Såser

Startat av annamaria, 2007-10-27 23:12

Föregående ämne - Nästa ämne

kryddburken

En väldigt god romsås kommer här :
http://kryddburken.wordpress.com/2009/06/11/romsas-till-fiskratter/

Det här behöver du :
2 dl cremé fraiche
1 burk röd stenbitsrom (50gram)
½ finhackad rödlök
Flingsalt & nymalen svartpeppar
En liten pyttegnutta pressad citron

GÖR SÅHÄR :
Rör ihop samtliga ingredienser. Smaka av! Cintronen ger det lilla extra till denna sås, men det får inte bli markant, det ska bara ger lite pyttelite syra! Hur god som helst!




annamaria

Jag kan bara instämma, gör samma och den funkar till det mesta i fiskväg. Särskilt på sommaren. Till varmrökt lax är den underbar!

Ia

Hej har ni någon favoritsås!? Antingen en god sås som passar till fisk, fågel eller kött!?
En del gillar inte såser, vilket jag inte kan förstå! :)
Ia´s Matblogg

dePaul

Går inte att svara på eftersom varje enskild sås gör sig bäst tillsammans med respektive maträtt. T ex tomatsås och pasta, svampsås till vilt, grönpepparsås till pannbiffen, bea till din entrecote och pommes, osv.

Visst kan man ibland bryta de här reglerna men till syvende och sist så smakar de trots allt bäst till vad de var "designade" till.

~Paul~

Ia

Självklart är det så! Men tänkte snarare om ni har någon som i princip alltid går hem och är enormt uppskattat av gästerna? Jag har exempelvis en vermouthsås som är väldigt uppskattad! En egen favoritsås!?
Ia´s Matblogg

annamaria

Jag vill gärna ha ditt recept. Sen finns det en tråd om såser. Eller fler kanske.

Ia

Aha! Då får jag leta efter den tråden:) märks att man är ny på forumet. Jag har inte riktigt koll på mängderna, men någonstans har jag receptet. Ska kolla i morgon så återkommer jag!!
Ia´s Matblogg

Steen

Jag testade att köra en sås fläderbärssaft och vitt vin som smaksättare, vilket gav en speciell söt smak , jag har dock inte hittat något som den passar bra till ännu... :)

annamaria

Nu är jag på såsjakt igen. Jag och barnen tänkte göra en klassiker till min käre make när det är Fars dag. Black and white. Beasåsen fixar jag men visst ska det vara tryffelsås också? Eller?

Hur gör man tryffelsås eller vad det nu är.....?

dePaul

Citat från: annamaria skrivet 2009-11-01 19:32
Hur gör man tryffelsås eller vad det nu är.....?
Du bör utgå från en brun grundsås (klassisk fransk), Sauce Espagnole. Till denna adderar du i slutskedet tryffelolja (egentligen spad) och hackad tryffel. Du reder av med potatismjöl utrört i lite vatten och blankar av med äkta smör. Smaka av. Klart.

Recept på Sauce Espagnole bör du hitta överallt på nätet ;).

~Paul~

annamaria

Är det sån tryffelolja som finns att köpa på ICA då eller är det någon speciell sort?

k@ty

En sås som jag vill tipsa (och har skrivit i en annan tråd):

Turkisk yoghurt blandat med sweet chili sås

Väldigt gott till grillat, doppa grönsaker eller chips, etc

annamaria

Då undrar jag: Hur gör man bästa remouladesåsen? Pickles? Kapris? Dragon? Dill? Senap? Curry?

Vad ska den innehålla? Ovanstående ingredienser varierar i de recept jag har kollat.

Hur gör ni?

Hasse

Bästa remouladen är nog som med så mycket annat, en smaksak.  :)

Jag gillar ett stänk curry, och kapris är inte heller fel. Samt finhackad, inlagd gurka så klart. Hur man sedan smaksätter beror ju på hur majonnäsen smakar i grunden. En "fuskremoulade" du kan prova, är majonnäs och bostongurka.

Jag tycker också att man ska ta sig tid att göra en riktig, hemlagad majonnäs. Den blir så mycket godare än köpevarianterna - tycker jag.

annamaria

Jag gjorde en variant i går som vi precis har ätit till Panerad Rödtunga. Såsen innehöll: hackade pickles, majjo, creme fraiche, hackad kapris, persilja, liiite dragon, salt, peppar, liiite socker. Jag tog ingen curry.

Curryvarianten känns som det passar bättre till rostbiff eller?

Jag kan rekommendera pickles, gott!

Hasse

Kul att det blev gott!

Curryvarianten passar utmärkt till panerad fisk också. Men det ska bara vara en liiiten touch av curry för att förhöja smaken en aning.

Vad menar du med pickles? För mig betyder det inlagda grönsaker i allmänhet.

annamaria

Felix har inlagda grönsaker som heter Pickles. Innehåller gurka, morot, blomkål, syltlök. Ska prova lite curry nästa gång då! Hemgjord majjo måste vara supergott.

Hasse

Om du inte har provat att göra egen majonnäs, så bara måste du göra det.

Det är kanske någon som fnyser när jag berättar att jag gör min i matberedaren, men det blir hur bra som helst.  :)

annamaria

Jo då det har jag. Om inte annat till aioli mm. Jag gör också i matberdaren eller med elvisp. Har provat med mixerstav men det blir väldigt tjockt. Gör du din majjo med fransk senap i?

Hasse

Ja, fransk senap, vitvinsvinäger, salt och vitpeppar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal