Vakuumförpackad

Startat av Ulrik, 2018-01-05 16:40

Föregående ämne - Nästa ämne

Ulrik

Hej
Behöver tips
Köpte lite älgkött i höstas fick den styckad och vakuumförpackad.

Köttfärsen är så kompakt försöker jag fräsa den till taco eller köttfärssås klumpar den ihop sig till små köttbullar. Om det beror på att den är vakuumförpackad eller för finmald eller annan anledning vet jag ej. Nån som har tips på vad man kan göra för att den inte skall klumpa ihop sig.

Mat-Janne

Köttfärs måste du konstant hacka med stekspaden när du steker tills alla klumpar är delade och köttfärsen består av småbitar som inte är hopklumpade. Gjorde du så?
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Andreas

Man bör väl också tänka på att inte steka på för hög värme? För om värmen är för hög så hinner det bildas hård skorpa och det blir svårt att dela?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-06 13:47
Man bör väl också tänka på att inte steka på för hög värme? För om värmen är för hög så hinner det bildas hård skorpa och det blir svårt att dela?


Nej, stekytan är inte så svårdelad, snarare tvärtom, den mjuka/råa färsen tenderar att tryckas ihop och smeta snarare än att spricka, ju hårdare den blir desto lättare att dela upp i delar.

Andreas

Håller med om att rå färs inte är lättdelad. Fast jag tänker att det kanske är en balans. För jag har också upplevt att det ibland bildas stekta klumpar som är ganska svårt att få isär. Jag tänker att jag då kanske kört färsen för hårt/länge. Eller finns andra teorier till svårdelade klumpar i stekt färs?
Den som inte frågar får inga svar.

webguide

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-07 10:19
Håller med om att rå färs inte är lättdelad. Fast jag tänker att det kanske är en balans. För jag har också upplevt att det ibland bildas stekta klumpar som är ganska svårt att få isär. Jag tänker att jag då kanske kört färsen för hårt/länge. Eller finns andra teorier till svårdelade klumpar i stekt färs?


Då får man köra den bra länge och hårt, i princip bara låta den ligga tills den 'r helt genomstekt och att maillardreaktionen påverkar all färs.

Mat-Janne

2018-01-07 13:14 #6 Last Edit: 2018-01-07 13:17 by Mat-Janne
Citat från: webguide skrivet 2018-01-07 13:05
Då får man köra den bra länge och hårt, i princip bara låta den ligga tills den 'r helt genomstekt och att maillardreaktionen påverkar all färs.

Intressant!
Mer info: https://sv.wikipedia.org/wiki/Maillardreaktion
https://taffel.se/blog/maillardmagi-hemligheten-bakom-gyllenbrunt

Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Andreas

Citat från: webguide skrivet 2018-01-07 13:05
Då får man köra den bra länge och hårt, i princip bara låta den ligga tills den 'r helt genomstekt och att maillardreaktionen påverkar all färs.


Så du tänker att maillard-hög temperatur i hela färsen skulle vara det enda som eventuellt kan påverka köttfärsens klumphållfasthetsförmåga? Min tanke var att det kanske händer saker så att säga under ytan vid andra temperaturer också.

Hur förklarar man annars att viss färs som är stekt får mer svårdelade klumpar än annan?
Den som inte frågar får inga svar.

Mat-Janne

Citat från: Andreas skrivet 2018-01-07 15:18
Hur förklarar man annars att viss färs som är stekt får mer svårdelade klumpar än annan?

All köttfärs är jämlik men en del köttfärs är mer jämlik än andra ...
Kan ju bero på ursprunget, tillsatser, lagringstemperatur, ålder ...
Mvh Mat-Janne (som egentligen heter något annat)

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal