Bästa glöggfest-godiset?

Startat av Sofia, 2008-11-23 16:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Sofia

Jag tänkte ha en trevlig glöggkväll hos mig nästa helg, eftersom det är första advent. Ska förstås ha pepparkakor och lussekatter, men det hade varit kul att fixa någon typ av julgodis också. Finns det några tips på vilket julgodis som passar bäst till en glögg-fest? (Eftersom jag ska baka pepparkakor och lussekatter också, är det bra om det inte är allt för komplicerat...)

Glad för alla förslag, gärna beprövade recept!

Fredrik Goldhahn

Jag tycker glögg är sött som det är så just "godis" skulle jag inte ställa fram. Däremot Pepparkakor och blåmögelost en hel hög! Det är en av de där helt sanslöst bra kombinationerna....
Fredrik Goldhahn
http://www.eventkock.se

Filippa

I ICAs Buffé fanns det massvis med gott som kanske inte var godis varianten bla dadlar med mandel och choklad - som verkar rätt gott till glögg.

Anne

Saffranstryffel med vit choklad är gott :)
Anne's Food - min matblogg

Daddy-T

Håller med om pepparkakor och grönmögelost. Själva skall vi försöka göra ett försök att korsa
det franska och svenska genom att göra pepparkaksmakroner med roquefortkräm.

agnetasch

Doppa fruktbitar till hälften i en riktigt god mörk choklad; banan, ananas, satsumas o vindruvor. Glögg är som sagt sött, det kan behövas något friskt till.

Sofia

Hmm, jag håller med om att glögg är sött och pepparkakor ju erkänt är det bästa, men jag är en sån himla jul-godis-fantast! Man måste ju passa på...

Saffranstryffeln lät ju fantastiskt lockande måste jag säga! (Men jag har också sett de där dadlarna i ICA-tidningen, och de ser inte dumma ut.) Chokladdoppad frukt är ju aldrig fel, och det är sant att det behöver ju inte bli så himla sött om man doppar dem i mörk choklad (vilket råkar vara min favoritsort). Hmm, å andra sidan låter dadlarna och saffranstryffeln lite mer juligt. Det blir svårt att välja...

MiGa

I senaste Allt om Mat >
MiniScones med saffran och fikon till glöggen.
Till 34 Miniscones:
8 torkade fikon klippta i småbitar
50 g smör
4 dl vetemjöl (240g)
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 msk flytande honung
1 påse saffran (0,5g)
2 dl mjölk
Gör så här:
1.Sätt ugnen på 250 grader.Hacka fikonen i bitar.Smält smöret.Blanda alla torra ingredienser samt fikon i en skål.
2.Tillsätt smör och mjölk och blanda snabbt ihop till en deg.Fördela degen i 24 dubbla småbrödsformar(kan använda vanliga
muffinsformar men grädda några minuter längre) ställda på en plåt.
3.Grädda mitt i ugnen ca 8 min.Låt sconesen svalna och servera ljumna eller rumstempererade.Går även bra att frysa.
Man kan servera dom  som de är eller med lite färskost eller bredbar mögelost. :)

Filippa

Du Anne, den där saffranstryffeln - finns det måhända ett litet ynka recept på den ? En vore ytterligt tacksam - då kanske jag kan glänsa som en julstjärna på tryffelhimlen :-)


Sofia

Aha! Nu börjar det verkligen likna något, massor med bra tips! Kanonbra. Nu gäller det bara att välja... Det lät väldigt mysigt med scones.  :)  Suck. Att välja är ju det svåraste som finns.

annamaria


Mimmi

Vi åt av dessa pepparkakor med ädelkesella på när vi hade gäster förra helgen. Det blev uppskattat. Enkelt och mycket gott!

ttt

bryggens

Visst, glögg och pepparkakor.
ttt.

kardemummagumma

Självklart pepparkakor & ädelost!  :P I förrgår blev det pepparkakor med en röra av ädelost & creme fraiche på ... mums!

ttt

Kvasthilda

Lite sent kanske men man kan väl dricka glögg efter nyår med? Och det blir väl fler jular.

- Pepparkakor med ädelost och fikonmarmelad
- Dadlar som man kärnar ur och stoppar i en bit ädelost i och sedan doppar i mörk choklad.
Det gör inget om det är enkelt.

Matmamma Karin

Jag gillar de klassiska baconlindade dadlarna... Och som nån skrev, knapriga pepparkakor med mögelost... Mums!
Matmamman

Rymdsmula

Om man tycker om fikon så choklad doppade fikon en höjdare. Man smälter choklad 70% eller mjölkchoklad i mikron och doppar torkade fikon av bra kvalité i chokladen. Super gott!

FridaJ

Citat från: MiGa skrivet 2008-11-24 23:40
I senaste Allt om Mat >
MiniScones med saffran och fikon till glöggen.
Till 34 Miniscones:
8 torkade fikon klippta i småbitar
50 g smör
4 dl vetemjöl (240g)
2 tsk bakpulver
1/2 tsk salt
1 1/2 msk flytande honung
1 påse saffran (0,5g)
2 dl mjölk
Gör så här:
1.Sätt ugnen på 250 grader.Hacka fikonen i bitar.Smält smöret.Blanda alla torra ingredienser samt fikon i en skål.
2.Tillsätt smör och mjölk och blanda snabbt ihop till en deg.Fördela degen i 24 dubbla småbrödsformar(kan använda vanliga
muffinsformar men grädda några minuter längre) ställda på en plåt.
3.Grädda mitt i ugnen ca 8 min.Låt sconesen svalna och servera ljumna eller rumstempererade.Går även bra att frysa.
Man kan servera dom  som de är eller med lite färskost eller bredbar mögelost. :)


Har någon provat att göra dessa laktosfria? Funkar det?

annamaria

Jag gör det mesta laktosfritt, dvs här då laktosfritt smör och mjölk. Det blir ingen skillnad alls. Funkar finfint! Kokar laktosfri knäck just nu, blir jättebra!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal