Fasan

Startat av agnetasch, 2009-01-02 10:43

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Plötsligt står jag med tre stycken fasantuppar som jag inte riktigt vet vad jag ska hitta på med. Dom är flådda, inte plockade.
Vad gör man med dom? Vi ska ha finare middag vid trettonhelgen, kan dom passa där?

dePaul

Fasan bör hänga i ca 3-5 dygn efter att man skjutit den. Längre än så rekommenderar jag inte eftersom den då får en syrlig viltsmak.

Enklast är att ugnsbaka den. Beroende på storlek så tar det ca 45-60 minuter. Tänk på att köttet är ganska torrt, du bör därför späcka den. Om du lyckas så kan du pressa in två flata späckskivor under bröstskinnet. Bind därefter två på respektive lår.

Den sky som blir kvar blir till en kanonsås på de sedvanliga kryddorna, dvs rosmarin, timjan, lagerblad, sv peppar och salt på en grund av schalottenlök och rödvin (!). Några skvättar grädde avrundar såsen.

Servera gärna med god kokt mandelpotatis eller knödel/gnocchi.

~Paul~

Fröken Dill

Jag köpte fasanlår för några år sedan. Provade att ungsbaka dem. Smaken blev god och såsen som gjordes på de benigaste delarna blev outstanding. Själva låren däremot var sega näst intill oätlighet. Var det någon gammal ledsen fasan eller är låren alltid lika sega? Hur tillagar man dem i så fall? Långkokning?

Undrar fröken Dill

annamaria

Jag lagade fasanbröst för många år sedan, marinerade dem i en marinad med apelsin i som också användes till såsen sedan. Serverade med potatispaté av blå kongo - mest för färgens skull. Inte alls dumt var det.

agnetasch

Här gäller det att sammanställa för-o nackdelar vid olika tillagningssätt:
-kan bli torrt i ugn
-såsen blir jättegod
-rödvin o apelsin passar till
Man kanske ska tillreda dom som coq au vin? Faisan au vin; stycka dom, marinera i apelsin/farin/soja (?) bryna o koka i rödvin med timjan, lagerblad o sv peppar. Reda av med grädde o lägga i smålök o champinjoner. Serveras med mandelpotatisterrin. Det bästa från alla världar. Kan det vara genomförbart tro?

annamaria

Ja himmel vad det låter gott! En skvätt Calvados i också kanske....

dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-02 17:53
Faisan au vin; stycka dom, marinera i apelsin/farin/soja (?) bryna o koka i rödvin med timjan, lagerblad o sv peppar. Reda av med grädde o lägga i smålök o champinjoner. Serveras med mandelpotatisterrin. Det bästa från alla världar. Kan det vara genomförbart tro?

Jo, det kan säkert funka, problemet kan dock vara att fasanen trots allt blir lite torr. Dvs, sm
Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-02 17:53
Här gäller det att sammanställa för-o nackdelar vid olika tillagningssätt:
-kan bli torrt i ugn
-såsen blir jättegod
-rödvin o apelsin passar till
Man kanske ska tillreda dom som coq au vin? Faisan au vin; stycka dom, marinera i apelsin/farin/soja (?) bryna o koka i rödvin med timjan, lagerblad o sv peppar. Reda av med grädde o lägga i smålök o champinjoner. Serveras med mandelpotatisterrin. Det bästa från alla världar. Kan det vara genomförbart tro?

Har aldrig testat den varianten, men det låter gott! Har du tryckkokare eller Römer Topf?

~Paul~

agnetasch

Citat från: dePaul skrivet 2009-01-02 19:55
Har du tryckkokare eller Römer Topf?
Nej jag har inget av dom men jag ställer stekgrytan med det tyngsta locket i ugnen så fungerar det nästan som en tryckkokare.
Det blir nog pressad potatis till; hade segslitna förhandlingar med mannen i går o han vill ha något i potatisväg som suger upp den goda såsen. Det kan han ju ha rätt i.

dePaul

Citat från: agnetasch skrivet 2009-01-03 07:38
så fungerar det nästan som en tryckkokare.

Det blir nog pressad potatis till; hade segslitna förhandlingar med mannen i går o han vill ha något i potatisväg som suger upp den goda såsen. Det kan han ju ha rätt i.
OK, du får gärna avlägga rapport på det här :).

~Paul~

agnetasch

Ska bli, men det dröjer ett par veckor. Trettonhelgen får gå i kalkonens tecken :D

Andreas

Citat från: dePaul skrivet 2009-01-02 11:18
Enklast är att ugnsbaka den. Beroende på storlek så tar det ca 45-60 minuter. Tänk på att köttet är ganska torrt, du bör därför späcka den. Om du lyckas så kan du pressa in två flata späckskivor under bröstskinnet. Bind därefter två på respektive lår.


Ganska torrt kött, det innebär alltså att fasan är en väldigt mager fågel? I så fall är väl utmaningen att laga till den så lite som möjligt för att behålla så mycket saftighet som möjligt?

Kan fasan ha någon typ av parasiter man måste passa sig för, hur lågt kan man gå i temperatur?
Den som inte frågar får inga svar.

dePaul

Citat från: Andreas skrivet 2009-01-03 10:55
1. Ganska torrt kött, det innebär alltså att fasan är en väldigt mager fågel?

2. I så fall är väl utmaningen att laga till den så lite som möjligt för att behålla så mycket saftighet som möjligt?

3. Kan fasan ha någon typ av parasiter man måste passa sig för, hur lågt kan man gå i temperatur?

1. Ja, trots att köttet är rött.

2. Det här är den svåra punktet (som alltid) ;). Faktum är att denna regel gäller allt kött ;).

3. Det kan undantagsvis finnas tarmparasiter, dock inte farliga för människan.

agnetasch

Det blev riktigt bra med fasanen :D
Vi styckade dom; lår o vingar för sig (de bryntes o fick sjuda i rödvin o kryddor en dryg halvtimme) skrov för sig (kokade jag buljong på) o bröst (som stektes i stekpanna i sista sekunden)
Rödvinet o buljongen gjorde jag sås på o la ner lår o skivade bröst. Köttet blev väldigt bra; samma färdighetsgrad o såsen blev gudomlig.

Gotish

åhh fasan, det är så hemskans gott. För när man bodde på Gotland jagade jag mycket fasan, vi åt fasan middag 3-4gånger per år :)

Jag brukar brykar göra som du agneta med vingar lår och skrov. Däremot brukar jag bryna fillerna i stekpanna lite snabbt för att sedan göra dom i ugnen på högsta värme i några minuter bara. Blir kanon!

Annars är enkel stekst viltfågel bröst i stekpanna förbannat underskattat. En av dom enklaste och absolut godaste tillrätningsmetoder för vild fågel, jag brukar bara ha salt och peppar, behövs inget annat. Vad använde ni för kryddor?

//Mattias

agnetasch

Till dom stekta fågeldelarna blev det salt o peppar, tycker som du att det enkla är det goda. I rödvinssåsen åkte det i lite indonesisk soja, lagerblad o päronjuice.

Mickan

Såg att Lidl hade frusen fasan och vaktel. Någon som provat?
Video meliora proboque deteriora sequor

dePaul

Citat från: Mickan skrivet 2009-02-12 16:08
Såg att Lidl hade frusen fasan och vaktel. Någon som provat?
Såg du hur mycket de tog?

Jonas

Det låter som att Gotish vet vad han gör tycker jag.
Har aldrig haft förmånen att äta fasan men däremot har jag tillagat ripa några gånger.
Ripan är oxå "torr" i köttet  men som sagt med rätt teknik i tillagningen så blir ripan en saftig delikatess som
slår ta me fanken allt i smakupplevelse som jag har testat.

Mickan

Nej, jag minns inte vad de kostade men morsan slängde ur sig att det var billigt...
Video meliora proboque deteriora sequor

agnetasch

Jag ska till Lidl i morgon, då kan jag kolla.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal