Crock Pot

Startat av bryggens, 2008-12-21 08:02

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Det som är bäst med crock pot är att man kan använda lite billigare kött eftersom den kan möra en skosula. Kombon billig i drift (som en glödlampa + billiga köttvaror) är oslagbar. Sen kan man börja fundera. Den tar plats. Den luktar, vilket inte är kul om man går hemma i lukten i 7 timmar. Jag har inte lagat fisk i den o ser inget nödvändigt i det heller. Grönsaker blir lite konstiga; fläsklägg blir klart på 7 timmar men inte kålrötter!! Det är lite som upp-o-nedvända världen men det är också det som är tjusningen o utmaningen med en crock pot. Till jul ska jag göra en tjälknöl i pottan. Spännande :)

bryggens

Hej! Länge sedan jag var här.
Jag har i går kört en 1,2 kilos rimmad fläsklägg med lök, potatis, morot och kålrot i bitar
samtidigt.
10 timmar på låg, allt var klart, bara att mosa och skära upp!

Hasse

Det vore faktiskt intressant om någon som har en potta vill mäta temperaturen i den. Samma sak bör ju gå att uppnå på spisen om man värmer upp långsamt och sedan håller, den förmodligen låga, temperaturen konstant.

agnetasch

Citat från: bryggens skrivet 2014-10-17 14:5010 timmar på låg, allt var klart, bara att mosa och skära upp!
Då är det kanske 10 timmar som är den magiska tiden för att få kött o grönsaker färdiga samtidigt :)

agnetasch

Citat från: Hasse skrivet 2014-10-17 16:10Det vore faktiskt intressant om någon som har en potta vill mäta temperaturen i den
Ingen kommer att göra det, crock pot-ägare är bekväma varelser ;D   
Citat från: Hasse skrivet 2014-10-17 16:10Samma sak bör ju gå att uppnå på spisen om man värmer upp långsamt och sedan håller, den förmodligen låga, temperaturen konstant
Jag undrar om det inte är så att crock pot-effekten bygger på att värmen kommer från(nästan) alla håll o inte som på spisen, bara underifrån. Gryta i ugn är nog mera likt en crock pot men jag tycker ändå inte att resultatet blir likadant. Dessutom är det väl energisnålare med  pottan ;)

Skogis

Citat från: agnetasch skrivet 2014-10-17 07:01
Det som är bäst med crock pot är att man kan använda lite billigare kött eftersom den kan möra en skosula. Kombon billig i drift (som en glödlampa + billiga köttvaror) är oslagbar. Sen kan man börja fundera. Den tar plats. Den luktar, vilket inte är kul om man går hemma i lukten i 7 timmar. Jag har inte lagat fisk i den o ser inget nödvändigt i det heller. Grönsaker blir lite konstiga; fläsklägg blir klart på 7 timmar men inte kålrötter!! Det är lite som upp-o-nedvända världen men det är också det som är tjusningen o utmaningen med en crock pot. Till jul ska jag göra en tjälknöl i pottan. Spännande :)


Att pottan tar plats är ett bekymmer, likaså att det luktar. Sambon och jag har rätt olika arbetstider så någon av oss kommer oftast att få gå i dofterna innan det är matdags. Så det talar emot ett inköp, men att laga på lågtemp är ju intressant, Sousviden används regelbundet och nya prylar är ju kul.
Men då är väl crockpottan egentligen ett enklare alternativ till sousviden? Man slipper ju t ex vakuummaskinen.

Får nog smaka på denna karamell ett tag till, en god köttgryta är aldrig fel.

Andreas

Citat från: bryggens skrivet 2014-10-17 14:50
Jag har i går kört en 1,2 kilos rimmad fläsklägg med lök, potatis, morot och kålrot i bitar
samtidigt.
10 timmar på låg, allt var klart, bara att mosa och skära upp!


Hur är konsistensen på rotsakerna efter 10 timmar i elgrytan?

Citat från: agnetasch skrivet 2014-10-17 16:23
Då är det kanske 10 timmar som är den magiska tiden för att få kött o grönsaker färdiga samtidigt :)


Antar du skojar. Men jag begriper inte varför nån vill koka grönsaker så länge. Borde man inte lägga in grönsakerna en stund på slutet bara?

Citat från: agnetasch skrivet 2014-10-17 16:33
Jag undrar om det inte är så att crock pot-effekten bygger på att värmen kommer från(nästan) alla håll o inte som på spisen, bara underifrån.


Menar du att det sitter elspiraler i en elgryta inte bara i botten utan på sidorna också?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Citat från: Andreas skrivet 2014-10-19 11:55Antar du skojar. Men jag begriper inte varför nån vill koka grönsaker så länge. Borde man inte lägga in grönsakerna en stund på slutet bara?
Nej, det funkar inte så. Det är bättre att tillaga grönsakerna för sig, jag tycker dom blir godare då.

Citat från: Andreas skrivet 2014-10-19 11:55Menar du att det sitter elspiraler i en elgryta inte bara i botten utan på sidorna också?
Här ser du vad en crock pot består av. Hela metallbehållaren blir varm o värmer försiktigt innehållet i stengodsbehållare som du sätter i:

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal