Köpa kött direkt från bonden

Startat av cooney, 2008-04-06 19:30

Föregående ämne - Nästa ämne

cooney

Jag skulle vilja köpa mitt kött direkt från en bonde någonstans men vet inte riktigt hur man går till väga med detta. Det måste vara en bonde som har en ekoligisk/krav- bondgård.
Hur ska jag göra?

agnetasch

Kanske du kan söka på EKOtorget för att hitta en bonde nära dig:

http://www.ekotorget.se/?p=549&m=354

Maria med M

Hej,
Förhoppbningvis har du redan hittat kött. Men om du fortfarande letar så kan jag tipsa om http:www.matochsmak.se där du kan söka uppfödare som säljer kött direkt till dig som konsument. I registret går det även att hitta gårdsbutiker, gårdsmejerier och andra producenter som erbjuder naturlig mat utan tillsatser och onödiga konserveringsämnen.
Lycka till!

Goran

Ett tips kan ju vara att ringa upp producenten och fråga hur produktionen ser ut, för emellanåt stöter jag på bönder som använder samma metoder som eko/krav producenter men har inte betalat för att använda en speciell logga.

Mickan

Jag vet inte var du bor men jag handlar från Säby Gård. Dom har lamm och nöt och det är underbart fint kött. Styckningen är fantastisk. I närheten av oss finns också Kvill. Jag bor i Jönköping.
Video meliora proboque deteriora sequor

Jimmy

Den här utvecklingen finner jag faktiskt lite oroande. Kunskapen om hur man hanterar kött och farorna med det, har så gott som fallit bort. Nu ska vanliga människor plötsligt köpa kött direkt från bonden, där ingen part i regel vet hur varorna bör hanteras. Vem har egentligen kontroll över kylkedjan? Varor utan modifierad atmosfär och utan konserveringsmedel! Jag kommer att se upp med vad jag stoppar i munnen framöver!

agnetasch

Man kan ju fråga sig hur Sveriges över 260 000 jägare överlever sin kötthantering. Älg o rådjur är ju i storlek rätt lika ko o gris, kan en jägare hantera det köttet kan nog en bonde ta hand om sitt kött på ett vederhäftigt sätt ;)

Hankki

Jag tänker lika som Agneta men här i finland istället. Jägarna skjuter älgen, lördag-söndag, som direkt töms på blod och inälvor och sedan hänger den några dar i slakthusets kylrum tills den styckas i mindre delar, vanligtvis torsdag för att få kylrummet tömt till helgens nya jakt. Jägarna tar hem delarna som dom sedan hanterar efter bästa förmåga tills dom styckat ner till lagom bitar för olika behov.
För 1 1/2 år sedan hade fuktigheten varit fel i kylrummet och en hel massa kött blev förstört av e.coli bakterier men jag tror inte att någon åt av det partiet.
Jag har inte hört om några magproblem och jag själv har njutit av deras kött i 9 år nu. Det här gäller svärfars jaktlag.

Endast kött som dom säljer måste veterinärgranskas och godkännas.

kryddburken

Citat från: Jimmy skrivet 2010-02-19 15:17
Den här utvecklingen finner jag faktiskt lite oroande. Varor utan modifierad atmosfär och utan konserveringsmedel! Jag kommer att se upp med vad jag stoppar i munnen framöver!


Oj vad uppskrämda svenska konsumenter egentligen är... Blir både förvånad och inte förvånad av ditt inlägg. Ja hur sjutton ska vi kunna leva på hemstyckat kött utan vare sig skyddande atmosfär och konserveringsmedel??

Strunt säger jag bara!
Skyddande atmosfär?? Vad är det egentligen och hur länge har det uttrycket funnits?

Konserveringsmedel? Vem konserverar nyslaktad kött?

Hemslakt har funnit i alla tider bland bönder, jägare och farmare överhuvudtaget. Man följer inga bakterielagar, man tänker sunt. Det finns kylrum, & kylskåp. Man använder rena ytor, plasthandskar och rena redskap som knivar, kättingar, krokar etc.

Snälla försök att se till de enorma hantverk det verkligen är med hemslakt istället för processat, atmosfäranpassat och konserverat kött! Som gårdsslaktare är man ofta väl insatt i hängningen som mörar köttet och stor erfarenhet vilar på tradition och arv genom tiderna. Här får inga barnsben eller ovana äga tillträde.

I en hemslakt går det undan, det är ofta många delaktiga, styckningen går ofta väldigt snabbt och det krävs god förberedelse.

Köttet bärs efter slakt in på köksbordet i badbaljor. Det packeteras, märks och fryses ner. Allt som allt kanske det tar 2-3 timmar.

Hur lång tid tror du det tar från en slaktad Scan-gris tills den ligger i kyldisken?? Mm... Betydligt längre tid...

Jag önskade att alla köttätande människor fick vara med om en hemslakt och se hur det går till, då skulle man verkligen tänka om i sina värderingar och få ett mer sunt förhållande till kötthantering i dagens Sverige.

Lena Marie

Tack Kryddburken för kloka ord! Jag har letat här i Falun och lyckats hitta en köttbonde som man kan köpa färskt kött hos. De har även ben de sågar till om man ber så man kan koka egen buljong. Hittade den på sidan http://www.dalamat.se/ och jag blev så glad! Man ska vara glad om man hittar ett ställe där man kan handla och inte oroa sig över konserveringsmedel?!? Man brukar faktiskt få gå och se hur djuren mår där man handlar köttet om de inte har något att dölja.
Har även hittat en gubbe som säljer ägg men varje gång jag ringer är de slut för alla vill ju ha! Idag ringde jag och frågade om han hade ägg. Ja, sa han! Jag har ett! Haha! Får försöka nästa vecka!

Hittar man en bonde som vill sälja kött till en så kan man tacka sin lyckliga stjärna!
Alma Mater - mat är gott

Gilius

Jag har gått med i Första Koföreningen, meningen är vi skall föda upp våra egna djur. Inte hemslakt men så nära man kan komma om man bor i centrala Lund.
Första årsstämma nu nästa söndag, skall bli intressant att se hur diskussionerna går.
http://www.flyinge.nu/1kofor/

/gilius

Jimmy

Citat från: kryddburken skrivet 2010-02-19 23:08
Oj vad uppskrämda svenska konsumenter egentligen är... Blir både förvånad och inte förvånad av ditt inlägg. Ja hur sjutton ska vi kunna leva på hemstyckat kött utan vare sig skyddande atmosfär och konserveringsmedel??

Strunt säger jag bara!
Skyddande atmosfär?? Vad är det egentligen och hur länge har det uttrycket funnits?

Konserveringsmedel? Vem konserverar nyslaktad kött?

Hemslakt har funnit i alla tider bland bönder, jägare och farmare överhuvudtaget. Man följer inga bakterielagar, man tänker sunt. Det finns kylrum, & kylskåp. Man använder rena ytor, plasthandskar och rena redskap som knivar, kättingar, krokar etc.

Snälla försök att se till de enorma hantverk det verkligen är med hemslakt istället för processat, atmosfäranpassat och konserverat kött! Som gårdsslaktare är man ofta väl insatt i hängningen som mörar köttet och stor erfarenhet vilar på tradition och arv genom tiderna. Här får inga barnsben eller ovana äga tillträde.

I en hemslakt går det undan, det är ofta många delaktiga, styckningen går ofta väldigt snabbt och det krävs god förberedelse.

Köttet bärs efter slakt in på köksbordet i badbaljor. Det packeteras, märks och fryses ner. Allt som allt kanske det tar 2-3 timmar.

Hur lång tid tror du det tar från en slaktad Scan-gris tills den ligger i kyldisken?? Mm... Betydligt längre tid...

Jag önskade att alla köttätande människor fick vara med om en hemslakt och se hur det går till, då skulle man verkligen tänka om i sina värderingar och få ett mer sunt förhållande till kötthantering i dagens Sverige.


Uppskrämd vet jag inte, men vi är idag vana vid att ha lite svängrum med säkerheten, och jag tror inte att alla har klart för sig hur farligt kött kan vara. Kött skördade många liv innan vi lärde oss allt om patogenerna.

Självklart är det härligt med nyslaktat kött! Fast jag vill nog se hur slakten går till.
Har alla bönder verkligen klart för sig hur man ska hantera t ex inälvor? För jag antar att man inte knider in köttet med salpeter och koksalt som man gjorde förr i tiden. :)

Visst! Kylskåpet är en välsignelse, och så länge tillagningen är tillräcklig så är det ju i regel inga problem. Frågan är hur man hanterar resterna?

Att frysa ner köttet är ju en bra förvaring, men då tycker jag nog att man har tappat poängen, eftersom man till stor del förstör strukturerna i köttet. Modifierad atmosfär är en tät förpackning fylld med koldioxid, så att bakterierna inte ska kunna tillväxa lika fort. På så sätt tål köttet bättre ett avbrott i kylkedjan.

Ringo

Fast i de flesta gårdsbutiker så har väl inte slakten skett på gården. Skickas oftast inte djuren till slakterierna som vanligt, bara att man sen hämta hem dem?Att starta ett litet "gårdslakteri" är väl näst intill omöjligt att göra lönsamt? Och om man gör finns det väl ingen skillnade eller undantag för att man slaktar hemma på gården?

Citat från: Jimmy
Fast jag vill nog se hur slakten går till.

Tycker jag låter bra! Önskar fler än du tänkte så. Att man krävde att få komma på besök på de slakteri, varifrån köttet man köper i butiken kommer ifrån, och se på när de slaktar.

Jimmy

Citat från: Ringo skrivet 2010-02-22 16:48
Fast i de flesta gårdsbutiker så har väl inte slakten skett på gården. Skickas oftast inte djuren till slakterierna som vanligt, bara att man sen hämta hem dem?Att starta ett litet "gårdslakteri" är väl näst intill omöjligt att göra lönsamt?

Det har du förmodligen helt rätt i.

Gotish

CiteraUppskrämd vet jag inte, men vi är idag vana vid att ha lite svängrum med säkerheten, och jag tror inte att alla har klart för sig hur farligt kött kan vara. Kött skördade många liv innan vi lärde oss allt om patogenerna.

Självklart är det härligt med nyslaktat kött! Fast jag vill nog se hur slakten går till.
Har alla bönder verkligen klart för sig hur man ska hantera t ex inälvor? För jag antar att man inte knider in köttet med salpeter och koksalt som man gjorde förr i tiden. 

Visst! Kylskåpet är en välsignelse, och så länge tillagningen är tillräcklig så är det ju i regel inga problem. Frågan är hur man hanterar resterna?

Att frysa ner köttet är ju en bra förvaring, men då tycker jag nog att man har tappat poängen, eftersom man till stor del förstör strukturerna i köttet. Modifierad atmosfär är en tät förpackning fylld med koldioxid, så att bakterierna inte ska kunna tillväxa lika fort. På så sätt tål köttet bättre ett avbrott i kylkedjan.


Mjao, ni har båda rätt. Hemslakten i sig själv är ju inte lika hygienisk som butiksköpt kött och kommer aldrig att bli. Det faktum kommer man aldrig ifrån. Å andra sidan är det en avvägningsfråga. Jag tycker den intressanta frågeställningen är: "är hemslaktat kött tillräckligt ohygiensikt för att butikskött skall vara att föredra"? Egentligen är hemslaktat kött inte alls så farligt, bara inte lika sterilt som kött i butik. Om man verkligen vill reda i ohygien med kötthantering skall man titta på kötthanteringen vid viltkött. Först här anser jag  att man kan börja bekymmra sig för ohygien och otjänligt kött. Min egen erfarenhet är att även om jag har ett rådjur i kylen som har tillvaratagits på ett klassiskt vi (skjuten på en åker, släpad i lera några hundra meter, lastad i en skuffen på en bil, hängmörad i ladugårn, flådd med jaktkniven och putsad på de sista hårbitarna vid styckningen på bänken i källarn) så håller det högre klass i mina ögon än butikskött.

För övrigt visade en undersökning att en tredjedel av det svenska viltköttet hos svenska jägare var otjänligt som föda enligt livsmedeslverket standard. Ändå har jag alldrig hört om någon som har fått matproblem, genom att äta viltköt. Det är inte bakterierna som är boven, det är skiten vi föder våra djur med som är ohälsosamt.

//Mattias

Fröken Dill

Jag har aldrig ätit så gott oxkött som under det senaste året. Vi köpte en fjärdedels ko/kalv från bonden på landet. Den har hemslaktad och hängmörad. Den stora skillnaden jämfört med butikskött var den underbart goda köttsmaken och att det smakade så mycket MER än butikskött. Nu när vi ätit upp vår fjärdedel har jag jättesvårt att köpa nöt. Det smakar ju inget. Till och med färsen är det stor skillnad på.
Hälsar fröken Dill

Ringo

Citat från: Fröken
Den har hemslaktad och hängmörad. Den stora skillnaden jämfört med butikskött var den underbart goda köttsmaken och att det smakade så mycket MER än butikskött.

kul, det många som håller med dig om det. Var det den enda skillnaden på köttet eller skillde sig även uppföding åt jämfört med det köttet du vanligtvis köper?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal