Crock Pot

Startat av bryggens, 2008-12-21 08:02

Föregående ämne - Nästa ämne

bryggens

Någon som vet nåt om det finns liknande att få tag på i detta land?
Är det något att ha?

Gilius

Köpte en från ebay.de, ger underbara stekar och "Ripped Pork", lökconfit blir också kanon i den. Kostar inte mycket, och är kul att experimentera med.

/gilius

Proffsköket

Jag tror att en riktig Crock pot ska vara gjord av emaljerat stengods eller gjutjärn. Jag har variant av Crock pot som jag använder ibland. Den är gjord av teflon och där insatsen inte är uttagbar (så det är väl ingen riktig crock pot?) men den fungerar likadant.

Hela konceptet bygger på slowfood alltså långsam tillganing av ex köttgryta. I USA har många hushåll en sådan. Man fyller den ex med kött, någon vätska och lite mirepoix, sedan sätter man på den och går till jobbet. När man kommer hem har man en färdig gryta. Bra är att följa något av dom tusentals recepten som finns på Internet.

Den varianten som jag har finns på Martin Olsson Cashar, dom brukar även ha sådana saker i campingaffärer. Har du mycket plats i köket är det en bra grej att plocka fram ibland, annars borde du nog avstå från den.  Jag skulle nog rekommendera en tryckkokare om du gillar "Slowfood" den använder iaf jag mycket oftare.

Gilius

Den jag har är i tungt stengods, ganska enkel utan termostat och 3 olika inställningar av temp. Vill inte riktigt jämföra detta med att laga i tryckkokare, olika metoder för olika rätter.

/gilius

Proffsköket

Citat från: Gilius skrivet 2008-12-21 22:09
Den jag har är i tungt stengods, ganska enkel utan termostat och 3 olika inställningar av temp. Vill inte riktigt jämföra detta med att laga i tryckkokare, olika metoder för olika rätter.

/gilius


Okej, Gilius har helt rätt, det är två olika redskap. Det var kanske fel av mig att rekomendera en tryckkokare istället för en crockpot bara för att det är så för mig.

agnetasch

Citat från: Proffsköket skrivet 2008-12-21 18:37
Den varianten som jag har finns på Martin Olsson Cashar
Vilket märke? Vilken katalog kan jag se den i; RIAB? Heselius?

Proffsköket

Citat från: agnetasch skrivet 2008-12-22 11:28
Vilket märke? Vilken katalog kan jag se den i; RIAB? Heselius?


Jag tror inte den är med i någon av deras kataloger. Däremot var den med i Cashens reklamblad för november. Som jag letade fram i min pappersinsammling så jag kunde delge dig följande:

Artikel nummer 93017 Multipanna el 3,5liter. Idealisk för varmhållning, kokning och stekning. Non-stick beläggning och steglös termostat. Diameter 290 mm, innermått 260 mm. Tillfälligt parti. 395kr.

Det är inte exakt samma panna som jag har. Så jag kan inte garantera att det är bra grejer. Bildtexten föll bort när jag klippte ut bilden.




bryggens

Återigen; är det något att ha?
Är det en bra grej eller?
Och i så fall var får jag som privatperson tag på dylikt?

Maria Linnea

Några år senare... :P Jag var inne och letade i olika forum efter en bra köksprodukt som använder lång tillagning som är så mycket bättre på många sätt!
Så nu har jag hittat Nordic Cooker,http://www.facebook.com/nordic.cooker, tydligen en Svensk grej, snygg design. Vad tror ni om den?

Elinor

Jag är också nyfiken på Crock pot och Nordic cooker. Den sistnämnda kan visst bara köpas i butik i Stockholm eller på nätet via deras hemsida. Crock pot finns hos Bagaren & kocken och hos Järnia. Hade varit kul att läsa en jämförelse. Hittar ingen på nätet. Nån som vet?

Andreas

Electrolux Home säljer Crock Pot 3,5 liter för 795:- och 5,7 liter för 1750:-

Vad gäller skillnader mellan olika fabrikat så; en finess att hålla utkik efter är att det går att se temperaturen på en display och steglöst inställbar temperatur. Går det inte att ställa temperaturen ordentligt är det ganska poänglöst.
Den som inte frågar får inga svar.

janders

2012-03-01 20:42 #11 Last Edit: 2012-03-01 20:45 by janders
Mycket billigare att köpa från Amazon i England.
Väljer man de varor som är märkta "Eligible for FREE Super Saver Delivery" så är frakten gratis även till Sverige om varan kostar mer än £25.

En 5,7 liter Croc Pot hittar du för £49 just nu. Gratis frakt, men du får betala svensk moms istället för engelsk (skiljer inte så mycket), så man hamnar väl på ca en tredjedel av Electrolux Home-priset... Fast du åker nog på att byta stickpropp. Kanske köpa från Tyskland istället? De svenska priserna är hur som helst helt uppåt väggarna.

Andreas

Kanske beror prisskillnaden på att crock pot inte alls är någon volymprodukt i Sverige?

Frågan är om crock pot är mer än en fluga, eller om den efter några gångers användning hamnar längst inne i skrubben tillsammans med riskokaren, fonduegrytan och raclettegrillen?
Den som inte frågar får inga svar.

Maria Linnea

Citat från: Elinor skrivet 2012-02-29 22:28
Jag är också nyfiken på Crock pot och Nordic cooker. Den sistnämnda kan visst bara köpas i butik i Stockholm eller på nätet via deras hemsida. Crock pot finns hos Bagaren & kocken och hos Järnia. Hade varit kul att läsa en jämförelse. Hittar ingen på nätet. Nån som vet?


Jag har köpt en nc nu och är jättenöjd. Köpte den via hemsidan och det var snabb leverans. Jag tycker själva designen är jättesnygg på nc så det är en stor skillnad men även en fördröjningsfunktion som gör att jag kan börja matlagningen när jag vill. Testa en :) Har flera favoritrecept nu som jag gärna delar med mig av

Hasse

Kul att du är nöjd, Maria Linnea!

Jag är bara lite fundersam på fördröjningsfunktionen. Det är kanske inte jättebra ur hygiensynpunkt om maten får ligga alltför länge i rumstemperatur innan uppvärmningen startar?

Maria Linnea

Citat från: Hasse skrivet 2012-03-12 16:14
Kul att du är nöjd, Maria Linnea!

Jag är bara lite fundersam på fördröjningsfunktionen. Det är kanske inte jättebra ur hygiensynpunkt om maten får ligga alltför länge i rumstemperatur innan uppvärmningen startar?


Roligt att du nämnde det, för jag frågade samma sak innan jag köpte den. Jag fick svaret från deras kundtjänst att det är helt ok hygienmässigt att maten står i rumstemperatur upp till 4 timmar(vilket är max i tid på fördröjningen) Jag brukar dock inte vara borta mer än 10-11 timmar så om jag fördröjer 2 timmar, lagar i 8 timmar och sen går den på automatiskt på varmhållning så maten är varm när jag kommer hem. Barnen var skeptiska i början men nu gillar även de den.

bryggens

Har köpt en Crockpot från Amazon UK, kostade 330kr inkl frakt!
Satte på en svensk stickkontakt, klart!
Har använt den en gång ; fläskkarre´, pulled pork, blev väldigt bra.
Nu undrar jag om någon vet om man kan tillaga rimmad fläsklägg med bra resultat
i en sådan?
Alltså den varianten som serveras med rotmos.

agnetasch

Jag har äntligen skaffat mig en potta, enklaste o minsta modellen. Men den räcker till oss o den är nätt nog att ha framme jämt.

En av dom första grejerna jag provade var just fläsklägg. Jag kokade lägg, skivad kålrot/morot i buljong så det täckte köttet i 8 timmar låg. Då var köttet klart men inte grönsakerna så dom kokade jag ihop med potatis i 30 min i kastrull o mosade sedan. Kändes som onödigt många moment. Nästa gång blir det bara fläsklägg i pottan.
Jag provade också att bryna fläsklägg i stekpanna o koka färdigt i pottan; 3 dl buljong i 4 timmar hög. Serverades med kokt potatis, kumminsurkål o en klick gräddfil. Blev gott o mycket mört.
Just nu ligger det en kanin i pottan o puttrar. Det ska bli dillkött i kväll  :D

Skogis

Man ska göra det enkelt för sig, och det gör jag gärna. Hur varm blir den?
Alltså vilken temp tillagas maten i?

agnetasch

Jag har inte tagit tempen själv men enligt Crock-Pot Sverige ska temperaturerna vara c:a:

Hög 95°
Låg 80°
Varmhållning 65°

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal