Pillemat

Startat av agnetasch, 2011-02-02 10:09

Föregående ämne - Nästa ämne

agnetasch

Räkor, kycklingvingar o tunna revbensspjäll är min favoritpillemat = mat som man måste skala, rensa, gnaga av ben o.s.v Mat som tar tid att äta framför TV:n en fredagskväll.
Just nu LCHF:ar jag o har problem med att hitta på fler sån här pillemat i form av kött eller fisk. Grönsaker går bort, så kronärtskockor o majkolvar är inget alternativ just nu. Är det någon som har nån idé?


Ulf Stjernberg

Älskar sån mat också tips kan ju vara musslor, ostron, sniglar, kräftor, hummer, grodlår.
Sen när jag slaktar lamm,rådjur, vildsvin, älg så brukar jag spara det spill som blir och krydda upp efter smak och lägga i ugnen på ganska hög värme och sitta och pilla i mig finns ju alltid lite kött kvar på benen.

Kan ju kolla med en lokal slaktare om dom har lite över som du kan köpa billigt.

Mums nu blev jag hungrig

agnetasch

Hm, det verkar som om man får ge sig ut bland fiskvagnarna o leta laxfenor o skaldjur. Grodlår har jag inte ätit sedan Hedenhös, men jag såg att dom hade på Martin Olsson.
Förr var ju ugnsstekta fläskben vanlig pillemat, undrar om slaktaren har såna också?
På den tiden då kassler inte var benfri (är det kasslerfilé nu?) kunde man gnaga på små läckra kasslerben när mamma tagit undan köttet till söndagsmiddagens `Kassler med svampsås´Kan man kanske lättröka tunna revben/kamben för att få fram en kopia?
Kräftor brukar jag köpa ett gäng billiga paket i augusti o ha på lut under året. Min man är dock mycket traditionsbunden o vägrar äta dom annat än på kräftskivor. Jag hittade ett intressant recept på cajunkräftor, då blir det ju en helt annan rätt: http://marsipangrisen.blogspot.com/2009/09/rocky-road-semifreddo.html
Jag tänker mycket på det här, ingen som har fler tips?

Andreas

Fläskben köpte jag senast i lördags, 22,90 kilot, en del av dem kan ses på bild nedan. Nackdelen med dem är att de ibland innehåller små vassa benflisor.

Är det viktiga att det är pillrigt eller att det tar tid att äta? Om det sistnämda gäller så kan man ju tänka sig något som måste tuggas ordentligt som råa rotfrukter eller segt bröd med rejäl skorpa, men det är förstås inte vidare lchf. Men bläckfisk då? Sån kan vara rätt seg. :)
Den som inte frågar får inga svar.

agnetasch

Eller en stor skål beef jerky kanske. Nu snackar vi käk-käk, ömma sådana alltså ;D

Hasse

Funkar oliver och LCHF? I så fall kunde man ju bryta av köttfrossandet med några oliver då och då. Naturligtvis med kärnor så att det blir lite omständligt och pilligt att äta.

Annars rekommenderar jag whisky!  ;)

agnetasch

En ostbricka med oliver, blåmögelost o VALNÖTTER! Det är ju LCHF alltihopa. Oskalade valnötter så man får jobba lite. YES!

Jag har absolut hört någonstans att whisky är LCHF också ::)

annamaria

I dag blir det pysselmat för två - basilika och limemarinerad rökt lax, limeaioli, räkor, skagenröra, gott bröd, sillatårta och fylld tunnbrödsrulle. Allt i små pyssliga mängder. Ingenting är hemlagat  :-[

agnetasch

Vi ska faktiskt äta vanliga kräftor ikväll. Jag tinade en påse räkor som legat i frysen. För länge visade det sig. Nödmaten blev en kartong kräftor, hurra! Nu ska jag göra kräfthattar av kaffefilter o ställa mig in hos katterna genom att ge dom ett skrovmål (sunkiga) räkor ;D

Snabbsvar

Med snabbsvar kan du skriva inlägg medan läser ämnet utan att öppna en ny sida. Du kan fortfarande använda BBC och smileys, precis som i vanliga inlägg.

Notera: Detta inlägg kommer inte synas förrän det godkänts av en moderator.

Namn:
E-post:
Verifiering:
Please leave this box empty:

Stava till mjölk baklänges!:

kortkommandon: tryck alt+s för att skicka/posta eller alt+p för att förhandsgranska

Annonser

Powered by EzPortal