Torka kött eller annat gott

Startat av helfgren, 2008-12-01 19:43

Föregående ämne - Nästa ämne

helfgren

Jag har gjort korv som skulle torka , men råttorna tog dem istället .
Så nu undrar jag vad man ska göra för att det ska bli rått fritt .
Korven jag ska torka luktar ganska mycket så jag får inte hänga dem i källaren för min fru då blir hon inge glad .
Men jag har en bod som dem ska hängas i där det är + grader året om , men det finns råtter .
Nån som har någon ide på en lösning ?

MVH// Henrik
Carpe diem

Hasse

Kan du inte bygga en bur av kycklingnät som håller råttorna borta?

helfgren

Har ingen stor erfarenhet men tror du ett kyckling nät håller dem ute.Tänkte så dem inte kan ta sig igenom detta . Är det små hål i nätet brukar det vara tunn tråd som jag har fått för mej att dem biter sig igenom .
Erfarenheter av detta någon?

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Bygg en bur av kompostgaller; ett sånt kan du få under hundralappen. Köp två o bygg en låda, sidorna som blir över kan man använda till tusen andra saker (hund-o kattgrind, växtspalje m.m)

agnetasch

PS Köp några billiga benbockar i metall från IKEA (50:-/st) o ställ buren på så kan odjuren inte klättra upp.

helfgren

Låter ju bra , men dem attans råtterna behöver inte stort hål för att ta sig in .
Men bockarna kanske kan funka då dem är halkiga så dem inte får fäste .
Annars kanske man kan hänga den i taket på nåt sätt, för dem kan väl inte klättra i taket ?

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Om du har möss är kompostgallret för glest.

Mannen undrade om du inte skulle ha en viltsäck istället, upphängd i taket. Han har god erfarenhet av dom kontra möss. Visserligen är de bara av nylonnät men de smakar kanske inte gott. Finns på Nima:
http://www.nimaab.se/

Annars finns det ju sånt där finmaskigt metallnät man sätter i ventiler. Det brukar finnas på alla järnaffärer. Kan man inte knipsa ihop en bit sånt till en bur?

helfgren

Är redo att prova ALLT just nu .
Ska göra en ny ladning korv idag och det vi ska prova nu är en modell större av hamsterbur som jag fick låna .Ska hänga den i taket och då var det väl vid alla grönsvansade isbjörnar om dem skulle komma åt dem.

MVH// Henrik
Carpe diem

agnetasch

Du får väl sätta dig i en fåtölj framför korven med ett luftgevär i famnen ;D

Tommy

Jag hänger mina korvar på grova galvade trådar mellan två bockar i vedboden.

Det har funkat i flera år nu utan musangrepp.

Dels når dom inte korven från golvet och kan heller inte klättra ut på trådarna korven hänger på.

Jag kan inte tro att min vedbod som är en gammal byscha är särskilt mycket säkrare mot möss än andra vedbodar vilket innebär
att min metod är både enkel och fungerar. Det bara blev så och det funkar.

Det bevisar det engelska uttrycket KISS= Keep It Simple Stupid

/Tommy

helfgren

Vi har gjort korven och vi hoppar över torkningen denna gång.
Korven är ju så rackarns god ändå.

MVH// Henrik
Carpe diem

Tommy

Korven är ju så att säga gravad efter några timmar och bör inte vara tokig att äta.

Titta på sobresada från Spanien. En bredbar krämig korvsort som inte alls ska vara hård och torr.

/Tommy

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal