Pinjemun av pinjenötter och pesto - besk, metallisk bismak i munnen

Startat av Andreas, 2010-03-21 12:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

"Besk, metallisk smak i munnen? Då kan du ha drabbats av pinjemun - en skum åkomma som kan fördärva matglädjen i flera veckor. Det handlar om pinjenötter. Om att någon dag efter ätandet drabbas av en obehaglig bitter smak i munnen. En ovälkommen bismak som färgar allt man äter de kommande dagarna eller rentav veckorna." http://www.expressen.se/halsa/1.1923871/bitter-eftersmak-med-mystik

"En teori är att ... pinjenötterna är härskna. En annan teori ... det tunna skal som omger de skalade pinjenötterna. En tredje teori ... att pinjenötterna kommer från olika pinjetallar.  I Kina odlas Pinus koraiensis ... som är känd för in höga kvalitet och goda smak. Vad man nu tror är att pinjenötterna, som orsakat ”Pinjemun” skulle komma från en annan variant av pinje kallad ”Huashan” (från Pinus armandii)." http://saltakvarn.wordpress.com/2010/02/06/pine-mouth-pinjemun-oonskat-fenomen/

Marc-David Munk, professor vid insitutionen för Emergency Medicine, University of New Mexico har själv råkat ut för det: "I just grabbed a handful of them and ate them raw. Within a couple of days, I developed metallogeusia". Metallogeusia är den medicinska term för bitter metallisk smak i munnen och det kan bland annat orsakas av gift i skaldjur, zinkbrist och viss blodtrycksmedicin. Munks teori är att något i pinjenötterna påverkar signalsystemet mellan smaklökarna och hjärnan. http://www.usatoday.com/news/health/2010-03-16-Pinemouth16_ST_N.htm

Och något nytt fenomen är pinjemun inte, de första fallen rapporterades redan 2001 i Belgien: European Journal of Emergency Medicine, March 2001 - Volume 8 - Issue 1 - p 76, Taste disturbances after pine nut ingestion http://journals.lww.com/euro-emergencymed/pages/articleviewer.aspx?year=2001&issue=03000&article=00036&type=fulltext
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Uäääh! Nu har jag själv åkt på pinjemun. Skulle nog aldrig förstått vad det varit om det inte varit för att jag visste att det fanns nåt som heter pinjemun. Hur som helst, i söndags åt jag kanske 10 gram av Saltå Kvarns pinjenötter, inget som helst fel på dem, jättegoda! Men sen på tisdag morgon cirka 1,5 dygn efter jag åt nötusligarna tycker jag apelsinjuicen smakar så illa, liksom beskt. Jahapp juicen har blivit dålig, tänker jag. Men när jag äter en tallrik fil som också har besk eftersmak förstår jag att nåt är skumt. Och sen under dagen kommer jag ihåg det där med pinjemun. Det är inget snack om saken, finns ingen annan vettig förklaring.

Ett par dar var det sen som att jag hade mer eller minde konstant småbesk smak i munnen. Så känns det inte nu eller jo lite svagt förresten. Men det har mildrats och förhoppningsvis försvinner det helt snart. Allt är inte beskt och en del saker är goda först för att sen bli beska, åt till exempel Carte D'or Choco chip muffin-glass häromdan och den smakade jättegott hela tiden jag åt den för att sen efteråt ge en rejält besk eftersmak.

Ska väl ringa Saltå Kvarn och höra vad de säger. Bild på påsen syns nedan, bäst före 13-10-2010 LOT 91
Den som inte frågar får inga svar.

Andreas

Så jag ringde till Saltå Kvarn på fredag eftermiddag och får berättat att den första som hörde av sig till dem om problem med deras pinjenötter var innan jul och sen ringer det nån då och då, det är "inte jättevanligt" men "det händer". Får också veta att 3 av 20 På Saltå Kvarns kontor fått pinjemun.

Saltå Kvarn har, om jag förstod saken rätt, i samarbete med livsmedelsverket låtit analysera nötterna och där finns inga spår av mögel bekämpningsmedel eller något annat, och eftersom det inte är något fel på nötterna så fortsätter Saltå Kvarn sälja dem. Men de ska ändå byta till en turkisk leverantör istället för den kinesiska de har nu.

På min påse stod batchnummer (LOT) 91. Jag frågar om de kommer från något speciellt område eller så. Men det har de inte kollat upp. De lovade återkomma om det. Men jag får veta att det är bara är batch 90 och batch 91 de fått klagomål på. Och att deras leverantör på grund av ovanligt dålig skörd har blandat in nötter av en annan art och att det kan vara den arten som är problemet.

Jag tycker det är märkligt att Saltå Kvarn:
1) Inte följt upp problemet och kollat exakt varifrån batch 90 och batch 91 kommer ifrån och vilka arter av nötter de innehåller.
2) Inte drar in och slutar sälja de två batchar de fått klagomål på. Att det är relativt få som klagar är inget argument för att utsätta folk för pinjemun. Jag tror dessutom mörkertalet kan vara stort eftersom symptomen är något som kommer en tid efter man ätit nötterna och man därför har svårt att koppla ihop det just med pinjenötter, jag hade själv aldrig förstått att det var nötterna om jag inte känt till att det fanns något som heter pinjemun.
3) Inte alls beklagar det obehag deras nötter ställt till med.

För övrigt har min pinjemun nu en dryg vecka efter att ha ätit Saltå Kvarns pinjenötter inte gått över helt, jag får fortfarande en besk känsla när jag äter, om än betydligt mildare än förut.
Den som inte frågar får inga svar.

Karolina

Åh, jag hade också pinjemun för några månader sedan, det suger! För mig var det dock Risenta som var boven och inte Saltå Kvarn. Jag lyckades också ge min stackars oskyldiga syster pinjemun på kuppen.

Om det finns några pinjemunswannabes där ute kan jag meddela att jag har halva påsen kvar ;)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal