Kan man göra tofuglass själv?

Startat av Andreas, 2008-10-11 12:01

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Läste precis den jobbiga surkärringen Saras bloggpost om att tofulineglasssen plötsligt höjts till hutlösa 25,90 burken hos Coop forum i Gränby. http://veganvrak.blogspot.com/2008/09/glassuppror.html Fast sen visade det sig att det var nåt centralt prissättningsmissförstånd och priset gick ner till 17,90. Ja så kan det vara.

Men hemlagat brukar ju ändå alltid vara godast, kan man göra tofuglass själv i glassmaskinen, nån som vet?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Den tofuglass som man köper är är förmodligen mer tillsatser är glass (glass i vanlig mening), det gäller nästan all glass.
Men annars handlar det ju om att byta ut mjölk och ägg mot något annat som ger rätt konsistens när man fryser det. Och det borde ju inte vara så svårt egentligen, man kan nog köra tofu i en mixer och söta upp den, tillsätta den smak man vill ha och ev mixa i smält gelatin eller agar-agar å köra i glassmaskin.

Andreas

Ah jo det är ju sant, det borde inte vara så svårt, fast gelatin i tofuglassen är nog ingen höjdare för veganer. :)

Men nu skulle man bara hittat nåt recept också, borde ju vara massor med just veganer som sitter och gör sin egen tofuglass ute i stugorna.
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Agar-agar är ett vegetariskt alternativ till gelatin.

Rasmus

2008-10-11 21:51 #4 Last Edit: 2008-10-11 22:04 by Rasmus
Det känns oerhört otrevligt att läsa Andreas beskrivning av Sara som en "jobbig surkärring". Vem skulle inte bli upprörd om priset på en vara plötsligt och utan rimlig förklaring höjs med närmare 50%? Att det sedan visade sig vara en felaktig höjning är inte relevant.
Att det dessutom är forumets moderator som använder sig av sådana uttryck gör knappast saken bättre, du om någon borde väl se till att undvika personangrepp (inte minst mot en person som inte är medlem på forumet)?

Men för att svara på din fråga: Jag vet inte om det går att göra glass på tofu hemma, men jag tror mycket väl att det är möjligt. I så fall bör silkestofu sannolikt vara lämpligast att använda sig av.
Däremot finns det en fantastisk blogg som är helt och hållet ägnad åt hemgjord vegansk glass: http://www.glassmotglass.net/
Den glassen är baserad på sojagrädde och sojamjölk, och även tofu är ju gjort på soja.

Kari

Rasums: Har Du ens kollat länken Andreas bifogat? Eller är två glömda " tokerror?

-- BTT även om OT --

Jag åt tofuglass för första gången igår, hemlagat eller inte - det var godare än jag kunde föreställa mig. Dock var jag skeptisk innan.

Tobias

Tofuglassen är inte gjord på tofu ju. Man kan fråga sig varför den heter så då, men det är bara sojamjölk.

Andreas

Webguide: Jo jag vet men blotta tanken på att blanda gelatin med tofuprodukter... ungefär i paritet med att grilla fläskkarré på balkongen under sin muslimska granne på ramadan. ;)

Citat från: Rasmus skrivet 2008-10-11 21:51
Det känns oerhört otrevligt att läsa Andreas beskrivning av Sara som en "jobbig surkärring". Vem skulle inte bli upprörd om priset på en vara plötsligt och utan rimlig förklaring höjs med närmare 50%? Att det sedan visade sig vara en felaktig höjning är inte relevant.
Att det dessutom är forumets moderator som använder sig av sådana uttryck gör knappast saken bättre, du om någon borde väl se till att undvika personangrepp (inte minst mot en person som inte är medlem på forumet)?


Ursäkta om du satte kaffet i halsen för att jag skojade till det med att haka på Saras formulering. :) Jag hade givetvis aldrig uttryckt mig så utan hennes egen inbjudning. Extra kul blir det med tanke på att jag ibland kan låta som en hundra gånger jobbigare surgubbe när det gäller konsumentfrågor, jag tycker ju det är toppen att folk engagerar sig i sånt. Och ännu mer kul att du sen svarade så trevligt på min fråga trots att du tyckte jag var så otrevlig, tack för den superbra glasslänken!

Letade runt lite mer fast denna gång på engelska och hittade då faktiskt även ett par recept med tofu i. (Med reservation för felöversättning - klicka på rubrikerna för orginalen.)

Chocolate Peanut Butter Tofu Ice Cream

¤ 240 ml chokladpellets (finns speciella vegan- ?)
¤ 340 gram silken tofu
¤ 240 ml jordnötssmör
¤ 180 ml lönnsirap
¤ 240-360 ml sojömjölk

Smält chokladpelletsen och låt svalna en aning. Blanda tofu, jordnötssmör, lönnsirap och 240 ml sojamjölk i en mixer. Om det behövs, späd med mer sojamjölk så att det blir milkshakekonsistens. Mixa ihop den smälta chokladen med det övriga. Kyl ner blandningen ordentligt i kylskåpet innan du häller den i glassmaskinen.

Det här lät ju riktigt gott med reservation för hur veganchoklad kan tänkas smaka..? Fast jag gillar ju lite större chokladbitar i glassen så kanske att jag låtit bli att smälta chokladen men då måste man kanske ändra proportionerna på det övriga.

Pineapple Tofu Ice Cream

¤ 900 gram mjuk tofu
¤ 320 ml sojamjölk
¤ 320 ml olja (eventuellt)
¤ 80 ml citronjuice
¤ 1 rågat kryddmått salt
¤ 480 ml socker
¤ 1135 gram krossad ananas i lag

Låt ananasen rinna av. Mixa allt utom 2/3 av ananasen. Blanda i resterande ananas manuellt. Kör i glassmaskinen. Om du inte använder oljan blir den ändå god men hårdare än vanlig glass och behöver tinas i mikron för att bli mjuk nog att skopa upp.

(Elka: Var det Tofuline du åt? Berätta gärna i så fall mer i Tofuline-tråden.)
Den som inte frågar får inga svar.

Kari

2008-10-12 11:51 #8 Last Edit: 2008-10-12 13:03 by Elka
Citat från: Tobias skrivet 2008-10-12 00:46
Tofuglassen är inte gjord på tofu ju. Man kan fråga sig varför den heter så då, men det är bara sojamjölk.


Tack Tobias! Tänk att jag får lära mig nått nytt varje dag! ;D Så tofu är ett varumärke?

Andreas: http://matforum.nu/index.php?topic=1301.new#new  ;)

Rasmus

Citat från: Andreas skrivet 2008-10-12 09:27
Ursäkta om du satte kaffet i halsen för att jag skojade till det med att haka på Saras formulering. :) Jag hade givetvis aldrig uttryckt mig så utan hennes egen inbjudning.


Då ber jag om ursäkt. Jag hade läst Saras blogginlägg någon dag tidigare så jag visste vad det handlade om, därför läste jag det inte igen. Men jag läser väldigt många bloggar, och mindes därför inte hennes exakta formuleringar.

Citat från: Andreas skrivet 2008-10-12 09:27
¤ 240 ml chokladpellets (finns speciella vegan- ?)

Det här lät ju riktigt gott med reservation för hur veganchoklad kan tänkas smaka..?


Jag förmodar att du har inte enbart har ätit marabou och liknande godis, utan även smakat lite finare choklad? Mörk choklad av bra kvalitet är i stort sett alltid vegansk. Så veganchoklad smakar följdaktligen riktigt utmärkt! :P


Andreas

Nämen inte ska du be om ursäkt, jag får ju skylla mig själv om jag får en örfil när jag med flit flirtar med Sara på ett sätt som kan missuppfattas  ;), bara bra du reagerar på sånt du upplever tokigt.

Tack för klargörandet om att veganchoklad smakar utmärkt! Fast vilket fabrikat är garanterat helt OK? Har ett par chokladkakor hemma (tyvärr ingen ännu bättre choklad som Valhrona eller Amedei men det blir kostsamt med den i mat) som jag precis läst innehållsförteckningen på -
¤ Lindt: Innehåller smörfett
¤ Poulain 1848: "Kan innehålla spår av nötter, jordnötter, ägg, gluten, mjölkproteiner"
¤ Naturata Ecuador edelbitter 69%: "Product may contain traces of milk, nuts and peanuts"
¤ Anton Berg: "Kan innehålla spår av nötter och mjölk"

Eller bryr man sig inte om "spår av" som vegan?
Den som inte frågar får inga svar.

Rasmus

Ja, Lindt använder tyvärr smörfett i vissa av sina smaksatta choklader men däremot inte i Excellence-serien (i varje fall inte i 70% och 85%, resten minns jag inte nu hur det ligger till med). Det är trist att smörfettet används ibland, för jag skulle gärna ätit många fler Lindt-produkter om det inte hade ingått. Men 70% och 85% tycker jag är helt okej vardagschoklad, och klart den bästa som går att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.

"Kan innehålla spår av..." är en varning till allergiker som producenterna använder för att slippa bli stämda (dvs ett resultat av USAs juridiska system där folk stämmer andra för de mest absurda saker, varför det finns de märkligaste varningstexter på produkter...). Det innebär att de chokladerna tillverkas i samma fabrik/med samma maskiner som choklader som innehåller mjölk, nötter osv, och därmed möjligtvis kan råka innehålla mikroskopiska mängder av de ämnena som blivit kvar i maskinerna. Men jag själv och de veganer jag känner bryr oss inte om det.

Amedei, Michel Cluizel och andra finare tillverkare använder aldrig mejeriprodukter i sina mörka choklader. En del av dem sätter ju till och med en stolthet i att inte ens använda sojalecitin eller vanilj, utan enbart kakaomassa, kakaosmör och socker, och eventuella smaksättningar.

Andreas

Borde ha förstått att ni inte bryr er om det, verkar klokt, skulle förmodligen bli väldigt besvärligt annars. Men tycker fortfarande det är ett problem att det måste till så förhållandevis dyra chokladkakor, tycker det borde finnas även nåt billigt alternativ för en vegan som bara vill svänga ihop en chokladefterrätt lite snabbt.

Råkade för övrigt just hitta ytterligare några tofu-sötsaksrecept här om nån är intresserad, bland annat mangoglass och yoghurtglass (den sistnämnda innehåller yoghurt och är inte lämplig för veganer) http://www.delibean.se/sweet.pdf
Den som inte frågar får inga svar.

Rasmus

Jovisst, det skulle definitivt blivit väldigt krångligt om man undvek alla sådana produkter. Varningarna är som sagt mest avsedda för allergiker.
Och jag håller med dig, det är synd att de flesta veganska choklader är så dyra, men Lindt har som sagt en del sorter som funkar utmärkt att baka med, och de kostar ju omkring 20 kr och finns i varenda större matbutik så nöjer man sig med det är det inget problem.

webguide

Citat från: Rasmus skrivet 2008-10-13 22:40
Ja, Lindt använder tyvärr smörfett i vissa av sina smaksatta choklader men däremot inte i Excellence-serien (i varje fall inte i 70% och 85%, resten minns jag inte nu hur det ligger till med). Det är trist att smörfettet används ibland, för jag skulle gärna ätit många fler Lindt-produkter om det inte hade ingått. Men 70% och 85% tycker jag är helt okej vardagschoklad, och klart den bästa som går att köpa i vanliga livsmedelsbutiker.

"Kan innehålla spår av..." är en varning till allergiker som producenterna använder för att slippa bli stämda (dvs ett resultat av USAs juridiska system där folk stämmer andra för de mest absurda saker, varför det finns de märkligaste varningstexter på produkter...). Det innebär att de chokladerna tillverkas i samma fabrik/med samma maskiner som choklader som innehåller mjölk, nötter osv, och därmed möjligtvis kan råka innehålla mikroskopiska mängder av de ämnena som blivit kvar i maskinerna. Men jag själv och de veganer jag känner bryr oss inte om det.

Amedei, Michel Cluizel och andra finare tillverkare använder aldrig mejeriprodukter i sina mörka choklader. En del av dem sätter ju till och med en stolthet i att inte ens använda sojalecitin eller vanilj, utan enbart kakaomassa, kakaosmör och socker, och eventuella smaksättningar.


Valhronas pellets kostar inte sådär hemskt mycket, jag köper Guanaja för 36 kronor/hekto. Om jag skall ha nått i mat så är det Valhrona som gäller, ju bättre råvaror ju bättre smak.

Rasmus

Givetvis, jag föredrar också Valhrona (eller ännu bättre märken) framför Lindt, men Valhrona är ju inte alls lika lätt att få tag på överallt. Det är ju inte alla som bor nära chokladbutiker eller har råd att beställa riktig kvalitetschoklad.

Var köper du deras pellets?

webguide

Citat från: Rasmus skrivet 2008-10-15 21:04
Givetvis, jag föredrar också Valhrona (eller ännu bättre märken) framför Lindt, men Valhrona är ju inte alls lika lätt att få tag på överallt. Det är ju inte alla som bor nära chokladbutiker eller har råd att beställa riktig kvalitetschoklad.

Var köper du deras pellets?


Jag bor på Öland och jag köper min choklad på en liten delikatessbutik som heter Gärdas. Men det går att beställa på nätet på: http://www.kokbokhandeln.se/valrhona/shop/
Pellets finns under couvertyr

Andreas

(Försök att inte citera i onödan är du snäll Webgude, se: http://matforum.nu/index.php?topic=180.msg8131#msg8131)

Håller med er om att det är klokt att satsa på bra råvaror men för exempelvis en fattig student kan det nog ändå kännas lite väl häftigt med ett hektopris på både 20 (Lindt) och 36 kronor (Valhrona) när samma mängd av exempelvis Odenses 55% mörk blockchoklad kostar 7,45:-.

Kronor hektot förresten, hur stor volym får man ut av ett hekto chokladpellets, vad skulle 240 ml chokladvalhronapellets kosta till en omgång av receptet på Chocolate Peanut Butter Tofu Ice Cream ovan?
Den som inte frågar får inga svar.

Filippa

Nästa helg ska jag pröva att göra egen glass på laktosfria produkter ....återkommer med resultat. ÄVen om det inte är med tofu ...

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal