Korv utan tillsatser (främst nitrit)

Startat av jan18, 2018-02-01 09:35

Föregående ämne - Nästa ämne

jan18

Jag läste för ett tag sedan om företaget Korvhantverk Stockholm som gör korv utan nitrit. En stark hypotes är ju att nitrit är cancerframkallande så jag försöker att undvika det. Min fråga är om någon känner till fler företag som gör korv utan tillsatser? Jag bor nämligen i Göteborg och enda återförsäljaren av deras korvar här ligger i fel del av stan för mig...
Två restips: www.nerjaspanien.se och www.edinburghguiden.se - två olika men ändå härliga städer!

kayaker

Man ska vara medveten om följande:
- Det har inte gjorts några studier på människor där man har kunnat fastställa att de nitrosaminer som bildas i maten är cancerframkallande.
- En förkrossande majoritet av vårt intag av nitrit och nitrat som kan bilda nitrosaminer kommer från grönsaker och saliv!

För att besvara huvudfrågan så bör Gourmetkorv vara värda att kolla upp. De finns på flera olika ställen i Göteborg.
/F

jan18

Tack ska kolla upp gourmetkorv!

Angående vetenskapen så är det ju väldigt svårt att testa det här på människor. Man måste ju i praktiken följa en grupp människor hela livet och kartlägga deras intag av nitrit för att kunna säga hur det ligger till. Det gjordes ju en metaanalys av sju studier för några år sedan som publicerades i British Journal of Cancer. Den metaanalysen visade på en betydligt högre risk för cancer om man åt 50 gram processat kött (innehållande bl a nitrit) om dagen. Det räcker som bevis för mig. :-)
Två restips: www.nerjaspanien.se och www.edinburghguiden.se - två olika men ändå härliga städer!

kayaker

Angående Korvhantverk Stockholm så finns en del av deras korvar numera i sortimentet hos Martin&Servera. Det borde göra det enklare att t.ex. få någon butik i närområdet att beställa hem deras korvar.
/F

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal