Vad drack ni för öl senast

Startat av Afram Haffo, 2009-02-08 19:39

Föregående ämne - Nästa ämne

crlhrv

i helgen har det blivit några Victoria Bitter 4,8% till crocketmatchen och ett par Brother Thelonious 9,4 % till svärmors köttfärslasagne
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

CII

Jag drack Sierra Nevada Pale Ale i helgen och jag lyckades för första gången i mitt liv känna igen vilken typ av humle som hade används, Cascade. Tjoho!

Pokol

Citat från: CII skrivet 2009-06-22 19:58
Jag drack Sierra Nevada Pale Ale i helgen och jag lyckades för första gången i mitt liv känna igen vilken typ av humle som hade används, Cascade. Tjoho!

Mycket imponerande! vad var det som gjorde att du tog det på?
Förtillfället har jag testat Liberty Ale och den är helt ok, men inte mer.
http://sybariterna.blogspot.com/2009/06/malt-humle-och-vatten.html

einzburg

Brukar köpa ett öl som heter hasseröder när jag är i Tyskland ett helt magiskt ljust lager! Tyvärr har dom inte satsat på den svenska marknaden men dom är stora i mellan europa och har sponsrat många stora sportevenemang. Så man undrar vad det är för fel på sverige? ???

Andreas

Hasseröder lät spännande Einzburg, tror du inte systembolaget kan ta hem det i beställningssortimentet om man frågar?

På tal om lager så sitter jag precis med en nyöppnad Mariestads Export 5,3%, det måste väl ändå vara ett av de bättre svenska ölen?
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

En sådan fin bild! (Fast kanske lite för hög om vi ska hålla oss till forumreglerna.   ;) ) Där skulle jag vilja sitta hela kvällen och sippa Mariestads, som jag också gillar.

Senast drack jag det tjeckiska Zlatopramen Extra Premium. Det är fyllt av smak, men tyvärr lite för beskt för min smak.

milaja

När jag kom hem efter jobbet förrigår så hittade jag en iskall Krusovice i kylen. De är goda men med tanke på att jag i första hand letade efter mineralvatten var det kanske inte helt lyckat  :-\

CII

Citat från: Pokol skrivet 2009-06-24 22:24
Mycket imponerande! vad var det som gjorde att du tog det på?
Förtillfället har jag testat Liberty Ale och den är helt ok, men inte mer.
http://sybariterna.blogspot.com/2009/06/malt-humle-och-vatten.html
Jag har den senaste tiden druckit ganska många öl med Cascadehumle och har nu förstått hur den ska smaka, kan dock ej beskriva det med mera än att jag tycker att det är en fruktig/blommig smak på något vis. Liberty Ale är tydligen bryggt med enbart Cascade, så det är ju en bra början att lära sig känna igen den humlesmaken.

Pokol

Citat från: CII skrivet 2009-06-28 17:01
Jag har den senaste tiden druckit ganska många öl med Cascadehumle och har nu förstått hur den ska smaka, kan dock ej beskriva det med mera än att jag tycker att det är en fruktig/blommig smak på något vis. Liberty Ale är tydligen bryggt med enbart Cascade, så det är ju en bra början att lära sig känna igen den humlesmaken.

ahh ok, jag ska nog ge mig på att testa lite och se om jag kan hitta smakerna.

CII

Citat från: Pokol skrivet 2009-07-03 14:29
ahh ok, jag ska nog ge mig på att testa lite och se om jag kan hitta smakerna.
Jag hittade den här boken: http://www.bokus.com/b/9789185329403.html billigt på Coop, 49 kronor och den verkar vara en bra bok om man vill börja lära sig om öl. Den går igenom bryggningen och olika typer av öl på ett bra och pedagogiskt sätt.

I helgen så ska jag och min pappa dricka öl från Nils Oscars, vi brukar köpa så många öl från samma bryggeri som vi kan hitta och sedan testar vi dem över en helg. Den här helgen blir det Nils Oscars Pils, Kalasöl, God Lager, Rökporter och India Ale. Det ska bli spännande, jag har testat samtliga öl tidigare, men inte alla i ett sammanhang.

Andreas

Idag har jag provat:
¤ Guldkällan vit 4,8% - vattenblaskigt, småbeskt, alkosmakande, obalanserat.
¤ Guldkällan svart 5,7% - smakar likadant som den vita.
=skitöl*2!  :(

Citat från: Hasse skrivet 2009-06-27 20:07
En sådan fin bild! (Fast kanske lite för hög om vi ska hålla oss till forumreglerna.   ;) )


Tack för berömmet och förlåt snälla goa stränga farbror moderator, har förminskat den nu.  :'(
Den som inte frågar får inga svar.

Hasse

Det var bra att du har förminskat bilden. Då ska jag ta under övervägande att inte stänga av dig från Matforum. Min kvast är grym, den svider och den drabbar alla lika!   >:(

Senast drack jag en kall Franziskaner Weissbier. Helt ljuvligt med veteöl i hettan!

Gregorian

Sitter och dricker en Hell 5.1 just nu. Ganska god men inte riktigt min smak

Drack red stripe igår. Jamaicansk öl och en av dem godaste ölerna jag smakat
// Björn

Andreas

Crusader crusader please take me with you. Nä inte de Saxon. Nu handlar det om Saxon 4,1%, glutenfritt öl, bryggt av Carlsberg, Kreava, Finland. Dricker det till en hembakad pizza med serranoskinka. Egentligen inget större fel på grundsmaken på ölet men för tunt för att falla mig på läppen. Visste inte att öl kunde vara problem för den som är glutenintolerant, tur att jag inte är det...
Den som inte frågar får inga svar.

MiGa

Igår drack jag Newcastle Brown Ale och Innis & Gunn Oak Aged Beer .
Alen fruktigt god med en härlig knäckig ton i både smak och doft.
Innisen mycket smakrikt av torkad frukt och bla honung och en härlig doft av frukt o vanilj.

Kari


crlhrv

2009-07-25 15:58 #76 Last Edit: 2009-07-25 18:11 by crlhrv
först ut för dagen är en Coors Light från Colorado i USA.

"The crispest, cleanest, light tasting beer that's always refreshing" säger etiketten.

Jag kan inte annat än hålla med, efter 3 timmars slipande på ett matbord var det här precis vad jag behövde. Som substitut till ett stort kallt glas vatten är den klockren. Men det räcker med en.

Pris: Drick hellre vatten
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

2009-07-25 18:10 #77 Last Edit: 2009-07-25 19:48 by crlhrv
Så där, nu börjar det likna något. Dags för en Landsort Lager, från Nynäshamns ångbryggeri. I just Nynäshamn. Men den dricks hemma i min soffa.

Det är en opastöriserad lager av pilsnertyp, karamelliserad malt och 3 sorters humle; Perle, Tettnang och Saaz. Humlesorterna säger mig inte ett skvatt, men tydligen är de två första tyska sorter och den tredje en tjeckisk sort. Aningens bröd- och honungsdoftande. Smaken.. tja. Ungefär likadant.

Mycket trevlig lager som passar väldigt bra utan mat (hittills är det bara så jag har druckit den, de två första gångerna satt jag i en liten roddbåt och lyckades välta första flaskan när jag blev alldeles till mig över ett jättehugg. Som sedan bara visade sig vara ett bottennapp. Bottennapp x 2 alltså). Antagligen ännu bättre till grillat.

Pris: 28.50

Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

Nu har vi hittat fram till de riktiga godbitarna. Som vanligt när det handlar om Oppigårds från Hedemora är det riktigt goa saker i görningen (deras Golden Ale är stapelvara här hemma i skärgården). Idag såg jag deras Summer Ale för första gången och givetvis måste den provas.

Smaken domineras av Cascadehumle, humle och frukt och balanseras av en fin bitterhet bak på tungan. Doftar ljuvligt!

Pris: Det är bara å köp
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

crlhrv

2009-07-25 20:52 #79 Last Edit: 2009-07-25 21:00 by crlhrv
På't igen!

Jag är britt. Alltså, jag heter inte Britt, utan i mitt pass stå det att jag är brittisk medborgare. Eller i ett av dem i alla fall, där bedjar Drottning Elisabeth till alla dem som möter en brittisk medborgare att behandla dem med respekt och jada jada jada..
Hur som helst; Som britt har jag aldrig druckit en Fuller's India Pale Ale. Häri ligger själva pinsamheten.

Jag tror att det var Nils Oscars som fick mig intresserad av IPA från början, och här sitter jag nu. Med 500 ml skummande Fuller's India Pale Ale framför mig. Obestämd doft, nästan så att den luktar "ingenting", ungefär som kall metall (och hur luktar egentligen det..?).  En viss humleförnimmelse, men inte alls lika framträdande som t.ex. i Oppigårds Summer Ale. Inte heller lika fruktig. Jo nu vet jag, den luktar svagt av fruktig surdeg.

Smak av humle, och en markerad men ändå mjuk beska. Apelsinmarmeladbeska!

Lättdrucken IPA som passar utmärkt till fish & chips!

Pris: 23.80 (va är det för jvla pris egentligen?)




Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal