Jäst, färsk o torr, varför?

Startat av Kari, 2007-07-10 18:21

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Helt rudis på att baka är jag, men om någon kortfattat vill beskriva skillnaden mellan torr och färsk jäst.
Är inte det smartare med torr? Lättare, tar mindre plats och håller jätte länge?

Kan man alltid använda det ena istället för det andra? Finns det andra alternativ för tex vanligt mat/frukostbröd?

Jag kanske missade den lektionen i hemkunskapen..  :)

Admin, fel tråd?

Andreas

Bra fråga. Jag känner inte till att torrjäst skulle ha några nackdelar i jmf. med färsk jäst förutom att torr jäst väl är mycket dyrare?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Jag tror att det har med hållbarheten att göra.. Färsk jäst måste användas inom kort tid.. Medans torrjäst klarar längre förvaring..

agnetasch

Är torrjäst mycket dyrare än färsk jäst?Hade jag ingen aning om.Men genom åren så har nog torrjästen blivit billigare för mig i alla fall.Alla dessa hårda bruna spruckna saker som en gång var ett paket färsk jäst som jag slängt!Oj,oj.Jag är en impulsbagare o när jag ska baka ska ALLT finnas hemma JUST DÅ.Då är torrjästen kalasbra.Jag har inga romantiska föreställningar om att ingredienserna,fr.a. jästen,ska vara färska,bara brödet jäser är jag nöjd.Bara när jag bakar kalljäst bröd använder jag färsk jäst,men det går kanske att använda torrjäst där också?

Urban

Känner man någon smakskillnad om man använt färsk eller torr jäst i ett och samma bröd?

agnetasch

Menar du i ett o samma SORTS bröd?Kan vara svårt att baka ett halvt bröd med färsk jäst o andra halvan med torrjäst  ;D ;D

Andreas

Agneta, Agneta... :) Jag misstänker att torrjäst inte fungerar i kalljäst bröd eftersom torrjästen kräver högre temperatur.

Urban: Tror inte det blir någon som helst smakskillnad - i grund och botten är det väl samma jäst bara det att den torra är torkad?
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Citat från: agnetasch skrivet 2007-07-12 12:09
Menar du i ett o samma SORTS bröd?Kan vara svårt att baka ett halvt bröd med färsk jäst o andra halvan med torrjäst  ;D ;D


Agneta: Jag kanske var otydlig i mitt förra meddelande.
Vad jag menade var:
Om man bakar 2 olika satser av samma sorts bröd, fast man använder torrjäst i den ena och färsk jäst i den andra. Blir den någon smakskillnad brödena emellan?.

Tracey

Har hört att enda skillnaden - förutom priset - är att om man använder torrjäst istället för färskjäst så ska man låta vattnet bli 45 grader istället för 37, eftersom svamparna i torrjästen börjar funka först då. Smaken lär vara densamma.

Själv har jag alltid undrat över hur sjutton det kan löna sig att tillverka o sälja jäst. Ett paket har ju alltid kostat runt en krona i det här landet, så länge jag kan minnas. Det täcker väl inte ens förpackningskostnaden...  ??? (När jag bodde i USA för tio år sen, kostade ett paket jäst en och en halv dollar; alltså ca 11 kronor!)

Någon som vet hur jäst framställs..?

weezer

CiteraOdlingsprocessen börjar med några milligram jästceller som väcks till liv genom att tillsätta näring. Redan efter några timmar har cellerna förökat sig och kräver större utrymme, de flyttas då till en jästank. Efterhand som de fortsätter att föröka sig flyttas de till allt större jästankar och efter en vecka har startkulturen på några milligram vuxit till 150 ton jästmassa.

Odlingsprocessen med förflyttning mellan olika jästankar sker i helt slutna system och är avancerad bioteknik. Efter avslutad odling separeras jästsvamparna från restprodukten, den så kallade vörten. Därefter urvattnas jästen, så att den får en konsistens som går att förpacka. För att få en längre hållbarhet torkas en del av jästen till Kron torrjäst.


Så nog tjänar de pengar på det allt...

Tobias

Det där med temperatur på degvätskan är intressant. Många säger att det ska vara 37 grader, men andra säger att det egentligen inte spelar någon roll.

Vad exakt är det som händer vid 37 grader? Vad jag förstår är det bara en liten hjälp för svamparna att komma igång, men de kommer igång även om man inte har ljummet vatten. Eller?

Andreas

Som jag förstått det är det så här: 37 grader är optimal tillväxttemperatur - då arbetar jästen snabbast.

Ligger man lägre än 37 jäser brödet långsammare. Långsam jäsning är bara bra för många brödtyper eftersom mer brödsmak då utvecklas. (Det är här problemet ligger med brödet du köper i butiken - bagerierna vill att bakningen ska gå så fort som möjligt och då hinner inte någon äkta brödsmak utvecklas - deras bröd smakar lite eller så smaksätter de brödet konstlat.)

Ligger man högre än 37 blir det också långsammare jäsning och vid 50 grader sådär dör jästen.
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Aha, det låter logiskt. Men är det inte bättre att använda kallt vatten och låta den stå och jäsa kallt då? Det tar ju givetvis längre tid, men kanske värt det om man får mer brödsmak.

I vilka brödtyper är mer brödsmak inte bra?

Andreas

Jo jag brukar oftast använda kallt vatten. Fast jag arbetar också ofta degen i hushållmaskin ganska länge och då gör friktionen att det ändå blir fingervarmt så att bunken jäser över vid längre jästider. Knepigt.

När det inte är bra med "brödsmak"? Ja det det är väl en fråga om vad man vill framhäva - ibland kanske man vill att brödet mest ska smaka av nån krydda och ibland kanske man vill ha ett neutralt bröd för att mer framhäva pålägg eller dryck.
Den som inte frågar får inga svar.


Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

openbook

Citat från: Andreas skrivet 2007-10-04 07:24
Som jag förstått det är det så här: 37 grader är optimal tillväxttemperatur - då arbetar jästen snabbast.

Ligger man lägre än 37 jäser brödet långsammare. Långsam jäsning är bara bra för många brödtyper eftersom mer brödsmak då utvecklas. (Det är här problemet ligger med brödet du köper i butiken - bagerierna vill att bakningen ska gå så fort som möjligt och då hinner inte någon äkta brödsmak utvecklas - deras bröd smakar lite eller så smaksätter de brödet konstlat.)

Ligger man högre än 37 blir det också långsammare jäsning och vid 50 grader sådär dör jästen.


Det optimala är om degen har en innertemperatur mellan 25-28 grader, därför kan man inte säga att 37 grader är optimal temperatur för degvätskan utan att veta mjölets temperatur.

Dessvärre minns jag inte hur man räknar ut vad degvätskan ska ha för temperatur baserat på mjölets temperatur, men kommer ihåg att 37 grader endast gällde om mjölet är 20-21 grader varmt.

Andreas

Väkommen till Matforum openbook!

Varför är just 25-28 grader optimalt, är det ett initialvärde eller menar du att brödet skall jäsa vid denna temperatur (det låter som en hög jästemperatur).

Du tror inte att 37 grader är en temperatur man använder för att så att säga trigga igång jästen?
Den som inte frågar får inga svar.

annamaria

Jag har idag hittat ett recept på ett bröd med torrjäst i. Degen ska jäsa 8 timmar (över natten). Spelar det någon roll om det är just torrjäst tror ni? Eller funkar det med jäst i stället?

jelvis

Det gör det säkert. Om jag har fattat rätt så är det samma sak bara annorlunda förpackning. Enligt torrjästförpackningen från Kronjäst så skall man ha en högre temperatur på degvätskan när man använder torrjäst.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal