Friluftsmat - sojaprotein med grön curry

Startat av justrom, 2007-09-16 20:21

Föregående ämne - Nästa ämne

justrom

Jag har varit och fjällvandrat förra veckan och tänkte visa lite annorlunda matlagning i mer spartansk miljö.

Följande görs i ett Trangiakök för två personer.
Använd Basmatiris 2 st boil in a bag från Uncle Bens. Lägg i riktligt med vatten och koka upp och låt koka i 4 minuter.
Under tiden skär upp lite grönsaker t.ex. soltorkade tomater.
Lägg i soja-protein ca 100 gram, och torkade grönsaker (tomater) och koka i ca 6 minuter.
Ta upp rispåsarna och lägg dem i den andra kastrullen. Häll med hjälp av t.ex. Trangias durkslag vattnet över dem och låt dem stå till servering.
Ta Creamy Coconut Milk 200 ml från Santa Maria och häll över sojaproteinet.
Späd med ytterligare 3 dl vatten
Häll i 1 påse med kryddmix från Santa Maria. Green curry använde vi men Penang Curry fungerar ännu bättre.
Sjud i 4 minuter.
Servera sojaproteinet med riset och strö t.ex. solrosfrön över.
Mums!

ttt



crlhrv

2007-09-16 22:16 #1 Last Edit: 2007-09-16 22:23 by crlhrv
Har du provat de frystorkade rätterna från bl a Blå Band, Wildlife och Real? Vilken är bäst? Det enda jag har erfarenhet av är arméns frystorkade (Blåa Band?) och de är inte fy skam. Skulle du säga att det är värt att packa med sig alla ingredienser till en "riktig" måltid framför frystorkat? Har du möjlighet att uppskatta näringsvärdena i det du tillagade? Det verkar mycket gott och absolut något jag skulle kunna tänka mig till middag!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

justrom

Jag har själv bara ätit Blå Band och armens. Men armens är det så länge sedan (tack och lov) att jag inte kan uttala mig alls.
Förut tyckte jag Blå Band var hyfsade men vi hade nu med oss en köttfärssås på turen som hade alldeles för lite köttfärs i min smak. Extra pasta hade vi också, för det var för lite.

Jag tycker det definitivt är värt att ta med sig och göra eget. Men för att få bättre variation bör man ju torka själv och det har jag inte riktigt tålamodet med. Men andra kompisar brukar ibland ta sig tid och det blir riktigt gott med torkat. Det finns ju en del på affären också, men dyrt.

Jag har tyvärr inte koll på näringsvärdena. Och jag brukar alltid gå ner på fjällvandringar så inte får jag i mig tillräckligt, men jag ser inte det som något negativt. :) I längden är det ju inte bra förstås...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal