Sliparen tog bort en rejäl bit av min kniv

Startat av Anne, 2007-05-24 07:32

Föregående ämne - Nästa ämne

Anne

Rob, det jag var nyfiken på var det du skrev sist, att du slipat av de vassa kanterna på första delen av ryggen. Jag hänger inte riktigt med, så det vore kul att se det på bild.

Lämnade in en av mina knivar på slipning för ett tag sen och sliparen tog bort en rejäl bit - undrade mest om det var samma sak. I mitt fall blev jag skitförbannad, för det var absolut inte vad jag hade velat..
Anne's Food - min matblogg

crlhrv

Han menar nog att han rundat knivryggen på det ställe man håller kniven
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Rob

crlhrv har helr rätt och det syns inte, 800 våtslip för att inte få valkar på fingrarna (inte för att jag löper någon risk, det är mest för "riktiga" kockar). Kockar håller sällan i handtaget utan "nyper" med tumme och pekfinger över den bakre delen av knivryggen.

Anledningen till att det sliter så mycket på knivarna när du lämnar in dem är att de flesta startar på en ny egg med väldigt grova slipmaterial, det går fortare så....

Anne

Då är jag med :) Nej, den här slipkillen tog alltså bort själva.. åh, vad ska jag säga - bakkanten av eggen? Där den bildar ett L ner mot skaftet? Det försvann. Han menade att det var standard. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det...
Anne's Food - min matblogg

Rob

Den "tjockare" delen i bakkant på eggen? Det stämmer att den ofta blir skadad vid slipning. Den fyller ju egentligen inte någon annan funktion än för balansen, men det ser inte snyggt ut.

Nästan alla japanska knivar lägger balansdelen i övergången mellan blad och skaft (titta på bilderna ovan). Den japanska lösningen slipper slipproblem samt att det blir enklare att göra ett tunnt blad utan för mycket produktionsspill.

Anne

Precis, den tjockare delen. Balansen blev superkonstig i kniven och den blev sjukt ful. Jo, det stämmer ju att mina japanska knivar inte har den typen av blad, det här var en Sabatier. Vi fick en annan av affären där vi lämnat in (som skickar vidare till sliparen) men den är inte ett dugg likvärdig. Mycket mycket lättare. Åh, jag är fortfarande sur känner jag. Inte bra. Måste hitta nån ny, lite tyngre kniv.
Anne's Food - min matblogg

Rob

Själv tycker jag att en lättare kniv är roligare att arbeta med, den blir "rappare" liksom. Har själv endel tyngre tyska knivar, men använder dem inte längre alls.
Men gillar du tyngre knivar så bör du hålla dig till tyskt då de tyngre japanska knivarna är gjorda för att hacka ben och således inte skär grönsaker mm speciellt bra, sök på "deba" så finner du dem.

Andreas

Citat från: Anne skrivet 2007-05-25 09:22
Balansen blev superkonstig i kniven och den blev sjukt ful.


Du skulle möjligen inte kunna ordna en bild på den?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Andreas, jag har inte kvar den. Butiken behöll den och gav oss en annan - sämre - kniv. Min man kände inte för att bråka och nu orkar inte jag heller. Jag har bilder någonstans, men jag minns inte riktigt var jag har stuvat undan dem...
Anne's Food - min matblogg

Urban

Anne:
Var det den Globalkniven som du nämde i tidigare tråd?

Anne

Urban, nej, det var en Sabatier. Globalknivarna har inte den typen av tyngre baksida på eggen, utan är lättare. Jag har mest lätta knivar, men gillar att ha ett par tyngre också för lite tyngre jobb...
Anne's Food - min matblogg

Urban

När du säger tyngre jobb.. Menar du typ. grovstyckning av kyckling då?. Vid vilka tillfällen har du behov av en tyngre kniv?

Anne

Urban - ja, t.ex. styckning av kyckling, skära frysta saker som bacon (ja, det är säkert inte så bra för NÅN kniv), och.. ja.. framför allt sånt kanske.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Ok!.
Jag undrar lite om märket Sabatier.. Den där kniven som sliparen hade sönder..
Är det en bra kniv?. Och vilken prisklass ungefär?.

Anne

Det finns otroligt många olika varianter på Sabatier, allt från jättebra - och dyrt - till skräp. Så tyvärr, inget enkelt svar. Kniven som förstördes var kanon, ersättningskniven.. ja, inget vidare. Tror originalet låg på 8-900, ersättaren på 4-500.
Anne's Food - min matblogg

Urban

Ok.. Så det var en hyfsat bra kniv då med andra ord..
Kosntigt att knivsliparen inte ersatte dig med en likvärdig kniv i samma prisklass..
Jag förstår om du blir arg när du tänker på det  >:(

Anne

Knivsliparen ersatte inte över huvud taget utan menade att det skulle vara så. (GAAAH!) Affären ersatte dock, eftersom de tyckte att de kanske skulle infomerat om att sliparen brukade göra så, men de hade inte den modellen utan skickade med en som de tyckte var likvärdig. Pyttsan...
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal