Umeå: Restaurang Invito

Startat av LinuxSam, 2007-05-24 01:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Robin

Håller helt med om att en bra torkad pasta står sig utomordentligt bra mot färsk pasta. Tycker nog personligen att antingen gör man in the house eller så köper man en grym torkad. Den vaccade snabbköpsfärsk-pastan är menlös.

Vill betona att det är ny ledning i köket och jag tror på ett bättre Invito nu i höst.
Trynetillknorr

Andreas

Är då den torkade pasta de använder på Invito "grym"? Och hur står sig "grym" torkad pasta som överkokats och varmhållits mot köpt färsk pasta?
Den som inte frågar får inga svar.

Robin

Överkokt pasta är alltid skräp om du frågar mig, så jag hade valt den tråkiga köpta färska pastan inte överkokt framför all överkokt pasta. Men eftersom den ändå skulle få stå på stekbordet och sunka till sig så skulle ju den bli värdelös också.

Det finns inte en chans i världen att jag skulle beställa en pastarätt på Invito.

Invito köpte när jag var där en ok torkad pasta men kokade som sagt sönder den.
Trynetillknorr

CII

Citat från: chepplin skrivet 2009-09-21 11:31
Angående färsk pasta...är inte en bra torkad pasta ett minst lika bra alternativ?
Jag föredrar bra torkad pasta framför den färska man köper i affären om det gäller pasta som inte är fylld. Fylld torkad pasta äter jag inte, då köper jag färsk om jag inte gör den själv.

Andreas

Trerätters "Meny Norrland" á 485:-

Förrätt: "Carpaccio på ren & inkokta havtorn med smak av kanel, toppad med ruccola & chips på västerbottenost & rostade valnötter"

Köttet är osalt. Tanken är väl att de salta chipsen ska ge sälta men det fungerar inte, en del tuggor blir alldeles för osalta. Frånsett det är helheten riktigt god. Men faktum är att det smakar godast om man struntar i tillbehören och bara tar en bit renkött och saltar den med saltkaret på bordet. Less is more.

Varmrätt: "Halstrad röding från Landön med citrus-& anisbräserad fänkål, serveras med dill-& chili polenta samt vitvinssås"

Fisken hade kunnat tillagas något kortare och gärna fått vara mindre flottig. Men nu är jag petig, det är ändå en riktigt bra tillagad fiskbit. Vad värre är att det är snååålt med vitvinssås, att fänkålen är för hård och att polentan mest bara smakar dill.

Efterrätt: "Tiramisù della casa"

Överst ligger torrt hjortronkärneknaster. Det godaste i hjortronen är inte kärnorna så varför då pressa ur saften innan hjortronen läggs på efterrätten? Det som borde vara mascarponesås känns som grädde smaksatt med citron och denna citrongrädde utgör mer än halva efterrätten. Förutom mascarponesås förknippar jag tiramisù med smak av kaffe, choklad och likör men det har jag svårt att känna, antingen saknas dessa ingredienser eller så har de drunknat i citrongrädde. För att inte tala om kexen, några såna finns där knappt. Att kalla detta för Tiramisù är ungefär som att kalla crabsticks för krabba.

Betyg: 2/5
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Avsmakningsmeny á 539:-

Rätt 1: Carpaccio di Salmone - Rimmad lax från Holmön, Sotad purjolök, persiljerot, valnötter, ruccola, Parmigiano-Reggiano & citron.

Verkligen jättegott!

Rätt 2: Risotto con asparagi - Risotto på grön sparris Inlagda sparrisknoppar, gröna sojabönor, skottsallad, chilivinägrett, citron & Parmigiano-Reggiano.

Verkligen jättegott! Bra risotto och chilivinägretten på sparrisen är en höjdare. Men portionen är väl generös för att vara en fyrarätters. Jag är verkligen inte liten i maten men börjar redan känna mig smått mätt.

Rätt 3: Invitos salsiccia di manzo - Hemgjord korv på ekologiskt nötkött från Gullsjö, Varmrökt med smak av fänkål. Syrad persiljerotscrème. Gnocci med champinjoner, portabello & Vindelnrökt fläsk.

Inte speciellt gott! Korven är rejält salt. Till det salt vindelrökt fläsk. Kanske har svampen och gnoccin frästs med det salta fläsket, för precis allt utom persiljerotscrèmen känns salt. Stabbigt och översalt. Synd, för hade korven serverats i ett mindre salt sammanhang hade jag säkert uppskattat den. Hur tänkte man då denna meny komponerades? "Och efter den stora portionen risotto slänger vi in tre rätt stora flottiga korvar med relativt kompakta tillbehör, jaa!"

Efterrätt: Carpaccio di cioccolato - Choklad-& nötcarpaccio,  Pannacotta på mascarpone & färska bär.

Verkligen jättegott! Macarponepannacottan är ljuvlig och chokladnötkakan går inte heller precis av för hackor. Enda plumpen är smaklösa björnbär. Visst, det är snyggt garnityr men när de inte smakar är det bättre lämna dem därhän. Och även denna portion är väl stor.

Betyg 2/5.
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Mascarpone-pannacottan låter god. Kanske något för midsommar med färska jordgubbar till? :P

Andreas

Den som inte frågar får inga svar.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal