Tamahagane Kyoto, kockkniv

Startat av timorx, 2009-07-26 18:37

Föregående ämne - Nästa ämne

timorx

2009-07-26 18:37 Last Edit: 2009-07-26 21:45 by timorx
Hej!

Har ferbrilt letat efter något form av test av denna kniv: Tamahagane Kyoto.
Är det någon som har någon erfarenhet av tamahagane som märke, eller rent av deras nyaste modell kyoto ?.

???

Detta är då kniven jag undrar över...



vilsjin

Kort svar.
Jag har ingen erfarenhet av kniven men jag avskyr metallhandtag och garantera att kniven inte är värd det pris man begär i svenska butiker.
Säkerligen en  utmärkt kniv men det går att få bättre och billigare.

timorx

Man begär 3000:- på nätet, men i en lokal butik här i sundsvall begärde dom 4200:-
Tycker det är rätt så mycket pengar, men är kniven bra ? =)

vilsjin

Citat från: timorx skrivet 2009-07-26 22:36
Man begär 3000:- på nätet, men i en lokal butik här i sundsvall begärde dom 4200:-
Tycker det är rätt så mycket pengar, men är kniven bra ? =)


Bra? säkert. Prisvärd? säkert inte!

timorx

Jag hoppas kniven är bra, har beställt den nämligen.

Hittade den för 2300:- vilket jag tyckte var lite bättre pris. Modellen 3-ply kändes skön i handen (enda modellen lokala butiken hade köpt in). Välbalanserad och bekvämt grepp, tänkte mest kolla runt hurvida tamahagane är som märke. Om det bådar kvalité eller om det bara är ett budget märke med för hög prislapp.

Verkar inte vara många med erfarenhet av dessa knivar dock. Eller så söker jag fel...   :-\

timorx

Har nu fått svar på mina frågor och allt jag undrat om märket tamahagane... tack till fredrik på eventkock

vilsjin


timorx

Kan ge ett urval av hela mailet, var väldigt mycket information jag fick :).

____________________

"På den svenska marknaden är Tamahagane ett relativt nytt varumärke på kockknivar med de har snabbt växt från första modellen som var 3-Ply Steel till att utökas med Kyoto, San och San Kyoto. Därför har man inte sett dem så mycket - varken i media (med modifikation; Agenturen marknadsför dem hårt) eller i tester.

I Japan har originalmodellen funnits länge - och nu på de senaste två, tre åren har knivtillverkaren alltså utökat med mer exklusiva modeller. Varumärket tillverkas av och ingår i företaget KATAOKA & Co portfölj som även innehåller de för Sverige i stort sett okända knivvarumärkena Brieto, Nihonkou samt mer för livsmedelsindustrin framtagna Master Cook i Molybden Vanadiumstål och budgetvarianten "Mild Cut 2000" (inget vidare namn det där sista...hehe...). Knivarna tillverkas av Shitada Factory, Sanjo City, Niikata. Företaget bildades 1958 och omsätter dryga 30 000 000 ¥ per år.

Som kniv räknat håller Tamahagane hög kvalitet; centrumstålet är ett extra hårt VG-5 stål - kanske inte Hi-End som är VG-10 Hitachi Gold men trots det ett riktigt bra centrumstål - vilket omges av SUS410 stål som är relativt mjukt. Detta ger kniven extremt bra styrka. På Kyoto modellen och San Kyoto ligger 63 lager SUS410 i en otroligt snyggt damaskerat design. Handtaget i 18/8 har inspirerats och utformats som bambu i serierna 3 Ply Steel och Kyoto där sistnämnda har borstat handtag. Serien San har brunt Pakkawood handtag och San Kyoto har ett handtag av Micarta."
____________________


Har nu fått hem kniven, visserligen har jag inte väldigt mycket erfarenhet av kockknivar eller av knivar i övrigt, men nog tycker jag kniven är extremt vass!.

Samuel

Har några stycken Tamahagane San Kyoto hemma. Fruktansvärt bra knivar tycker jag.. Kanske lite dyra, men väl värt med tanke på kvalitén och skärpan :)

Svindyra i Sverige, men jag sneglade på lite engelska sidor och fann knivarna för ungefär halva priset :)

Elisabeth

Hej

Jag har 15 San Kyoto knivar. Mycket bra, speciellt den som är debak-slipad.
Fruktansvärt dyra i Sverige.
Även jag har sneglat utomlands. England ca halva priset. Köper man ett antal så går det att begära pris.
Ska du till Japan så är priset 25-30% jämfört med det svenska

Lycka till

Elisabeth

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal