Hur tvätta citron- och apelsinskal?

Startat av Andreas, 2007-08-23 11:20

Föregående ämne - Nästa ämne

Andreas

I många recept som innehåller rivet skal från citrusfrukter står det att man skall tvätta skalet innan man river, vad är det man tvättar bort egentligen och hur noga bör man vara?

Någon som använder nåt annat än vanligt vatten?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Du tvättar bort vax. Om du inte köper ekologiska frukter, då, de är oftast ovaxade. Jag tvättar i varmt vatten, och om det känns mycket vaxigt, använder jag lite flytande tvål och sköljer av bara f-n.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Oj 12 minuter, det var snabbt svarat. :)

Men det är alltså bara vax man tvättar bort - det här talet om gifter i fruktskal stämmer inte?

Vax låter ju annars väldigt harmlöst - kan inte vara speciellt farligt att äta vax - så då borde det väl räcka med att skölja lite lätt?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Ibland är man snabb :) Jodå, en del frukt besprutas ju med annat än bara vax, som elaka bekämpningsmedel. Min filosofi är att om jag fått bort vaxet har jag nog fått bort det med. Jag ser det inte som att det är så himla farligt, men ska man använda skalet är det ju inte så gott om man inte tvättar noga.
Anne's Food - min matblogg

Andreas

Hehe 5 minuter ännnu snabbare. :)

Fast bekämpningsmedlet sprutas väl på under uppväxten och vaxet efteråt - så att vaxet är borta behöver väl egentligen inte betyda att allt otrevligt är borta?

Varför vaxar man frukten? Vad är det för slags vax?
Den som inte frågar får inga svar.

Anne

Ja, antar att man vaxar för att öka hållbarheten under transport, men det är ungefär så mycket jag vet.
Anne's Food - min matblogg

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal