Citronsyra när man kokar kräftor?

Startat av Kim, 2008-08-17 17:41

Föregående ämne - Nästa ämne

Kim

Hejsan,
Jag blev rekommenderad att ha i en tesked citronsyra när jag kokar kräftorna.
Det skulle göra dem extra röda och fina.
Nån som vet mer om det funkar och blir bra?
Mvh Kim

bjerkenlov

Hej
Brukar koka kräftor, men aldrig hört talas om detta.
Ett par skivor färsk citron eller citronsyra (Föredrar personligen färsk) ger smak.
Men att det skulle ge mer färg?!?! Förstår inte riktigt hur det skulle gå till, citron är väl mest kännt för att bleka.
Men prova att koka ett par med citronsyra, och några utan.
Berätta gärna om resultatet!
Mvh Madeleine

agnetasch

Jag hittade en projektrapport av Karin Jonsson,SLU Skara; FÖRÄDLING AV KRABBA. Där står om vad som händer när man kokar krabba. Det kanske kan vara jämförbart med kräftor?

För det mesta kokas krabba med salt o dill (=kräfta) Man kan även tillsätta citron: "Citronen ger, förutom smak, även glans åt skölden på krabban vilket kan förklaras med citronens syrlighet. Krabbans skal är uppbyggt av så kallat kitin. I kitinet finns mineral inlagrat vilket till största del är kalciumkarbonat. Citronsyran komplexbinder kalcium vilket då avges från skalet. Citronen kan på detta sätt ha en inverkande effekt på skalets utseende"
Står alltså bara att skalen blir glansiga. Inte att de får nån speciellt vacker färg.

http://www.fyrbodal.se/download/5866/foradlingavkrabba.doc
 

ena

man kan ha med en flaska mörkt öl eller porter när man kokar kräftor eller krabba...det brukar också bidra till glansiga fina skal samt ge en lite mustigare smak :)
man kan prova allt -minst en gång!!;)

bjerkenlov

Porter är ett måste när man kokar kräftor  ;D
Citat från: ena skrivet 2008-08-19 14:58
man kan ha med en flaska mörkt öl eller porter när man kokar kräftor eller krabba...det brukar också bidra till glansiga fina skal samt ge en lite mustigare smak :)

Andreas

Tack Agneta, det var ett mycket bra och hjälpsamt svar, intressant det där om skalglansen och kanske är det så att det som glänser upplevs ha vackrare färg?

Nu går jag lite OT: finns det nån annan mat än krabba som innehåller kitin och på samma sätt blir mer vackert glansigt av att kokas med citronsyra?
Den som inte frågar får inga svar.

bjerkenlov

Tror inte det, kitin finns väl bara i ryggradslösa djurs skal och svampar.
Någon annan som vet?

G-B Hammarström

Kemiskt framställda citronsyra som iregel görs av majs o svartmögel orsakar ger allergi hos många, vem som än påstår annat! Själv kan jag inte äta "färska" räkor pga detta!! Däremot kan jag äta räkor som är frusna ute till havs utan några tillsatser!!

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal