Gott kaffe - hemma?!

Startat av Kari, 2009-03-07 14:52

Föregående ämne - Nästa ämne

Kari

Vi är duktiga på dricka kaffe i Sverige, bara finnarna sörplar i sig mer om det stämmer nuförtiden.

Smaken är ju som baken - här kommer min fråga ändå:

Kan man göra gott kaffe hemma? Hur gör du ditt kaffe? Kokar du i panna eller kör du en kaffemaskin för x antal tusen kronor?

Berätta! ;D

kjpil

Jag brygger. Men egentligen tycker jag det hade varit finast att ha egen kvarn och betala dyra pengar. Men exempelvis Ica eko mörkrost tycker jag är helt ok med tanke på låga priset. När jag ska lyxa till det köper jag Kahls egna blandning - en riktig smaksensation!

Kari

Ja - absolut! Det blir en sorts hemma latte med massor av skum!
5dl vatten, 1,25dl kaffe av grov sort. Just nu Löfbergs Prezzo.
Jag kokar i perkulator. Sägs vara snällt för magen, mindre eller ingen garvsyra...?

Å så socker i koppen förstås! ;)


ivanl

Här är mitt recept för gott kaffe:
Köper hela bönor av bra kvalitet, gärna ekologiskt och alltid mörkrostat 100% arabica.
Maler kaffet på en Krups-kvarn av något större modell med riktigt malverk.
Väger upp exakt åtta gram kaffe per kopp.
Brygger på en Moccamaster-bryggare som håller tillräckligt hög temperatur på vattnet.
Fyller en termoskanna med kokhett vatten.
Slår över kaffet direkt när det är klart i bryggaren.

annamaria

Jag brygger vanligt hederligt Gevalia i en Moccamaster men i den bästa av världar så skulle det gärna få stå en Espressomaskin i köket. Som skulle använts till desserten i kväll. En dubbel skulle det varit.

Anne

Moccamaster är överlägset som bryggare betraktat tycker jag. Visst kan man lära sig att göra god espresso (och espressobaserade drycker) hemma, men det tar ju lite tid, energi och även pengar. Presskaffe är ett bra alternativ hemma, och även mokabryggare.

Skum däremot - vill man ha det krämigt istället för bubbligt måste man banne mig ha en rätt bra espressomaskin, tålamod och ett antal timmars träning :)
Anne's Food - min matblogg

Per-Erik

Jag gillar bryggkaffe men tycker att det är svårt att få en bra bryggning hemma så jag har gått över till aero-press.

Det är som en fransk press (presso?) fast man använder filter och konceptet bygger på lite mer finmalet (jag mal själv) och mycket kaffe och kort exponerings tid och lite kallare vatten (ca 85).
(överdoserat och under extraherat)

Perfekt då man bara vill ha en kopp, skulle nog rekommendera moccamaster för fler koppar.




Sweber

Moccamaster KB-741 Club Line och espressomaskin. Espressomaskinen är en äldre automatisk maskin, Saeco Wienna, som maler bönorna direkt till varje kopp. Skummar mjölk till latte med ånga. I bryggare nästan bara Mollbergs och i espressomaskinen espressobönor från Zoega eller någon annan sort som vekar vara spännande.
Weber One Touch Gold 22,5" lätt modifierad, samt Weber Go-Anywhere helt i orginal.

CII

Jag märkte den största förbättringen i mitt hemmakaffe när jag köpte en bättre kaffebryggare, i mitt fall OBH Nordicas "King of coffee". När jag brygger kaffet så mäter jag upp 27gr kaffe för en halv liter vatten.

Kaffe från billiga kaffebryggare har jag svårt att dricka numera, tycker att den rena kaffesmaken göms bakom en bitter/sur smak som jag inte gillar.

ivanl

Alla tycks vara rörande eniga om att Moccamaster är kungen bland bryggare ;D
Också kul att den är "made in Holland".

Jag har hört, vet inte om det är sant, att espressomaskiner i kompakt format för hemmabruk är för klena för att ge det ångtryck som krävs för en optimal crema. Dvs att maskiner i prisklasser från 0 - 50.000 kronor ger likvärdigt kaffe i själva bryggningen.

Miss Fish

Det finns få saker som slår riktigt kokkaffe kokat över öppen eld tycker jag. Men givetvis gör jag inte upp en eld i lägenheten så fort jag gör kaffe.. Hemma kör jag med bryggkaffe, det är okej.. Min bryggare är säkert 8 år gammal och används flera gånger dagligen.. Kanske skulle man byta, men jag har separationsångest..

Annars så tycker även jag att OBH Nordicas King of Coffee gör riktgt bra kaffe. Mina föräldrar köpte en sådan i julas och jag märkte skillnaden mellan Kingen och den gamla bryggaren (vanlig hederlig kaffebryggare).

Per-Erik

Jag vill också slå ett slag för bra kaffe, numera använder jag bara Johan&Nyströms kaffe, gör en vädigt stor skillnad på det och standard kaffe (5th estate är min favorit just nu).


roffekock

Miss Fh. Oslagbart kaffe vid elden kokt i en gammal aluminiumkanna.
Presskaffe är väl ändå det godaste.
Men kaffesyndromet är stort. När jag jobbade i Åre för ett antal år sedan fördes det stora samtal om vilket kaffe som var det godaste och vilket sätt varpå man brygger är det bästa. Så många svar som man fick är ofattbart,så det är en stor liten sak. :D

/rolf
Matforum är bäst

ivanl

Citat från: Per-Erik skrivet 2009-03-08 18:40
Jag vill också slå ett slag för bra kaffe, numera använder jag bara Johan&Nyströms kaffe, gör en vädigt stor skillnad på det och standard kaffe (5th estate är min favorit just nu).

Instämmer! J&N är väldigt duktiga på att nosa upp små kvalitetsproducenter som odlar riktigt bra bönor. Dessutom kan de rosta dem. Ethiopian Longberry är inte tokig heller.

Anne

Nejdå, maskiner för hemmabruk kan absolut ge en utmärkt crema, och skumma utmärkt bra mjölk. Det är handlaget det handlar om. (Och bönorna och malningen, vad gäller creman.)
Anne's Food - min matblogg

Kari


Anne

Crema är vad du får på en espresso - ett fint, gyllene, tunt skum i själva kaffet. (Halvtaskig förklaring, men håll till godo..) :)
Anne's Food - min matblogg

ivanl

Citat från: Anne skrivet 2009-03-08 20:15
Nejdå, maskiner för hemmabruk kan absolut ge en utmärkt crema, och skumma utmärkt bra mjölk. Det är handlaget det handlar om. (Och bönorna och malningen, vad gäller creman.)

Anne, frågan är inte om maskinerna för hemmabruk kan ge gott kaffe, det kan de säkert, utan om de kan ge den perfekta creman. Maskiner för hemmabruk i prisklass 0 - 49000 ligger alla på ett maxtryck på 12 - 14 bar, jag gjorde själv en snabb research på nätet för att kolla detta. Exempelvis Isomac Alba, rek pris 19.000 kr har samma maxtryck som Isomac Napolissima, rek pris 2.900 kr.
En restaurangmodell ligger på 50 bar.
Jag har hört att denna skillnad i maxtryck påverkar kvalitén på det färdiga kaffet.

Anne

ivanl - och det var ju precis det jag svarade på. Jag har pratat med en hel del som är med och tävlar i Barista Cup de senaste åren, och det är banne mig inget fel på creman de kan prestera med t.ex. en Rancilio Silva eller en Gaggia Classic. (4-5000:-) 15 bar brukar de ligga på, och inte upp till 14. Du kan gå in och läsa mer på www.riktigtkaffe.se om du är intresserad - de pratar gärna om hårdvara i oändlighet :)

ALLA billiga maskiner är naturligtvis inte bra, och alla har naturligtvis sina för och nackdelar.

Däremot är det säkert ENKLARE att få ok crema med en tuffare maskin, men om du själv är duktig och har bra handlag så spelar det mycket mindre roll. För restauranger kan det väl vara jättesmidigt att ha en mer förlåtande maskin, så slipper de utbilda personalen ordentligt.

Förresten blir det riktigt bra crema med "handpresso", en yttepyttig handmaskin. :)
Anne's Food - min matblogg

ivanl

Anne, nu förstår jag tydligare hur du tänkte.
Så då menar du att det högre trycket i restaurangmodellerna främst behövs för kapaciteten och för att rädda mindre skickliga baristas?
Själv har jag inte skaffat espressomaskin eftersom jag aldrig fått en riktigt god espresso gjord på en maskin i miniformat. Däremot ypperligt kaffe på stan, och särskilt i Italien förstås. Men kaffe är lurigt, det är inte bara själva drycken som avgör utan miljön bidrar också till totalupplevelsen. Och visst är det mysigare att få sin fingerborg java rätt ner i en varm kopp från en tvåtons kromblank maskin bakom disken på en kaffebar, inklusive doften, bultandet från handtaget och det härliga "pyyyschet" än att klämma fram en matsked brun sörja ur en pod av aluminiumfolie med en knapptryckning.


Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal