Kycklingconfit

Startat av agnetasch, 2008-11-29 12:09

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Jag har en burk gåsfett kvar sen Mårten, men ingen gås o ingen anka. Kan man göra kycklingconfit? Är det någon som vet hur man gör?

Gilius

2008-11-29 13:28 #1 Last Edit: 2008-11-30 00:11 by Gilius
Som man gör anka.

1,2 dl salt
2 lagerblad
2 tsk timjan
1/2 dl persilja hackad
1 tsk svartpepparkorn

Mal ihopa detta till ett fint pulver (jag använder kaffekvarn)

Kör med kycklingklubbor, det borde fungera, eller helst hela lårbitar.
Gnid in 4 msk kryddsalt per kilo kyckling. Ned i en tät burk och låt stå kallt i 24 timmar.
Skölj och torka av kycklingen och packa ner i en gryta, 2-3 lager högt.
Värm upp ugnen till 90°, värm fettet till 90° och täck kycklingen med fett och in i ugnen 10-12 timmar. Låt det hela kallna i fettet, sedan är det bara att ta upp kycklingbitarna skrapa av så mycket fett som möjligt och lägg dem med skinnsidan ned i ett stekjärn, stek upp dem till de blir gyllenbruna (de blir verkligen det) och sedan i i ugnen 6-8 minuter så de blir genom varma.

Detta är ett recept från Bouchon av Thomas Keller som jag använder till anka, har aldrig gjort det med kyckling men det borde fungera, ankan har ju mer fett under skinnet så man bör ju försöka hitta sådan kyckling som är litet fetare an den vanliga masonitkycklingen.

/gilius

agnetasch

Martin Olssons roaster tror jag blir perfekt! Tack snälla för receptet.

agnetasch

Fast det blev Kronfågels klubbor :-[
Nu har jag kommit så långt att kycklingen stått i ugnen en timme. Det var precis lagom med fettet från en gås till ett kilo kycklingklubbor.
Men vilken tid detta tar! Fr.a om man använder fryst kyckling; jag tog ut den i början av veckan o i morgon (fredag) ska vi äta den confiterade kycklingen. Mycket beror ju på att man ska passa in tiderna, ska fågeln vara i ugnen 12 timmar sätter man ju inte in den så man får gå upp tre på natten o ta ut den ;D
Jag hoppas att den blir mycket, mycket god.

Gilius

Det måste bli gott, annars ligger jag pyrt till.....

/gilius

agnetasch

Det luktar i alla fall gott. Men det har luktat så i snart tio timmar o jag börjar må lite, lite illa av doften.
Du behöver inte vara orolig gilius att jag ska skylla på dig om det inte är gott, i så fall är det nog jag som har gjort något fel (brukar vara så) o det sitter två omättliga katter ute på verandan ;D

agnetasch

Citat från: Gilius skrivet 2008-11-29 13:28Detta är ett recept från Bouchon av Thomas Keller som jag använder till anka, har aldrig gjort det med kyckling men det borde fungera
NEJ, det fungerar inte ;D

Om jag ska beskriva slutresultatet så var det en stekpanna full med fastklistrade, bleka o ettersalta kycklingflisor. Mannen tyckte det var gott, han gillar salt mat o han tyckte att kycklingen var fantastiskt mör ;D
Saltningen innan tror jag man kan glömma eller så drar man ner rejält på saltet. När jag rimmar kyckling använder jag 2 msk salt/kg kyckling o då kokar jag ju ändå ur det saltet.
10-12 timmar i ugnen är för länge för en normal kyckling. En höna hade passat bättre.
Det var svårt att pilla upp de sönderfallande kycklingbitarna ur fettet o de ville inte brynas; skinnet riktigt bet sig fast i stekpannan. Någon ugnsvärmning behövdes inte, flisorna blev genomvarma i stekpannan.

Där blev jag en erfarenhet rikare o mannen blev mätt o glad o lämnade inte en smula till några nödlidande katter :D
Nu tror jag jag vet hur jag ska göra confiterad kyckling nästa gång:

Jag kokar ofta kyckling. Jag fryser det fett som stelnar på kokspadet o när jag har tillräckligt (6 dl?) tar jag 1 kg kycklinglår o gör confit på dom. Gnider in dom med kryddor (lite salt, smulat lagerblad,vp o lite timjan) o lägger dom tätt i en form o häller över det smälta kycklingfettet. In i ugnen; 125° c:a 3 timmar
När man väl ska äta kycklingarna tror jag man ska grilla dom i ugnen för att få färg o värme.
Återkommer med rapport.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal