kost för att må bättre?

Startat av Markus, 2010-08-27 07:43

Föregående ämne - Nästa ämne

kjpil

okay ....  andra upplever exempelvis detox på liknande sätt. Kan surfa in på forum för diverse olika mer eller mindre extrema kostupplägg och hitta liknande vittnesmål. Jag föredrar vetenskap som kunskapskälla.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-15 11:13Jag föredrar vetenskap som kunskapskälla
Och det är ju ok, men låt oss som är lite mer nyfikna få prova på saker som inte är inristade i sten. Ibland blir det bra ibland inte, men man har inte tråkigt i alla fall :D

Mickan

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-15 11:13
okay ....  andra upplever exempelvis detox på liknande sätt. Kan surfa in på forum för diverse olika mer eller mindre extrema kostupplägg och hitta liknande vittnesmål. Jag föredrar vetenskap som kunskapskälla.


Tack och lov! Inte minst med tanke på ditt yrke ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-15 18:11
Och det är ju ok, men låt oss som är lite mer nyfikna få prova på saker som inte är inristade i sten. Ibland blir det bra ibland inte, men man har inte tråkigt i alla fall :D

Hur långt tycker du är ok att gå med sina rekommendationer baserat på egna upplevelser utan att ha några riktiga belägg? Här är ett annat exempel: http://www.immun.se/immun-filer/prod_data/cancer.htm
Exempelvis så har jag sett belägg för att stora mängder C-vitamin kan agera prooxidativt.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-09-15 19:01
Hur långt tycker du är ok att gå med sina rekommendationer baserat på egna upplevelser utan att ha några riktiga belägg?
Rekommendationer? Du skiljer inte på dina o mina rekommendationer? Det är väl lite skillnad på när jag som lekman tipsar om en kost som har hjälpt mig o många andra med en aktuell krämpa eller när du i ditt yrke som dietist, mot betalning o under trohetsed, rekommenderar en viss kost.
Det förvånar mig lite att du inte hinner leta fram de LCHF-studier som enligt dig påvisar så högt proteininnehåll i LCHF-kosten. För det var väl LCHF vi diskuterade? Blåbär mot cancer har du däremot tid till att leta upp o argumentera mot. Men vad gör man inte för att få svänga sig med uttryck som "agera prooxidativt" ;)

kjpil

Jag kikade lite igår i lågkolhydratstudier, de platsar dock inte som lchf-studier enl dig eftersom kolhydratsintaget ligger runt 40E%, så är det med nästan alla lågkolhydratsstudier. Det är samma studier som alla LCHF-profiler refererar till och försöker påstå att det är lågkolhydratskost. Deltagarna blir rekommenderade <5E% men äter >40E%, klarar inte hålla kosten. Då man kikar på proteinintaget så ligger det ett par E% högre än de som blivit tilldelade lågfettskost. Ingen stor skillnad. Det jag tidigare hade i åtanke var en sammanställning jag sett där, om jag inte minns fel, man då sett att proteinintaget kontinuerligt är något högre hos de som går ner i vikt eller om det var lågkolhydratsgrupper. Jag lyckas inte återfinna sammanställningen och får återkomma om den dyker upp. Det ligger ganska långt ner på min priolista just nu. Nu är ju en ny riksmaten på g, sen kan du själv räkna på ditt proteinintag och jämföra med det vanliga.

Om man ser till "riktig lågkolhydratskost", vilket inte kan återfinnas i studier i någon betydande utsträckning, så är min tro att proteinintaget generellt ligger högre än vid "normalkost". Då jag räknat på få personers kost (kanske 5-10pers) har det handlat om runt 5-10E% högre. Några belägg för att detta gäller generellt vet jag inte om. Och om det spelar så stor roll vet jag inte heller. Rätt ointressant för mig iaf.

Angående cancer-exemplet så var det inget jag la tid på att leta upp, jag stöter på liknande lite då och då.

Angående "en kost som hjälpt mig och många andra med en aktuell krämpa" så tror jag att det är lätt hänt att du och många andra tillskriver lågt kolhydratsintag eller högt fettintag som mekanism när det i själva verket kanske handlar om helt andra mekanismer. IBS är ett uppbenbart exempel.

agnetasch

Menar du med det första stycket att folk inte kan hålla sig till 5% kolhydrater? Det är ju inte speciellt svårt. Alltså är det oengagerade o värdelösa deltagare i dessa studier. Varken du eller LCHF-ledningen bör ta notis om så dåligt underbyggd "vetenskap"
Varför plötsligt så ointresserad av proteininnehållet i LCHF? Nyss var du ju så bestämd att den var proteinhög o därav viktminskande. Vilket är det?
När du skriver "du och många andra tillskriver lågt kolhydratsintag eller högt fettintag som mekanism när det i själva verket kanske handlar om helt andra mekanismer" menar du då att LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

kjpil

Läs igen:
Citat från: kjpil skrivet 2010-09-08 20:28
Jag har hört många som tror att det kan vara mekanismen för viktminskning... Själv har jag en annan tro...


Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-16 18:27
Menar du med det första stycket att folk inte kan hålla sig till 5% kolhydrater? Det är ju inte speciellt svårt. Alltså är det oengagerade o värdelösa deltagare i dessa studier.

Det där är mycket hårda ord jag inte alls håller med om.

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-16 18:27
menar du då att LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

Jag är inte bekant med någon sådan kunskap utöver en liten studie. Jag vet heller inte om någon läkare/kostvetare som jobbar med LCHF mot IBS (utöver de få läkare som tror att LCHF botar alla sjukdomar), däremot finns många andra sätt att jobba på, som har vetenskapligt underlag och funkar. LCHF innebär att man påverkar andra mekanismer som kan ha betydelse vid IBS som jag skrev tidigare i tråden.

agnetasch

Det är inga hårda ord om att försöksdeltagarna är slappa om dom inte kan hålla sig under 5% kolhydrater. De flesta LCHF-are håller sig där (c:a 20 g kh/dag) det finns många som äter under 5 g kh/dag o t.o.m 0 g kh/dag.Varför lita på en sådan studie? Skulle du lita på en vegetarisk studie där deltagarna hela tiden åt kött?
"LCHF innebär att man påverkar andra mekanismer som kan ha betydelse vid IBS som jag skrev tidigare i tråden" är det ett ja eller nej på frågan om LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-17 10:03
Det är inga hårda ord om att försöksdeltagarna är slappa om dom inte kan hålla sig under 5% kolhydrater. De flesta LCHF-are håller sig där (c:a 20 g kh/dag) det finns många som äter under 5 g kh/dag o t.o.m 0 g kh/dag.Varför lita på en sådan studie? Skulle du lita på en vegetarisk studie där deltagarna hela tiden åt kött?
Har du samma åsikter om personer som inte kan hålla sig till SNR? Eller inte kan hålla sig till en kost som är 500kcal daglig kalorireduktion? Man får förhålla sig till de studier som finns ..

Citat från: agnetasch skrivet 2010-09-17 10:03är det ett ja eller nej på frågan om LCHF aldrig kan ha en läkande inverkan på IBS?

Jag känner inte till någon sådan kunskap, alltså kan jag inte svara på frågan. Kan du svara ja eller nej på om det finns en gud? ;)

Mickan

Satt och surfade på några av de tränings- och fitnessbloggar som jag regelbundet håller koll på. Hittade en grej på Sportyspice  som jag måste dela med mig av:

Så här definieras ordet "diet" i en uppslagsbok från mitten av 1600-talet.
Diet: (noun) a way of living or thinking, a day´s journey.


Detta känns aktuellt för mig som gör en rejäl satsning på att äta optimalt sett till min nuvarande träningsdos och träningsinriktning. Jag anser att jag går på en diet men inte sett till att gå ned i vikt. Möter mycket av just den reflektionen: "Du som är så smal kan väl äta vad du vill." Jag vill inte äta skräp, väljer att slarva en dag och vara mycket strikt de andra sex. Tackar nej till kakor och trivs bäst med min egen matlåda som jag har hundra koll på. Min kostcoach hjälper mig med detta och det är forskning i botten. Att killen själv har erfarenhet av det fungerar gör inte saken sämre!

Detta är just mitt sätt att leva! Alla andra gör som dom vill men kanske kan låta bli att ha så många åsikter om mina val. Gnäll inte heller över er egen övervikt eller vad det nu må vara!
Video meliora proboque deteriora sequor

Mickan

2010-09-18 18:29 #31 Last Edit: 2010-09-18 18:42 by Mickan
http://www.exercisebiology.com/index.php/site/articles/which_is_the_best_weight_loss_diet/

http://mabra.com/5-bevis-pa-att-kolhydrater-hjalper-dig-ner-i-vikt/


Inlägg där det åter bekräftar det jag ser som min egen slutsats med tanke på det jag tagit till mig hittills. Kalorier spelar roll! Fördelningen spelar ingen roll! Sett till viktminskning alltså ;)
Video meliora proboque deteriora sequor

kjpil

2010-10-01 20:47 #32 Last Edit: 2010-10-01 20:54 by kjpil
Återkommer med siffror på hur många IBS-patienter som kan bli hjälpta med evidensbaserad kostintervention eftersom jag gissade på för låg siffra tidigare (jag syftar alltså inte till LCHF), runt 75% (1). Det finns studier som visat högre siffror. Men man ska minnas att placeboeffekten kan vara hög när det kommer till IBS, upp till 84% (2-3)

Jag ska nämna också att alla faktorer man tror kan påverka IBS som jag känner till tas bort om man har en kolhydratsfri diet. Jag tycker alltså att det är rena dumheterna att påstå att det är LCHF-dieten i sig som skulle ha en effekt mot IBS. Ska man se till vetenskapen... att rekommendera LCHF för att bli av med IBS är lite som att rekommendera att kapa av benen för att man har ont i stortån, baserat på de belägg som jag har sett. Rätta mig gärna om jag tar helt fel och missat viktiga studier.

1. Gibson PR, Shepherd SJ. Evidence-based dietary management of functional gastrointestinal symptoms: The FODMAP approach. J Gastroenterol Hepatol. 2010 Feb;25(2):252-8.
2. Spiller RC. Problems and challenges in the design of irritable bowel syndrome clinical trials: Experience from published trials. Am J Med. 1999; 107(suppl):91S-97S.
3. Niec AM. Frankum B, Talley NJ. Are adverse food reactions linked to irritable bowel syndrome? Am J Gastroenterol. 1998;93:2184-90.

agnetasch

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-01 20:47
evidensbaserad kostintervention
Vad betyder det på svenska?

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-01 20:47Jag tycker alltså att det är rena dumheterna att påstå att det är LCHF-dieten i sig som skulle ha en effekt mot IBS
Då är det väl många som är dumma då ;)

Citat från: kjpil skrivet 2010-10-01 20:47Rätta mig gärna om jag tar helt fel och missat viktiga studier
Du har säkert inte missat någon viktig studie, men du verkar att ha missat verkligheten. Eller menar du att alla som berättar att de blivit av med sin IBS tack vare LCHF ljuger? Kan man aldrig lita på vad patienten själv säger?


kjpil

Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-02 09:38
Vad betyder det på svenska?

Förändring av matvanor.
Citat från: agnetasch skrivet 2010-10-02 09:38
Du har säkert inte missat någon viktig studie, men du verkar att ha missat verkligheten. Eller menar du att alla som berättar att de blivit av med sin IBS tack vare LCHF ljuger? Kan man aldrig lita på vad patienten själv säger?

När det finns en rimlig förklaring i vetenskapen så vore det väl dumt att förlita sig på anekdoter framför vetenskap? Jag menar inte att folk generellt medvetet ljuger (däremot är det möjligt att vissa fundamentalistiska läkare, som borde veta bättre, gör det), jag menar att många missförstått förklaringen till vad de upplever, alternativt att det finns förklaringar som inte är kända idag. Därför tycker inte jag att man ska syssla med sjukrådgivning om man saknar adekvat kunskap kring området.

Jag menar, som jag har försökt förklara; Om man äter strikt LCHF så påverkar man alla faktorer som tros påverka IBS. Man har alltså tagit bort allt som kan jäsa i tarmen eller dra ut vätska till tarmen. Det betyder inte att det är något vits med att äta LCHF för att ta bort allt som kan jäsa i tarmen precis som man inte behöver ta bort ett ben för att få bort en tå. Det går att göra enklare och mindre förändringar än så för att få samma effekt. Därför är det helt galet att rekommendera att ta bort alla kolhydrater för att lindra IBS, exempelvis finns det inget som pekar på att glukos skulle ge IBS besvär, till och med tvärtom så kan glukos underlätta absorption av fruktos och på så sätt borde det till och med kunna lindra IBS i vissa fall.

agnetasch

Tro nu inte att jag försvarar fundamentalistiska läkare! :o
Men vad jag förstått är att många fått en lugnare mage som bonus när de äter LCHF. Det är dom väl unt, framför allt om dom redan provat andra utvägar men misslyckats. Tycker man inte det är svårt att följa LCHF, får bättre mage o mår allmänt bra kan man väl få äta LCHF då. Varför blir du alldeles vild över detta? Du kan väl inte frälsa hela världen?

kjpil

hehe....jodå du är inne på samma linjer som fundamentalistiska läkare. Läs igen vad jag skrev angående mekanismerna för IBS och LCHF :)

agnetasch

Tänk om det i framtiden skulle visa sig att de fundamentalistiska läkarna har rätt? Då är det du som blir den fundamentalistiska dietisten :o

kjpil

Nej det stämmer inte. Kommer ny kunskap försöker jag vara så snabb som möjligt att ta till mig. Jag är intresserad av att lära mig om kost, tillbringar även en del av min fritid till det.

agnetasch

Men när det kommer ny kunskap som du tidigare kallat "dumheter" o "lögner" känns det inte lite skämmigt att ha använt såna uttryck då? Är det inte möjligt att vara lite ödmjuk inför det man inte riktigt vet, måste man fördöma det så våldsamt bara för att det inte har bevisats i en av dig godkänd studie?
Jag var lika entusiastisk som du i min tidiga karriär, men jag har lärt mig att det finns mycket mellan himmel o jord. Allt är inte lika självklart som det såg ut i skolan. Bl.a envisas människor med att vara mänskliga :o

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal