Torka pasta

Startat av kocknicke, 2012-02-26 09:43

Föregående ämne - Nästa ämne

kocknicke

Gjorde egen pasta igår kväll enligt det receptet, som Mattias gjorde på Sveriges mästerkock.
Blev riktigt bra faktiskt :P Men det blev lite över av degen samt lite av den deg jag formade till pasta.

Mina frågor är; 1. Hur torka man pastan på bästa möjliga sätt, och hur förvara man sedan den?
                        2. Går det att använda överbliven deg, nästa dag?
                        3. Hur blir degen ifall man fryser in den?
                       
   
           

Tobias

Vad sjukt. Jag tänkte faktiskt starta en pastatråd i går, för jag har också precis gjort egen pasta och försökt torka den.

Jag gjorde tagliatelle och hängde pastan på ett vanligt torkställ för kläder. Den blev torr, men väldigt skör. Den ger inte alls det där spänstiga och knäppande ljudet som när man bryter av köpt spaghetti, utan det var mer som kakor faktiskt. Några gick sönder i hanteringen. Konsistensen efter kokning var bra.

Jag kokade den dagen efter, så några erfarenheter angående förvaring har jag inte. Glasburk eller liknande antar jag.

2. Ja, jag har använt pastadeg efter 3-4 dagar utan problem.

3. Såg ett klipp på youtube där ett par italienska tanter gjorde tortelloni och frös in. Bör inte vara något problem. Bara att testa. Kanske hellre frysa in utbakad pasta än degklumpen (ju snabbare infrysning desto bättre).

http://www.thekitchn.com/how-to-dry-pasta-without-a-rac-78742

Vill du posta receptet du använde? Brukar inte följa tv-serien.

kocknicke

kul:) kanske bli en trend snart då att göra egen pasta ;)


Det här receptet gjorde jag; http://www.recept.nu/1.276445/mattias_jeppson/varmratter/pasta_nudlar/durumpasta_med_tomatsas


Jag gjorde nästa exakt likadant. Hade inte min våg hemma så jag tog 5 dl durummjöl och ca
1.5 dl vatten. Men fick tillföra lite mera vatten allteftersom. Tänk på att den utkavlade degen
drar ihop sig lite så kör ännu tunnare om det går.

Andreas

Citat från: Tobias skrivet 2012-02-26 11:21
Jag gjorde tagliatelle och hängde pastan på ett vanligt torkställ för kläder. Den blev torr, men väldigt skör. Den ger inte alls det där spänstiga och knäppande ljudet som när man bryter av köpt spaghetti, utan det var mer som kakor faktiskt. Några gick sönder i hanteringen.


Har du nån aning om varför den blev så skör?

Citat från: Tobias skrivet 2012-02-26 11:21
Konsistensen efter kokning var bra.


Har du provat koka pasta från samma pastarecept utan att ha torkat den? Hade varit intressant höra om torksteget gör någon större skillnad.
Den som inte frågar får inga svar.

Tobias

Jag vet inte, men jag kom på sen att spaghetti är ju bakad med bara vatten vanligtvis. Jag gjorde med bara ägg (i stort sett bara gula också). Och även köpetagliatelle och -pappardelle är ju relativt skör, även om min blev skörare.

Ja, jag kokade en del färskt också och jag vet inte om jag kan säga att det blir någon skillnad (åtminstone inte efter en dags torkning). Men inbillade mig att den torkade pastan hade lättare att koka sönder samt att den inte hade lika fint tuggmotstånd. Men jag vet inte om jag hade kunnat skilja på dem vid ett blindtest.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal