Koka pasta

Startat av Tobias, 2008-04-09 18:02

Föregående ämne - Nästa ämne

Tobias

Den klassiska regeln är att lägga pastan i kokande vatten, men spelar det egentligen någon roll om man låter vattnet koka upp med pasta i?

Jag har gjort på båda sätten och jag kan inte säga att jag märkt någon skillnad, men jag har heller inte gjort något vetenskapligt blindtest med båda koksätten samtidigt.

Italienare skulle säkert invända å det skarpaste mot det, men vad blir skillnaden rent kemiskt?

annamaria

I tonåren så lagade jag alltid pasta så - visste inget annat. Det jag kommer ihåg var att pastan klistrade ihop sig mer i kastrullen när den var färdigkokt. Undra varför?

Tobias

Menar du i vattnet eller efter att du hällt av det?

Jag gissar att det beror på stärkelsen som den klibbar ihop. Vissa säger att det beror på för lite vatten i kastrullen. Att stärkelsen i vattnet inte blir tillräckligt utspädd.



Hasse

Det kokande vattnet håller pastan i rörelse så att den inte klibbar ihop. Men det går förmodligen lika bra i vatten som sjuder om du rör runt med en sked hela tiden. Olja i pastavattnet minskar skumbildning.

Rookie-T

Citat från: Tobias skrivet 2008-04-09 20:55
Menar du i vattnet eller efter att du hällt av det?

Jag gissar att det beror på stärkelsen som den klibbar ihop. Vissa säger att det beror på för lite vatten i kastrullen. Att stärkelsen i vattnet inte blir tillräckligt utspädd.


Nja det där är nog bull. Jag skrev några rader om stärkelse och pastavatten i en annan tråd. http://matforum.nu/index.php?topic=1300.0


53 55 47 20 4d 49 4e 20 52 c3 96 56 21

Tobias

Ah, ja, jag var lite tveksam också. Skulle det stämma borde ju Batalis pasta klibba ihop jättemycket.

Olja i vatten har jag också läst att inte är bra för pastan (men det är jättebra för att förhindra att det kokar över), då den skulle belägga pastan med ett tunt oljeskikt som förhindrar såsen att fastna. Det låter också lite bull. Kollar man på vattnet så är ju oljan som små prickar.

annamaria

Det var alltså efter att pastan var kokt och avhälld. Det där med olja är en omtvistad detalj i pasatkokets värld som sagt.

Cohen

Jag tycker personligen inte om olja i pastavattnet. Tycker det påverkar smaken på den färdiga pastan negativt, blir liksom mer slibbrig (ni förstår nog vad jag menar). Passar man pastan med ett öga och rör lite då och då är ju varken överkokning eller ihopklibbning några större problem.

Gilius

2008-04-21 14:36 #8 Last Edit: 2008-04-21 20:22 by Gilius
Min pasta har slutat klibba sedan jag börjat salta ordentligt i vattnet, har även börja knäppa ned en klyfta lime eller citron, läst i McGee att surt vatten underlättade det hela.

Tyvärr har ju Zeta valt att sluta med deras "al dente" sortiment (de turkosa förpackningarna) den pastan var den bästa jag hittat i sverige, får väl leta reda på något nytt nu.

/gilius

Tobias

Gillius: Håller med. De turkosa var jättebra. De Ecco använder jag nu istället.

Gilius

De Ecco ??
Är det en Zeta produkt ?

/gilius

Tobias

De Cecco hette det tydligen. Det är ett helt annat märke, men pastan är jättegod och har bra tuggmotstånd.

Gilius

OK, skall prova den.

Brukar köpa http://www.pastapirro.it/english/index2.html denna pasta på SuperMarco i CPH, riktigt bra, men 12DKK/250gr så det är finpasta. Har inte sett den i sverige än.

/gilius

Dennis-Kock

Om ni ska koka pasta så måste ni tänka på att salta vattnet rikligt samt ha i lite olja, sedan när ni häller av vattnet häll på lite kallt vatten samt lite olivolja så kan jag garantera att pastan inte klibbar. :D
en bruleé är som en kvinna het på utsidan men kall på insidan ;)

agnetasch

När jag har kokat pasta (i en stor kastrull så den inte kokar över) o hällt av den lägger jag i en klick Bregott för att förhindra klibb.Jag vill inte ha olje-smak i pasta. Är jag ensam om typ Bregott/smör?

crlhrv

smör i pastan väcker riktiga barndomsminnen!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Tobias

Dennis-Kock: Inte bra att skölja pastan om du ska ha någon sås dock. Då fäster den inte lika bra, eftersom du sköljer bort stärkelsen (som är orsaken till att det annars klibbar). Bättre att "smörja" in den med såsen eller endast olivolja. Men jag tycker det smakar lite konstigt med olja på pastan.

Dennis-Kock

Citat från: Tobias skrivet 2008-04-22 13:32
Dennis-Kock: Inte bra att skölja pastan om du ska ha någon sås dock. Då fäster den inte lika bra, eftersom du sköljer bort stärkelsen (som är orsaken till att det annars klibbar). Bättre att "smörja" in den med såsen eller endast olivolja. Men jag tycker det smakar lite konstigt med olja på pastan.



ja det har du förståss rätt i det måste man ju tänka på, ja smör i pastan är riktigt gott ;)  men det är nyttigare med olja om man inte tycker om smaken kan man ta en smaklös olja som tex solrosolja.
en bruleé är som en kvinna het på utsidan men kall på insidan ;)

agnetasch

Nej, det är inte nyttigare med olja!
Får jag välja mellan någonting som är gott, som Bregott, o en smaklös olja...gissa vad jag tar? ;)

annamaria

Ja Bregott på pasta - det ÄR gott! Sen gillar jag barillas pasta!

Vilken gillar du bäst?

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal