Black & White - Findus (3/5)

Startat av Andreas, 2007-09-26 15:29

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Färsnoisette med bearnaisesås och pepparbiff med rödvinssky samt protatiskroketter

Jämför man förpackningen med hur rätten faktiskt ser ut efter tillagning i mikron så ser man att bean har separerat i kanten, att färsnoisetten nästan helt saknar saknar de tjusiga grillränderna samt att bönorna är lite vitprickiga och skrumpna - ser som frostbrända ut. Nåja, betydligt värre har det sett ut ibland säger den luttrade färdigmatsätaren.

Färsnoissetten har bra fläsksmak. Pepparbiffen smakar ganska mycket peppar och timjan - faktiskt på gränsen till beskt.

Bean är rätt god och krämig - i jämförelse med weight watchers rena himmelriket. Rödvinssåsen också rätt bra.

Kroketterna är lite mjöliga/potatismosaktiga i konsistensen, men har bra smak. Bönorna känns rätt vattniga och rätt fantasilösa.

¤ Utseende 3/5
¤ Konsistens 3/5
¤ Smak 4/5
¤ Helhetsbetyg 3/5

Synd att utseende och konsistens helt i onödan drar ner betyget på en rätt som annars smakar bra.

Nån annan som ätit denna rätt? Är jag för hård eller fick jag bara ett ovanligt dåligt exemplar?

(Starta gärna en ny tråd om du har provat någon annan rätt!)
Den som inte frågar får inga svar.

Fredrik Goldhahn

Färsnoisett? Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av! =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

roffekock

Jag tycker att mycket ska man tvingas se innan ögonen far ur skallen på en. Hur kan en produkt som krokets värmas i mickron utan att få fullständigt sammanbrott.
Upplägget på maten ser ut som den kommer från någon sorts Hawai rest. Och just detta stuk på mat är det många som trycker på lunchen i personalmatsalen. Inte konstigt att folk tappar uppfattningen om vad mat egentligen är för något.
Matforum är bäst

agnetasch

Det är bättre att matindustrin håller sig till husmanskost o överlåter restaurangmaten åt restaurangerna.

Anso

roffekock: krokets som är gjorda för micro blir generellt jättebra i micro.

Borde man inte provat maten innan man klagar?  ???

roffekock

2007-09-27 22:50 #5 Last Edit: 2007-09-27 22:53 by roffekock
Hur kan en produkt som krokets värmas i mickron utan att få fullständigt sammanbrott. Detta är en fråga.
Sen gäller det utseendet som jag inte diggar. Att du gillar krokets som är microvärmda är ok. Men för mej är det helt andra saker som gäller. Jag vill absolut inte störa din uppfattning eller misskrediterar den. Var och en får ju ha sin uppfattning. Sen ger jag rätt i att man inte ska gnälla innan man testat(lite yrkesskada Anso) 8)
Matforum är bäst

Andreas

Jag har full förståelse för dina synpunkter Roffekock!

Men man måste sätta saker i sitt sammanhang när det gäller färdigmat gjord för mikron. Det går inte riktigt att jämföra nåt som kostar under 20 kronor och skall värmas med elektromagnetisk strålning  med restaurangmat. Fast därmed inte sagt att färdigmaten inte ska hålla rimlig standard - vissa rätter är visserligen under all kritik men vissa rätter fungerar faktiskt ganska bra.

Just potatisprodukter i mikro är över huvud taget knepigt, frågan blir oftast vilken som blir minst dålig snarare än bäst -
¤ Vanlig kokt potatis blir seg och torr.
¤ Mos blir grynig och lite torr.
¤ Klyftpotatis/strips blir för mjuk.
¤ Men precis som Anso säger brukar kroketter kunna bli förhållandevis riktigt bra. Dock inte dessa...

(Snälla Roffekock kan du inte stoppa i dig en sådan här färdigrätt eller två i studiesyfte och skriva om det? Tror det skulle kunna bli intressant läsning!)
Den som inte frågar får inga svar.

syntetica

den där är så otroligt vidrig, köttet smakar något hemskt.

Andreas

Hmm kanske är kvaliteten ojämn? Som framgår ovan tyckte inte jag alls att köttet var hemskt men jag har iofs inte ätit den mer än en gång (över huvud taget väldigt få färdigrätter jag äter mer än en gång).
Den som inte frågar får inga svar.

syntetica

den är väldigt hemsk. usch.
konsistensen är hemsk det är som att äta ja överblivet kött som malts ihop och ja.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal