Pasta Carbonara

Startat av Andreas, 2007-05-08 18:34

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

Något som är gott, snabbt och enkelt att svänga ihop är pasta Carbonara.

Så här brukar jag göra:

Ingredienser (per portion)
¤ 1/2 paket bacon
¤ 1 ägg
¤ 1,5 msk grädde
¤ 30 gram parmesanost
¤ 1 vitlöksklyfta
¤ svartpeppar
¤ spaghetti

Sätt igång en stor panna pastavatten.

Hetta upp stekpannan, behövs egentligen inget smör eftersom baconet som skall stekas innehåller en hel del fett, men man kan lägga i en klick för att se när pannan är ordentligt varm.

Ta en sax och klipp baconet ner i stekpannan i 0,5-1 cm breda strimlor, du behöver inte ta isär skivorna, klipp bara rakt över.

När baconet börjar få lite färg pressar du över vitlöksklyftan och rör om så det blandas med baconfettet och fortsätter steka tills baconet är så knaprigt du vill ha det.

Nu kokar förmodligen pastavattnet, i med god spaghetti, själv gillar jag Barilla.

Riv parmesanosten på ett fint rivjärn.

Vispa grädde och ägg tills det blir krämigt och rör sen i hälften av parmesanosten.

När pastan är klar häller du av vattnet i ett durkslag.

Lägg över pastan på djupa tallrikar och låt den svalna lite - häll sen över  grädd-ost-äggblandningen och rör om - pastan skall inte vara så varm att blandningen stelnar.

Toppa sen med bacon och kör över rikligt med nymalen svartpepar ur kvarnen och till sist på med en driva parmesanost.

Buon appetito!

- - -

Nån som gör sin Carbonara annorlunda?
Den som inte frågar får inga svar.

crlhrv

Jag brukar köra ungefär samma race men blandar ihop grädden, ägget och osten med pastan innan servering. Rätten blir också lite matigare om man använder en hel skinkbit och tärnar den istället för bacon. Och så har jag aldrig provat med vitlök, det ska jag göra nästa gång. Är det bara jag som gillar min carbonara med kryddpeppar?

Jag bjöd frugans isländska mormor på rätten och hon blev alldeles salig! Dock var det väldigt svårt att få tag i en hygglig bit parmesan på den lilla isländska orten..
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Urban

Jag gör också som Calle.. alltså, jag rör ihop grädde ägg och ost innan servering.
Tyvärr så tål jag inte kryddpeppar riktigt.. Vet inte varför?

Andreas

Det klassiska i Carbonara är väl rimmat fläsk, att jag oftast använder bacon är för att detta är lite av snabbmat för mig.

Vitlöken har jag för mig att jag sett i en italiensk matlagningsbok, men det var då finhackad vitlök som skulle stekas efter man stekt fläsket - samma sak här, ville att det skulle gå lite snabbare så jag började pressa vitlöken över istället. Blir förstås starkare vitlökssmak, men jag gillar det.

Det här med att blanda ihop äggsåsen tillsammans med pastan i grytan slutade jag med eftersom du då får kvar sås i grytan - mindre att äta och jobbigare att diska. ;)

Kryddpeppar använder jag väldigt sällan faktiskt, kanske borde börja utforska denna krydda mer.

Ska man vara riktigt genuin ska pastan snurras ner i baconpannan har jag för mig så att man verkligen utnyttjar baconflottet.
Den som inte frågar får inga svar.

Urban

När bjussar du på Carbonara egentligen.. Passar det vin 10:30 imorgon vid Lunchtid?

Andreas

Citat från: Urban skrivet 2007-05-09 21:08
När bjussar du på Carbonara egentligen.. Passar det vin 10:30 imorgon vid Lunchtid?


Kul felskrivning med "vin", då får man veta vad du egentligen är ute efter till lunch.

Jag läste precis på om Carbonara och måste nog sluta med grädden. "Cream is not an ingredient in the original recipe, and is not generally used with pasta in central Italy."
Och med vitlöken också kanske... "Some American recipes add salt, pepper (white or black), and/or garlic to taste; with peas added for color."
http://en.wikipedia.org/wiki/Carbonara
Den som inte frågar får inga svar.

rallysally

Måste skriva om min fd grannes Carbonara: Spagetti, ingen skinka(ingen som gillar)
korv istället, rått ägg gick bort, äckligt!
Svartpeppar; för starkt för barnen!
Dessutom kokas spagettin för länge (¨den blir så hård annars¨)
God middag!
Lev gott

Urban

Korvonara kanske är ett bättre passande namn för din grannes rätt  ;D

Hasse

Det är egentligen "fel" om man ska göra Carbonara, men jag gillar att servera en rå äggula separat istället för att blanda den i grädden.

crlhrv

Hasse: varför inte göra både och? Rå äggula är underskattat!
Tittar gärna på djur. Och äter dem också.

Hasse

Ja, äggula har en fantastiskt fin smak. Testa en rå äggula med ett litet stänk cognac till pytt i panna.

Milla

Jag har lärt mig en annan variant, som jag antar inte får kallas för Carbonara, men som är en god pasta sås.

Stek bacon bitar och gul lök, strimlad, i en stekpanna. Häll på grädde och tillsätt grönmögelost, som du läter smälta.
Krydda med grovmalen svartpeppar och salt, om du inte tycker det räcker med saltet i baconen och grönmögelosten. Kanon gott.

Stefan

Mitt favorit-carbonara-recept kommer här! :)



Ingredienser (per portion):
100g - 150g Pancetta
1 vitlöksklyfta
1 ägg
0,5 - 1 dl parmesanost
1 portion spaghetti
0,5 dl pastavatten
Salt
Svartpeppar

Finhacka vitlöken. Skär pancettan i små tärningar (ta bort broskbitar om såna finns). Stek vitlök och pancetta på medelvärme medans pastavattnet (med salt i) kokar upp och spaghettin kokar. En stund innan pastan är färdig drar du bort stekpannan från sin platta så den hinner svalna lite, hur lång tid innan beror på din stekpanna - gjutjärn håller värmen längre.  Spara 0,5 dl av pastavattnet. Häll av vattnet från spaghettin någon minut eller två innan den blir "al dente". Lägg pastan i stekpannan och häll över det sparade pastavattnet. I med äggvitan från ägget (spara gulan!) samt nästan all parmesanost och rör om tills äggvitan börjar stelna och blir till en sås tillsammans med vattnet och osten.

Häll upp alltsammans i en tallrik. Krydda med nymalen svartpeppar efter behag, strö över den resterande parmesanosten och toppa med äggulan.

danielstahl

Jag brukar göra carbonara med ägg, Pecorino Romano (fårost) och guanciale (lufttorkad griskind) och svartpeppar, http://copparules.wordpress.com/2009/12/11/spaghetti-alla-carbonara/. Man måste ha ganska bra timing men när man får till det så blir det väldigt gott.

Stefan

Daniel: Åh, det måste testas! Jag är lite hooked på autencitet :)

Fröken Dill

Vad skulle man ta sig till om inte snabba "middagsräddaren" spagetti carbonara fanns?

Jag vill allra helst ha pancetta i min, alternativt rökt sidfläsk. Barilla-spagetti är bra och äggula, men ingen grädde för mig. Nymald svartpeppar förstås, helst tellycherry och så drivor med riven vällagrad parmesanost eller peccorino!

Tycker fröken Dill

David

Jag blandar alltid min pasta med smör direkt efter kokningen för att den inte skall kleta ihop. Jag använder en skvätt grädde och endast gulan från äggen vilket jag VILL koagulera så att baconfett och en smula grädda fastnar. Jag är mycket mycket skeptisk till rå äggula (eller vita) i all dess former och tror att alla som äter det har kollat på Rocky för många gånger.

Vet att orginalet inte innehåller grädde, men det är för att dom var för fattiga för att ha grädde, det är inte jag så jag skvätter på för lenhetens skull.

Jag har alltid i purjolök och mycket mycket mer svartpeppar än vad era bilder visar. Jag blandar också alltid allt i grytan så det "göttar till sig" som min sambo brukar säga. Det är svartpepparn som gör carbonaran i mitt hus!

webguide

I en traditionell carbonara använder man inte grädde, man använder pastavattnet för att göra den krämig (det innehåller stärkelse från pastan).
Man skall använda guanciale (bacon gjort på griskind), svartpeppar och pecorino eller parmesan (eller blanda båda).

Om man vill vara traditionell, men bacon funkar ju, jag brukar använda pancetta (istället för guanciale), grädde, äggula, svartpeppar och lite av pastavattnet och lite vitlök.

Jag kokar pasta samtidigt som jag fräser pancettan, svartpeppar och eventuellt riven vitlök till detta. När pastan är klar så fräser jag snabbt ihop den med pancettan, tillsätter grädde och en äggula (det skall gå snabbt nu), vill jag ha den mer krämig så tillsätter jag lite pastavatten. Sen lägger jag upp den på tallrikar och river parmesanost över den och ett par extra varv på pepparkvarnen.

David

Jag tror nog inte att guanciale är en standardingrediens i Carbonara, det låter synnerligen mystiskt. Kan ju liksom inte slakta en hel gris varje gång man skall koka pasta. Näää, nu har du nog fått gorméfoten bakom örat! ;)

Mickan

Jag är allmänt skeptisk mot alla "ska" och "om det är äkta". Rätter har sina varianter och de utvecklas och förändras!
Video meliora proboque deteriora sequor

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal