Hur 17 skall man förvara bananer?

Startat av Kari, 2007-11-06 15:12

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Om man lägger vitlöken i en terrakotta kruka så håller den i evigheter läste jag i en annan tråd och nu sitter jag med en banan i handen som Hjärtat ratat för att den precis blivit mogen enligt mitt tycke..

Finns det något knep som får bananer ett hålla sig?

kryddburken

Citat från: elka skrivet 2007-11-06 15:12
Finns det något knep som får bananer ett hålla sig?


Inte i kylskåp, då blir det svarta och inte bredvid tomater då mognar de fort.... Sen vet jag inte mer!

agnetasch

Bananer ska ju förvaras torrt så de inte börjar "koka" En gång hängde jag upp en klase i en krok i taket o tänkte att det är väl tillräckligt torrt o luftigt i alla fall. Och det var det! Dom höll jättelänge! Vet inte om det var banansorten eller förvaringsättet som var det optimala. Du får hänga upp en klase o testa. (Jag gör inte så längre för jag gillar svarta bananer)

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Ja, om dom ligger i tjock plastpåse börjar dom svettas o bli varma. Har du aldrig sett det ???

Andreas

Ja nu när du säger det så (visst var det väl så att bananer var färdigförpackade i plastpåsar på affären tidigare, känns som jag har nåt svagt minne av chiquitapåsar) - kul att kalla det koka!

Varför självkokar bananer egentligen - ja fukt som tränger ut på nåt sätt, men vad är det som händer?
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Det är väl bananspriten som självantänder ;D Det måste ju bara vara alkohol i bananer, det vet väl alla som grillat oskalade bananer; när man skär upp skalet luktar (o smakar) det bananlikör.

Fredrik Goldhahn

Ett annat bra sätt att få bananer att hålla sig är att köpa så många som går åt =)
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

mums

Har läst att man kan packa in dem i aluminiumfolie och få bättre hållbarhet. Men det ser lite löjligt ut i fruktskålen.

Andreas

Nä jag tror inte på bananspritsteorin då det gäller självkokande bananer Agneta.

Nån måste väl ändå kunna luska ut vad det är som händer? *desperat tonläge*
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

Kan det inte vara så att bananerna som innehåller rätt så mycket fruktsocker börjar att jäsa när dom blir äldre.
Visst har ni väl hört talas om älgar som äter jästa äpplen och blivit både fulla å halvgalna efter ett sådant skrovmål.
Rimligtvis så borde bananer också kunna utveckla alkohol när dom blivit för gamla. eller?.

agnetasch

Citat från: Urban skrivet 2007-11-08 20:37
Rimligtvis så borde bananer också kunna utveckla alkohol när dom blivit för gamla. eller?.
Nu förstår jag plötsligt varför jag gillar svarta bananer ;D
Men bananer behöver inte vara gamla för att koka, egentligen kokar gröna bananer bättre än svarta. Mystiskt.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal