Varför inte varmvatten ur kranen till matlagning?

Startat av Andreas, 2009-01-11 09:31

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Läste en fråga i GP om det är nödvändigt att använda kallvatten till matlagning eftersom det ofta borde vara både snabbare och energieffektivare att använda varmvatten.

Svaret blev:  "Jag har också fått lära mig att alltid använda kallt vatten ur ledningarna för att tillreda mat och dryck. Anledningen till detta är att vattenledningar och rör lättare släpper smak, mineraler och kalkpartiklar när det varma vattnet spolas. Det kalla vattnet å andra sidan löser inte lika lätt upp spill i ledningarna." http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=763&a=468473

OK, det låter inte osannolikt att varmvattnet skulle vara aningen mer förorenat av rörjox, men hur stor skillnad kan det egentligen göra, är kanske skillnaden så liten att det är dumt att ändå inte använda varmvatten?

Eller finns andra problem med varmvatten än ovan nämnda, legionella?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Hur SMAKAR varmvattnet? Är det någon som låtit det svalna o druckit ett glas? Det kanske smakar illa.

Nilsson

Hos min far har vi egen brunn med allsköns jox i ledningarna och där smakar faktiskt varmvattnet annorlunda. Det smakar mer järn och sulfid än kallvattnet och jag tror att det har att göra med att varmvattnet passerar ett fysiskt slamfilter vid varmvattenberedaren som konstant är igensatt med borrkax och slam.  :(

I min lägenhet med kommunalt vatten kände jag ingen skillnad, provade precis p.g.a. frågan.  :)
Älgfilé tillagas gott och enkelt genom att man slår på spisen, ställer dit pannan och visar pannan för filén innan den tunnskivas och äts.

PerG

Jag använder varmvatten för att koka ägg.. dumt kanske?, men äggskalet bör väl fungera som någon form av filter..

lillamatbloggen

Ja, till ägg borde väl vara ok. De har ju väldigt starkt skal.  Det skulle vara i så fall att någontin stannar på händerna när man skalat dem.
lillaMATbloggen

CII

Jag fick förklarat för mig av en ingenjör som arbetar med Malmös vatten att anledningen till att man inte ska använda varmvatten är att det kan finnas bakterier i det. Jag vet inte vilka bakterier eller hur vanligt det skulle vara, men det var vad hon sa i samband med att vi gjorde ett studiebesök under min lärarutbildning.

Linae

Legionärssjukan kan man få av att duscha och därigenom inandas de smittade vattendropparna om vattnet inte blandas direkt i kranen utan står i rören och är halvljummet. Men det är ju inte riktigt samma sak som att ta varmvatten från kökskranen.

Det finns bakterier som kan tillväxa i alla möjliga temperaturspann så det verkar konstigt om det bara är därför som man ska använda kallt vatten speciellt om det sedan ska värmas upp över 70 grader C då de flesta bakterier avdödas om de inte är i sporform vilket borde vara ovanligt i rinnande vatten.

Hittade följande uppdelning som visar på variationsrikedomen:
- Psykrofila mikroorganismer, har sitt temperaturoptimum under +20oC och utvecklas alltså vid låga temperaturer. De växer om än långsamt vid 0oC eller t.o.m. vid lägre temperatur, men tål som regel ej över +30oC.
- Mesofila mikroorganismer, utgör den största gruppen. Optimumtemperaturen ligger mellan +20oC och +40oC, maximumtemperaturen på ca +45oC och minimumtemperaturen på +10 till +15oC.
- Termofila mikroorganismer, har temperaturoptimum över +45oC. Vissa former, de fakultativt termofila, kan växa såväl vid +55oC som vid +37oC. Andra är däremot obligat termofila, de växer vid +55oC men ej vid +37oC. Några utvecklas t.o.m. vid +75oC. De termofila mikroorganismerna är unika i det att de växer vid temperaturer, som normalt denaturerar protein.
- Extremt termofila mikroorganismer, har ett mycket högt temperaturoptima (+80 till +90oC).


PerG

Typ likadant som om man tvättade händerna i varmt vatten? ;)

Citat från: lillamatbloggen skrivet 2009-01-12 15:07
Ja, till ägg borde väl vara ok. De har ju väldigt starkt skal.  Det skulle vara i så fall att någontin stannar på händerna när man skalat dem.

Sofia

Fast när man tvättar händerna använder man ju förhoppningsvis tvål också?

Mickan

Varmt, ej hett, vatten kan innehålla utfällda metaller och bakterier. Provade en gång att kyla det varma vattnet och jämföra med från början kallt. Det fanns en lätt smakskillnad. Vet ej vem som skulle märka den i en lagad rätt så det är en hälsofråga. Bakterierna dör ju vid uppkok men metallerna blir kvar.
Video meliora proboque deteriora sequor

ivanl

Citat från: PerG skrivet 2009-01-12 20:52
Typ likadant som om man tvättade händerna i varmt vatten? ;)


Har fått lära mig att viktigaste momentet vid handtvätt är torkningen.

Sen borde kallt vatten lösa mer syre än varmt, och syret bör påverka maten.
Iaf står det i broschyren till min kaffebryggare att man ska använda kallt, syrerikt vatten för att få mest smak ur kaffet.

På flera av de svenska fjällstationerna finns varmvattenberedare som körs på 90 grader. Dessa används för att fylla termosar direkt, mycket praktiskt och jag har aldrig hört att detta skulle smaka illa.

PerG

Jag kan väl tänka mig att det kanske har att göra med längden ifrån varmvattenberedare. Om man bor i hus och har 10m rör till varmvattenberedaren så släpps nog inte lika mycket ut som om man bor i en hyresrätt i ett stort område där varmvattnet är typ 500-1000m rör ifrån lägenheten.

kurt

Varmt vatten löser ut koppar, men det kan nog också smaka annorlunda för att det innehåller mindre syre.

"Använd inte varmvatten ur kranen till matlagning eller dryck. Kopparhalterna kan normalt minskas betydligt om vattnet spolas någon minut eller till jämn låg temperatur.":

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11525&epslanguage=SV


ivanl

Jan Hedh rekommenderar även att man spolar kallvatten en minut innan man tar till degen, vilket pekar på att det tycks kunna ske viss "anrikning" i stillastående kallvatten också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal