverstrimlorna och smakar av med salt och peppar. Till sist tackar du alla högre makter för att din sambo är bortrest, så att du kan njuta denna underbara anrättning! (Men jag hade petat bort morötterna.)   :)

dePaul

Jag gör i princip som de två föregående medlemmar men har en liten knorr på slutet i form av antingen sherry eller madeira. Morötter vill jag absolut inte ha i min ragu/stuvning!

En annan variant är med brödkummin som huvudkrydda. Inte heller dumt. Den varianten går ut på en långsam och lång kokning. Dvs, precis tvärtom mot den så vanliga snabba tillredningen. Levern blir först mjuk, sedan hård och avslutningsvis mjuk igen. Man skvätter i lite vatten då och då. Alltså samma princip som när man lagar risotto. En varning. Vattnet får aldrig försvinna helt, då har man ruinerat rätten.

Lever lagad på det här viset har ingen konkurrens när det gäller mjällhet. Obs, det tar dock tid. Beroende på kvalitén på levern så kan det ibland ta upp emot 2-3 h! Resultatet är dock värt det.

Hasse

Det låter spännande med lever som långkok! Det är något helt nytt för mig.

Menar du att man först bryner levern som sedan får eftersteka med en bottenskyla vatten? Under lock?

Tror du det skulle fungera att bryna levern och sedan låta den gå färdigt i en ångkokare på spisen?

bryggens

Har grislever i frysen, någon skillnad i tillagningstid vs nötlever?

dePaul

Citat från: Hasse skrivet 2008-09-27 13:23
Det låter spännande med lever som långkok! Det är något helt nytt för mig.

Menar du att man först bryner levern som sedan får eftersteka med en bottenskyla vatten? Under lock?

Tror du det skulle fungera att bryna levern och sedan låta den gå färdigt i en ångkokare på spisen?
Jag bryner levern mycket lätt tillsammans med finhackad lök, hel kummin och en liten bit oxbuljontärning. Därefter duttar jag i vatten med jämna mellanrum så att det når upp till ca halva höjden på levern. Jag kör på mycket låg värme och med lock över. Tror inte att du får fram rätt smak och konsistens i en ångkokare. Den här tekniken kräver att man är med hela tiden. Ibland har det räckt att man vänt ryggen till en liten stund så har maten blivit fördärvad.

dePaul

Citat från: bryggens skrivet 2008-09-27 14:46
Har grislever i frysen, någon skillnad i tillagningstid vs nötlever?
Inte i praktiken. Om du skär levern i fina strimlor eller tunna skivor vill säga. Tänk på att grislever bör ligga i mjölk över natten för att få bort den värsta "grislukten". Mjölkens syra mörar också levern.

Kari

Gott gott! Det här var länge sedan man fick! Tackar för tipset/minnes minnet Bryggens!

Hasse

Bryggens, du måste rapportera hur det blev och hur du gjorde!

bryggens

Jo, lade grislevern (550g) i mjölk några timmar. Sen gjorde jag ungefär som du beskrev det, strimlade inte utan skar i ganska små bitar, mjöl i påse, stekte,sen på med lite grädde + buljong. Kryddade lite extra med timjan och mejram + ett par matskedar sherry.
Skippade morötterna, det gick bra ändå. Blev väl inte som skolans, men det smakade bra.

Nilsson

Jag brukar göra lite varierande produkter av mina grislevrar men av älglever, som jag kan tänka mig är i socknen kring ungnöt i smaken gör jag alltid gräddstuvad lever med bacon eller sidfläsk. Den går till som så att jag reder av en sky med grädde och lite buljong/soja/lingonsylt tillsammans med bacon och levern. Denna stuvning smakar underbart med lite lingonsylt vid sidan av och i mitt fall kokt vete.
Notera att det smakar horribelt om man översteker levern så jag brukar jämt kasta i den precis när sidfläsket börjar bli klart. Då är det så varmt att man kan fortsätta pytsa i resten på en gång, och levern blir inte överstekt.
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal