Uppmuntra barnens matlagningsintresse...

Startat av ninchen12, 2007-07-31 22:14

Föregående ämne - Nästa ämne

ninchen12

Som liten, ej läskunnig, intresserade jag mig mycket för matlagningens konster. På min tid fanns det en bra??  ::) receptbok vid namn "Vi bakar".
Den var illustrerad med lättförståeliga bilder och enklare tecken som gjorde det möjligt för en fem-åring att baka olika enklare smarrigheter  :P.

En dag ville jag överraska min snälla mor vid hemkomsten från jobbet, med en välsmakande sockerkaka ;D.
Receptboken ledsagade mig med "säker hand" och jag klarade alla fallgropar fram till sista bilden. Men då...

Vad var nu detta?   :-\ ???. Som sista ingrediens hade man ritat en smutsig potatis och ett rivjärn. Jag blev naturligtvis väldigt tveksam... Men jag hade ju sett att både mamma och farmor använde potatis i exempelvis köttbullar, så jag kom fram till att det nog inte var en omöjlighet trots allt. Jag letade upp den smutsigaste potatisen jag kunde hitta i potatissäcken och rev den på rivjärnet.

Sen var det i med smeten i den smorda formen och in i ugnen, som jag samtidigt satte igång...
Kakan var färdig en halvtimme innan mamma kom hem och jag kände mig nöjd med resultatet. Vad skulle hon tycka? Förväntan var hög...

Mamma kom äntligen hem och blev glatt överraskad. Först fick jag förmaningar >:( för att jag haft på ugnen utan att någon vuxen varit med. Men sen tyckte hon att jag varit snäll som velat göra henne glad. Vi satte oss vid köksbordet och mamma fick nöjet att ta loss kakan från formen. Hon skar upp varsin bit åt oss och lade dem på fat.

Jag tittade inte så mycket på kakan utan ville helst se mammas reaktion. Hon tog ett bett på kakan och  :o. Så sa hon; "OJ! Vad den var god! Berätta för mig vad du haft i den... Och hur länge hade du den i ugnen."

Jag visade henne "Vi bakar" och förklarade att jag tyckte det var lite underligt att man skulle ha råa, smutsiga potatisar i sockerkaka. Mamma började skratta  ;D.

Det visade sig vara en citron som var avbildad längst ner på sidan i boken och inte en potatis. Mamma berättade att en del människor tyckte det var gott att riva citronskal och ha i sockerkaka, men hon hade aldrig haft det. Citroner var för övrigt nästan totalt okänt för mig, det förekom inte i vårt kök. Dessutom fick jag veta lite mer om hur det fungerar med ugnar. Att den måste bli varm innan man sätter in det som ska bakas eller vad man nu ska göra...

En liten stund senare blev fåglarna utanför vårt hus väldigt glada  :D De serverades halvsmetig sockerkaka med potatissmak och inslag av jord. "Bättre lycka nästa gång..."  ;)

justrom

Oj, kul berättelse. :) Nära att jag missade den.

Urban

Hahaha!! ;D. Tack för en intressant och mycket rolig berättele.

Välkommen till forumet Ninchen12!

Anso

Underbar berättelse!
Hade också dom böckerna då jag var liten (fanns väl en "vi lagar mat" också?). Hoppas dom är med färgbilder nu :D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal