Umeå: Restaurang Norrlandsoperan

Startat av Andreas, 2008-10-12 11:25

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Var och såg urpremiären av "Det är vi som är hemgiften" med humorgruppen Klungan på norrlandsoperan igår. Är det nåt som är perfekt när man ska iväg och se nåt så är det en restaurang med buffé i samma hus, dels kan man hänga in ytterkläderna i garderoben på ett enda ställe direkt och dels innebär ju buffé att man vet att man får maten fort eftersom man tar den själv och att man därför kan komma även med kort om tid. Enda negativa med en buffé är väl egentligen att upplägget på tallriken blir lite trist, fast där får man ju skylla sig själv. :)

Nåväl för 199 kronor får man en buffé "med helstekt biff och laxfilé fräscha sallader & kaffe". Jag bryter mot alla etikettsregler och tar kött på min första tallrik. Köttet är bra och lite lätt rosa, hade gärna fått vara rödare för mig men detta är ju buffé och då är nog detta optimalt. Till det en god lätt het chilikryddad bea och ugnsstekta rotsaker. Tog även en liten smaskig degsak med nåt slags västkustfyllning, (jo jag vet att de har ett namn, men minns det inte, nån annan?), en sallad med aubergine, paprika och squash samt en liten skopa ur en bunke med räkor och kräftor och chili. Det sistnämnda var väldigt gott till brödet. Fast just brödet var annars plumpen i protokollet på tallrik ett, i grunden ett gott bröd men aningens småtorrt, hade nog legat framme lite för länge. Ytterligare ett brödminus var bregott och lätta i såna där små engångsaskar, det känns både slösigt och trist på en middag.

Tallrik två fotade jag inte eftersom den då begagnade tallriken såg lite för sörmig ut. Men den innehöll i alla fall lax, nåt slags pommesaktig potatis fast i annan form, hollandaise, tsatsiki med morötter, ugnsbakade stora squashskivor med nåt slags tomatsås, tomatsallad med körsbärstomater, feta och rödlök samt en liten tunnbrödrulle med nåt slags fiskaktig tror jag det var fyllning. Allt gott även här förutom den riktigt stora missen - laxen, den bit jag fick var rejält översalt och överlagad dvs. rejält torr.

På den tredje tallriken blir det ytterligare en köttbit, mer bea och ugnsstekt potatis. Och så tog jag för säkerhets skull en till liten laxbit, denna var inte fullt så översalt och mindre torr om än väldigt långt från perfekt, fast jag tror det var från samma lax bara det att den första portionen kom från kanten av laxen och var och tunnare. Tips till kocken: kör laxen mycket kortare tid och salta mindre där den är tunnare!

Ett plus för den förtroendeingivande hygienplanen i köket.

Betyg:
¤ Restaurang norrlandsoperans lördagsbuffé: 4/5 (mkt. svag 4:a pga laxen)
¤ Klungan: 5/5
Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal