Varför blir man sötsugen efter viss mat?

Startat av Andreas, 2009-08-20 19:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Har precis varit på Max och ätit ett Friscomål med strips och green and garlic dressing och smoothie. Efter en sån kaloribomb borde jag vara mätt och nöjd tycker jag, men inte då, som ett brev på posten sätter sötsuget in, vad är det i burgare (och pizza också för den delen) som gör att man blir så förbenat sötsugen, nån som vet?

Äter jag ordentlig middag hemma brukar jag inte bli sötsugen.
Den som inte frågar får inga svar.

Ia

Jag blir alltid sötsugen efter maten!! Kan det vara så att du blir mer sötsugen efter snabbmaten för att du redan "syndat" och känner att du då lika gärna kan fortsätta? Lite som träning: tränar jag mycket vill jag äta nyttigt, men tränar jag inte så kan jag lika gärna äta onyttigt.
Ia´s Matblogg

Ia

Någon som har någon annan teori? Kul fråga för jag har aldrig tänkt på det tidigare :)
Ia´s Matblogg

mariaaa

socker och blodsockernivån!
ät regelbundet, lagom och ofta, plocka bort onödigt socker och efter runt 2 veckor finns inget sug kvar :)
pizzan, hamburgaren, smoothien är sprängfylld med socker och ditt blodsocker skjuter i höjden, sen tvärdör den å så blir man hungrig och sugen igen.

Andreas

Citat från: Ia skrivet 2009-08-21 13:53
Kan det vara så att du blir mer sötsugen efter snabbmaten för att du redan "syndat" och känner att du då lika gärna kan fortsätta?


Hmm nä tror inte det är för att jag "syndat", om det inte är på en väldigt omedveten nivå då, men jag har varken viktproblem eller några större betänkligheter vad jag stoppar i mig.

Citat från: mariaaa skrivet 2009-08-21 15:52
pizzan, hamburgaren, smoothien är sprängfylld med socker och ditt blodsocker skjuter i höjden, sen tvärdör den å så blir man hungrig och sugen igen.


Men hur snabbt kan blodsockret egentligen stiga och sjunka, jag blir godissugen väldigt snabbt efter en burgarmeny, skulle tro det är som värst nån kvart efter sista tuggan..?
Den som inte frågar får inga svar.

kjpil

På det här området finns det nog inga säkra generella slutsatser, men man kan studera sig själv och hitta en lösning. Jag tror att lösningen för en del personer som ofta är sötsugna är att skaffa en roligare hobby, äta godis kan vara ett nöje/tidsfördriv vid uttråkning kanske ? Funkar i alla fall för mig som för Ia ang. träningen.

Jag tror eventuellt på "sockerberoende" hos vissa personer (mig själv) trots att det är väldigt ovetenskapligt (sockerberoende existerar inte). Men främst på måltidsordning och planering - "hungrig vill att det ska gå snabbt - godis". Kanske god och bra mat regelbundet kan motverka för många? (regelbundet kan lika gärna vara 1 eller 7 måltider om dagen)

Efter en burgarmeny borde det absolut inte vara frågan om några kraftiga blodsockerfall - det är ju fet mat som borde ligga i magsäcken länge.

Fler gissningar?

Yoghurt

Jag har för mig att jag hört för väldigt många år sedan att glukos skulle ha någon fysisk påverkan på matspjälkningen. Har försökt googla lite på det nu men inte hittat något så det kanske bara är min fantasi som hittar på ;)

Andreas

Citat från: kjpil skrivet 2009-08-24 10:09
Efter en burgarmeny borde det absolut inte vara frågan om några kraftiga blodsockerfall - det är ju fet mat som borde ligga i magsäcken länge.


Hur fungerar det där egentligen, hur fort börjar blodsockret stiga när man äter, toppar det ganska fort på nån viss nivå för att sen ligga kvar där oavsett hur mkt. man tillför, och hur fort kan det sjunka igen?

Citat från: kjpil skrivet 2009-08-24 10:09
Fler gissningar?


Jag skulle kunna gissa på att det i vissa fall handlar om betingade reflexer. Kroppen har helt enkelt lärt sig att efter viss sorts mat så är sannolikheten stor att den får efterrätt eller något annat sött.

Citat från: Yoghurt skrivet 2009-08-25 21:22
Jag har för mig att jag hört för väldigt många år sedan att glukos skulle ha någon fysisk påverkan på matspjälkningen.


Kan du utveckla, på vilket sätt tänkte du att det skulle spela in för sötsuget?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Brukar du ha godis hemma? Har du inte det vet ju kroppen att den inte har något för att bli sötsugen. På Max däremot, eller i närheten; finns massor med godis. För mig sätter sötsuget in redan innan hamburgermåltiden; det finns ingen annan mat jag vill ha coca cola till t.ex. Det där med betingad reflex låter inte otroligt.

kjpil

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-26 08:07
Hur fungerar det där egentligen, hur fort börjar blodsockret stiga när man äter, toppar det ganska fort på nån viss nivå för att sen ligga kvar där oavsett hur mkt. man tillför, och hur fort kan det sjunka igen?

Det handlar till stor del om "GI" och "II". I princip hur länge stannar maten i magsäcken, hur lång tid tar det att bryta ner - absorbera i tarmen och pumpa ut i blodet - då har du blodsocker. Hur lång tid tar det sedan att pumpa ut insulin och få bort blodsockret. Det är därför exempelvis mjölk "får lågt GI" - sockret i mjölk absorberas snabbt men proteinerna stimulerar också insulinutsöndringen så sockret snabbare lämnar blodet in i cellerna. Man mäter ju blodsocker.

Jag har skrivit lite om delar av ämnet här - mycket handlar om "balaserade måltider":
http://www.matvett.se/halsa/tanka-pa-dig-ata-lagt-glykemiskt-index

Yoghurt

Citat från: Andreas skrivet 2009-08-26 08:07

Kan du utveckla, på vilket sätt tänkte du att det skulle spela in för sötsuget?


Jag börjar mer o mer tro att jag hittat på allt men i min "fantasi" så skulle det ha en fysisk effekt som tex stimulering av galla eller liknande.

Jag ska nog läsa på lite och återkomma om jag hittar nått som liknar det jag fått för mig ;)

Ia

Jag tror alla har ngt rätt i vad dom tror när man läser ovanstående kommentarer! Jag tror det det finns hundra olika orsaker, det beror på kosten (snabba kolhydrater etc), stimulans (när jag är uttråkad vill jag ha ngt sött), självdisciplin, tror även det beror på vilken mat man är uppväxt med, när jag förbjuder sött skriker kroppen efter det etc etc. Om jag sysselsätter mig och är lycklig vill jag bara ha en normal dos socker.Men däremot när livet känns lite trist och inget kul händer kan jag äta hut mkt sött som helst! Men vi alla är ju verkligen olika - o tur är väl det :)!!!!
Ia´s Matblogg

Kvasthilda

Håller med dig, Andreas. Jag vill också ha nåt sött efter pizza och hamburgare.
Senast idag åt vi pizza på eftermiddagen och sen när vi kom hem 1,5 timme senare så ville jag ha godis. Fanns några bitar choklad hemma ;)

Jag har två teorier:

1: Man behöver alla smaker i en måltid för att bli nöjd: salt, surt, beskt, sött. Det här är inget jag har hittat på själv utan det har jag läst nånstans. Och så har vi ju umami, den femte smaken. Själv hävdar jag att fett också är en "smak". Pizza och hamburgare (och annan färdigmat) är ofta väldigt salt och fett. Syra finns i hamburgerdressingen och i tomatsåsen. (Beskt vete katten var det finns). Min teori går ut på att man inte blir riktigt nöjd för man saknar den söta smaken. Alltså blir man sötsugen.
Teorin motsägs dock av att ketchup är sött.......... :-\

2: Min andra teori är enklare men har samma orsak: Hamburgare och pizza är ofta väldigt salt. Man är alltså inte sötsugen egentligen utan TÖRSTIG.

Själv har jag hävt i mig två koppar rött te med mjölk på raken och ska nog ta ett stort glas vatten också innan jag lägger mig.  ;D
Det gör inget om det är enkelt.

Kvasthilda

Citat från: Ia skrivet 2009-08-26 21:24
Jag tror alla har ngt rätt i vad dom tror när man läser ovanstående kommentarer! Jag tror det det finns hundra olika orsaker, det beror på kosten (snabba kolhydrater etc), stimulans (när jag är uttråkad vill jag ha ngt sött), självdisciplin, tror även det beror på vilken mat man är uppväxt med, när jag förbjuder sött skriker kroppen efter det etc etc. Om jag sysselsätter mig och är lycklig vill jag bara ha en normal dos socker.Men däremot när livet känns lite trist och inget kul händer kan jag äta hut mkt sött som helst! Men vi alla är ju verkligen olika - o tur är väl det :)!!!!


Jag läste Ia-s inlägg en gång till och tänkte "man blir väl inte uttråkad av att äta pizza?" och då dök en tredje teori upp:

3: Man blir ganska däst av den maten vi pratar om. Alltså vill man ha socker för att piggna till. Häpp!
Det gör inget om det är enkelt.

kjpil

Citat från: Kvasthilda skrivet 2010-04-09 22:46
3: Man blir ganska däst av den maten vi pratar om. Alltså vill man ha socker för att piggna till. Häpp!

Det var intressant teori tycker jag, man vet aldrig

Kvasthilda

Jag tyckte min första var intressantare fast den höll inte riktigt....  :D
Det gör inget om det är enkelt.

chepplin

Angående detta med att blodsockret rusar i höjden och sen dimper vid måltider fulla med snabba kolhydrater, t ex pommes, så hävdar Claude Marcus att detta är en utbredd missuppfattning bland allmänheten. Hos folk med fullt fungerande insulinutsöndring sker inte detta, utan insulinet ser till att blodsockret ligger på en jämn nivå trots en stor måltid med mycket socker/kolhydrater. Dock är fallet annorlunda hos t ex diabetiker
Har tyvärr ingen källa till detta utan hörde detta i en intervju med honom.

Angående frågan om sötsug efter mat har jag inget å tillägga tyvärr eftersom jag aldrig upplevt detta sötsug, konstigt nog. När jag e mätt är jag mätt och ibland kan tanken på nåt sött/efterrätt få mig att må illa. Men jag e onormal har jag förstått numera...

kjpil

Det stämmer att man aldrig får skyhöga blodsockernivåer om man har välfungerande insulinproduktion och insulinkänslighet. Dock så förändras ju blodsocker något efter måltid - förändringen är individuell. Men relativt jämt ska det vara om man har god metabol kontroll.

agnetasch

Citat från: chepplin skrivet 2010-04-10 23:13
När jag e mätt är jag mätt och ibland kan tanken på nåt sött/efterrätt få mig att må illa. Men jag e onormal har jag förstått numera...
Min man är likadan, han får mig att må illa när han ståndaktigt (?) tackar nej till efterätter o tårtor.

Andreas

Intressanta teorier Kvasthilda, men ofta när man äter sån här mat bälgar man ju i sig nån halvliter läskeblask också, så borde inte törsten vara släckt? Och sen vad gäller socker för smakbalans och för att piggna till, läskeblask innehåller socker nog för en hel arme. (Bilder på sockerinnehåll i olika livsmedel: http://www.braattveta.info/bilder.htm)
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal