vitlökssås till Nacho

Startat av fabban, 2009-01-18 17:18

Föregående ämne - Nästa ämne

fabban

hej.

Jag letar efter ett recept på kall vitlökssås till nachos. så jag undrar om det är nån som vill dela med sig av sina hemliga recept.
har för mig att den såsen som jag tycker är god, har gräddfil som bas. men jag är inte riktigt säker.
//fabban

Anne

Den godaste som de gjorde på ett studentställe i Linköping var tyvärr väldigt deprimerande - hälften majonäs, hälften creme fraiche, och mängder av vitlök. Jag har inte testat själv, men om det verkligen var den som serverades så var den verkligen kanon och smakade inte alls majonäsigt.
Anne's Food - min matblogg

annamaria

Jag brukar göra så här: Den passar till det mesta, allt från nachos till grillat

Vitlökssås

1 brk creme fraiche
3 msk majonnäs
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk italiensk salladskrydda
1 msk finhackad persilja
salt och vitpeppar

Blanda och låt dra någon timme innan servering.

fabban

Citat från: annamaria skrivet 2009-01-19 09:04
Jag brukar göra så här: Den passar till det mesta, allt från nachos till grillat

Vitlökssås

1 brk creme fraiche
3 msk majonnäs
1 pressad vitlöksklyfta
1 tsk italiensk salladskrydda
1 msk finhackad persilja
salt och vitpeppar

Blanda och låt dra någon timme innan servering.



En stor eller liten Creme fraiche?

Mickan

2 dl grekisk eller turkisk yoghurt
3 msk majonnäs, lätt eller vanlig
1 tsk fransk senap
0,5 tsk ital salladskrydda
2 klyftor riven/pressad vitlök
Salt och peppar

My way!
Video meliora proboque deteriora sequor

annamaria

Förlåt, en liten burk ska det vara.

fabban

Citat från: annamaria skrivet 2009-01-19 11:48
Förlåt, en liten burk ska det vara.

Tack så mycket.

Citat från: Mickan skrivet 2009-01-19 10:46
2 dl grekisk eller turkisk yoghurt
3 msk majonnäs, lätt eller vanlig
1 tsk fransk senap
0,5 tsk ital salladskrydda
2 klyftor riven/pressad vitlök
Salt och peppar

My way!


tackar.

nu ska ja pröva såser en vacker dag. :D

annamaria

Jag gjorde en såsguide (blandade såser, mest kalla men även någon varm) på min blogg under hösten 2007, kanske du kan ha nytta av den. Här är den om du vill: http://annamariasmatblogg.blogspot.com/2007/10/hstens-ssguide.html

Hasse

Skulle inte Tzatziki kunna vara något?

Jag har inget exakt recept, men nätet kryllar av dem. I princip är det avrunnen neutral yoghurt, riven gurka, salt och massor av vitlök.

annamaria

Det finns ett tzatsiki recept i min såsguide.....

fabban

Citat från: Hasse skrivet 2009-01-19 19:27
Skulle inte Tzatziki kunna vara något?

Jag har inget exakt recept, men nätet kryllar av dem. I princip är det avrunnen neutral yoghurt, riven gurka, salt och massor av vitlök.


inte rikigt vad jag är på jakt efter, Tzatziki gör sig bäst på sommaren med en grillad köttbit.

Andreas

Annamaria, Mickan: innehåller italiensk salladskrydda fortfarande glutamat?

Citat från: Anne skrivet 2009-01-19 07:02
Den godaste som de gjorde på ett studentställe i Linköping var tyvärr väldigt deprimerande - hälften majonäs, hälften creme fraiche, och mängder av vitlök. Jag har inte testat själv, men om det verkligen var den som serverades så var den verkligen kanon och smakade inte alls majonäsigt.


Det kan vara ganska stor skillnad på majonäs och majonäs... man skulle ha luskat ut vilken sort de använde. Fast med tillräckligt mycket vitlök kan man förstås slå ihjäl all majonässmak i vilket fall som helst. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

fabban: är det en dip-sås du är ute efter? Har du ätit den förut? Var? Kan du inte fråga efter receptet där?

annamaria

Ja det kanske är det som kallas restaurangmajo som jag fortfarande inte vet om det finns eller vad det är för skillnad?

Jag vet inte om det är glutamat - har helt missat detta, får kolla.

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal